דן שילון: "קשת עובדת יום-יום בחרדה, וזה המפתח להצלחה"

אחרי שנתיים שבהן התחיל את היום ב-3 לפנות בוקר, דן שילון פורש מהגשת תוכנית הבוקר של קשת ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר את סוד ההצלחה של קשת וגם נותן טיפים ליאיר לפיד

בעוד כ-4 חודשים יוכל דן שילון לסמן עוד וי קטן ברשימה גדולה של תפקידים שבהם שימש במהלך 50 שנות קריירה עיתונאית. אחרי אינספור תפקידים, שילון ישאיר מאחוריו גם את הטריטוריה של תוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 קשת, שאותה הגיש במשך שנתיים.

- מה גרם לך לקחת את התפקיד הזה מלכתחילה?

"הייתה הצעה דומה של קשת ושל קסטינה תקשורת לפני בערך 3-4 שנים. הייתי אז בתחושה שאני רוצה לנוח מהטלוויזיה וגם העניין של השכמה מוקדמת ב-3 לפנות בוקר הטריד אותי. לא שאני ישן כל יום עד שעות מאוחרות, אבל בכל זאת לקום כל יום ב-3 בבוקר זה מוקדם.

"אבל כשהציעו לי להגיש את תוכנית הבוקר עם טלי מורנו, אמרתי לעצמי שזה נשמע לי מעניין. לא הכרתי אותה לפני כן, אבל ראיתי אותה עושה כתבות בערוץ 10 והערכתי מאוד את עבודתה העיתונאית. אמרתי לעצמי שהחיבור הזה יכול להיות מעניין. השתכנעתי. בסופו של דבר זה המקצוע שלי, וכנראה שזה דגדג לי באותה נקודת זמן לשוב למסך. הדגדוג הזה הועיל לעניין, ואז החלטתי לחזור לטלוויזיה".

- איך אתה מגדיר את עצמך - יותר כאיש טלוויזיה או יותר כעיתונאי, או שאולי התפקידים סותרים אחד את השני?

"אין סתירה בין הדברים. אני רואה את עצמי כעיתונאי, נקודה. עיתונאי שעובד אמנם בטלוויזיה אבל לא רק בטלוויזיה, אני כותב גם בעיתון. אגב, ביום הראשון שפגשתי את טלי מורנו, שאלתי אותה איך היא מגדירה את המקצוע שלה, והיא אמרה: 'עיתונאית'. זה מצא חן בעיניי".

- בזמנו זכית לביקורת עקב אמירתך כי "ספק אם היית רואה את תוכניתך המצליחה - 'בשידור חי עם דן שילון'". האם היית צופה בתוכנית הבוקר שאותה אתה מגיש כבר שנתיים?

"אני אגיד משהו לגבי אותה אמירה, שתורגמה לצערי לא נכון, ואולי גם אני לא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. בזמנו התבקשתי על-ידי העורך לתאר מה אני עושה בתרבות הפנאי שלי, ומה לעשות שבזמן הפנוי שלי אני לא צופה יותר מדי בטלוויזיה. כלומר, אני צופה כמעט בכל דבר, פעם, פעמיים או שלוש, כדי לדעת מה קורה, אבל אני לא מצופי הטלוויזיה השבויים בתוכנית כזו או אחרת. בזמני הפנוי אני אוהב לקרוא ספרים, לשמוע מוזיקה, לראות הצגות בתיאטרון, ולכן אמרתי שאפילו את התוכנית שלי ספק אם הייתי רואה - זאת הייתה האמירה שלי".

- בכל זאת, האם היית רואה את תוכנית הבוקר שלך?

שילון צוחק ומשיב: "הייתי צופה בזה בוודאי אם זה היה משודר בשעות קצת יותר נוחות. הייתי צופה לפחות בחלק האקטואלי של התוכנית".

- מעבר לצדדים החדשותיים והמעקב אחר אירועי השעה וכותרות העיתונים היומיים, הפכו תוכניות הבוקר בישראל לכלי מקדם של שאר תוכניות הערוץ או הזכייניות. איך אתה מתמודד עם זה?

"אני לא יכול לדבר על תוכניות אחרות, אך תוכנית הבוקר שאני משתתף בה כוללת איזון מאוד רחב של עניינים שאנו עוסקים בהם. במידה מסוימת זה אפילו מזכיר לי את 'המעגל'. גם ב'מעגל' עסקנו באקטואליה, בנושאים חברתיים, כלכליים, בבידור, בבדרנים וכו'. אותו דבר קיים גם בתוכנית הבוקר.

"בכל מה שנוגע לקידום תוכניות של קשת, אני לא רואה בזה שום בעיה. כשם שבעמוד הראשון של העיתון יש הפניות לכתבות וספיישלים, כך גם אנחנו. אנחנו מעבירים תוכנית במסגרת הזכיינית קשת, וזה רק טבעי שנראיין אנשים ונעשה אייטמים על תוכניות של קשת, כמובן מנקודת ראותנו כעיתונאים. אף אחד לא הכתיב לנו איך לראיין שם".

- יש לדעתך מינון נכון בין האקטואליה לחדשות הרכות והבידוריות?

"אצלנו בתוכנית יש מינון אקטואליה די גבוה. התוכנית מתחילה ב-6:30, ועד 8:00 יש רק תכנים אקטואליים. כלומר שעה וחצי שאנחנו עוסקים באקטואליה על כל סוגיה, לרבות אמירות דעתניות גם של טלי וגם שלי על הנושאים. ככה שכשאנחנו מתייחסים לכותרות העיתונים אנחנו מביעים גם את הדעות שלנו עליהם - זה דבר די נדיר בתקשורת האלקטרונית. זה דבר שמאוד אהבנו לעשות אותו. ככה זה בימים רביעי וחמישי. ביום שישי יש יותר מינון של דברים רכים, בגלל האווירה של סוף השבוע".

- קיבלת ביקורת על זה שנקטת גישה ביקורתית או על עצם זה שביטאת ביקורת בתוכנית?

"כל נקיטת עמדה יכולה לשמח חלק מהאנשים ולעצבן חלק אחר. לפני שהתחלנו את התוכנית שאלתי באופן מפורש את אבי ניר (מנכ"ל קשת, ר"ב) האם הדעתנות שהבענו בפיילוט ראויה. ניר ענה לנו: 'אני מאוד מעוניין שזה יהיה', ואחרי זה שאלתי אותו עוד מספר פעמים את אותה השאלה - והוא ענה את אותה התשובה.

"אז כמובן שיש אנשים שלא אוהבים אמירה כזאת או אחרת, אבל באופן עקרוני נדמה שהתקשורת יודעת היום שאין אובייקטיביות אבל צריכה להיות הגינות. אני חושב שאנחנו נוהגים בהגינות בנושאים שאנחנו מטפלים בהם, ויחד עם זה אנחנו נוקטים עמדה. אין סתירה בין הדברים, כי אם השלמה".

עקיצות קולגיאליות

שילון מבקש להתייחס לשמועות שנפוצו בשנתיים האחרונות ביחס לחוסר כימיה בינו לבין מורנו. "יש משהו שנורא חשוב לי שייאמר, אוהבים פה ושם לדבר על הכימיה ביני ובין טלי. האווירה המקצועית בינינו יוצאת מן הכלל, מופלאה הייתי אומר, והוכח שזה עובד מבחינת הרייטינג. אנחנו הכפלנו את הרייטינג של תוכנית הבוקר במהלך התקופה הזאת".

- אז מאיפה באמת מגיעות כל השמועות?

"זה קשקוש. אנחנו אוהבים לעקוץ זה את זו אבל באופן לגמרי חברי ולגמרי קולגיאלי, והאווירה לגמרי נפלאה. באמת נפלאה".

- כתבת, ערכת, הנחת, הגשת והפקת תוכניות רבות לאורך 50 שנות קריירה. מה אתה מגדיר כשיא הקריירה שלך?

"יש שני דברים במהלך הקריירה שלי שאני הייתי קורא להם 'פיקים' או שהם בהחלט דברים שהיו אתגרים מאוד רציניים. הראשון שבהם היה לנהל את החדשות בערוץ הראשון. זה היה חלון של חופש ביטוי ודיווח שרשות השידור לא ידעה עד אותה תקופה ומאותה תקופה. וזה הודות לא רק לי אלא למי שהיה מנהל הטלוויזיה באותם ימים, ארנון צוקרמן, ומי שהיה מנכ"ל רשות השידור, יצחק לבני. זאת הייתה תקופה של עשייה. בחדשות הייתי אני ומי שהיה סגני, חיים יבין, ועשינו את העבודה שלנו כמו שאנחנו האמנו שצריך לעשות חדשות.

"הדבר השני הוא הקמת ערוץ 2 המסחרי כשהייתי בתפקיד מנכ"ל רשת - זה היה אתגר לא פשוט. כמובן שאפשר לדבר גם על 'המעגל', אבל הוא היה פועל יוצא של העשיות האחרות שעשיתי. כלומר, מכיוון שהתנסיתי במגוון רחב של דברים כגון ניהול, עריכה, הגשת חדשות בערוץ הראשון, הגשת 'ערב חדש' ועוד, אז לאט-לאט הצטרפו לי הדברים שאפשרו לי לבסוף להרכיב תוכנית שהיא 'המעגל', שהיא בהחלט דבר שאני יכול לציין כאחד השיאים הגדולים בקריירה. מבחינת הקהל זה בוודאי שיא, כי זה הגיע לצפייה שלא הייתה כדוגמתה. הגענו לשיאי של 42% צפייה בשתיים-שלוש תוכניות".

- איפה ממוקמת תוכנית הבוקר על הסקאלה הזאת?

"תוכנית הבוקר היא אחת התוכניות היותר מהנות ומקצועיות שעשיתי אי-פעם".

- האם יש מקום לתכנית אירוח כמו "המעגל" על המסך של היום?

"אני לא יודע אם בסגנון של 'המעגל' בדיוק, אבל יש היום צורך בתוכנית שמערבת בין החדשותי לתרבותי-בידורי. אני חושב שבהחלט יש לזה מקום, בעיקר בתקופה הזאת שהיא מאוד סוערת מבחינה חדשותית. אני לא יודע באיזה משבצת שידור, ואני בטח לא מנסה להציע למישהו לעשות את זה, אבל יש לזה בהחלט מקום".

"גאון תקשורת"

שילון הקים את רשת עוד בטרם הוקם הערוץ השני, כחברת הפקה שהייתה בבעלות "ידיעות אחרונות". כשהמכרז על הערוץ השני התקרב, רשת הייתה בבעלות של 5 שותפים. בסך-הכול ניהל שילון את רשת במשך 14 שנה, כשבחלקן הוא גם הגיש תוכניות בזכיינית.

- יש לך מחשבות לגבי הסיבות שהובילו לכך שרשת, שנתוני הפתיחה שלה היו מעולים, נמצאת כיום במצב פחות טוב מקשת?

"אני יכול לומר שרשת בזמנו הובילה את התעשייה. אלכס גלעדי, שהקים את קשת, עשה עבודה יוצאת מן הכלל. מולו בעצם התמודדנו בשלב הראשון, ואחר-כך הגיע אבי ניר, שהוא - אין מילה אחרת לומר - גאון תקשורת. על כל פנים, בתקופה שאני ניהלתי, רשת הייתה חברה מובילה".

- אז מהן הסיבות למהפך?

"אני לא כל-כך יודע מה קורה ברשת. בשנה וחצי האחרונות ראיתי מה קורה בקשת, והם לא נחים לשנייה על זרי דפנה. הם לא לוקחים שם שום דבר כמובן מאליו ולא משאירים דבר ליד המקרה. כל דבר שניגשים לעשות בקשת, הם עושים אותו מעולה.

"אני מסתכל על רשת, וגם שם אני רואה דברים מעולים. למה רשת לא נותנת פייט לקשת? אין לי תשובה כרגע. אני בהחלט מרגיש שקשת עובדת יום-יום בחרדה, וטוב שכך, זה המפתח להצלחה. אני לא יודע מה קורה ברשת או בערוץ 10, אבל הייתי אומר שהתוצאות מדברות בעד עצמן".

"לסגור את רשות השידור"

"רשות השידור נמצאת במצב אנוש כבר שנים רבות, והיא הגיעה היום ממש לתחתית הסיר", אומר שילון ומוסיף: "אני לא מאמין שאפשר להציל אותה במתכונתה הקיימת, אך מצד שני אסור שלא יהיה בארץ שידור ציבורי".

לדבריו, "את רשות השידור במתכונתה הנוכחית צריך לסגור - ובאותו היום לפתוח ערוץ שידור ציבורי, לא ממלכתי ולא ממשלתי אלא ציבורי. לא רשות שראש הממשלה ימנה שם את המנכ"ל והמנהלים שם, אלא ערוץ שידור ציבורי שנתון לפיקוח ציבורי אבל לא פוליטי.

"יש שם קומץ אנשים מעולים, אבל הם מיואשים ומסתובבים עם האף באדמה. צריך לקחת את הקומץ הטוב ולהוסיף עליו אנשים טובים ולהפוך את הרשות לתחנת שידור 'רזה' ומנוהלת בצורה נכונה. אבל זה מן הסתם לא יקרה, ומה שהיה הוא שיהיה. אני לא רואה איך הם יוצאים מזה".

שילון מוסיף כי "הפוליטיזציה שם היא לא רק מלמעלה אלא גם מלמטה. עובדים ברשות פנו ופונים לכל מיני חברי כנסת, שרים וראשי ממשלה ומבקשים מהם לעזור להם. הפוליטיזציה היא דו-כיוונית. המסורת במקום הזה היא שעובדים היו פונים לפוליטיקאים כדי שיעזרו להם לקבל מינויים ותפקידים - וזה דבר פסול מעיקרו. המסורת הזאת הייתה קיימת לאורך כל שנות רשות השידור, ועכשיו זה הגיע לשיאו".

יאיר לפיד צריך להחליט

- יש הטוענים כי יאיר לפיד משתמש בפרסונה הטלוויזיונית שלו לקידום פוליטיקה ואג'נדה ואולי אפילו ככרטיס כניסה לפוליטיקה.

"אני חושב שאם יאיר לפיד אכן מתכוון לגשת לפוליטיקה, וכנראה שהוא החליט כך, אז הוא חייב לעשות את זה עכשיו, וכל יום שעובר הוא לא ראוי. אם יש לו מה לומר בתחום הפוליטי, לא ייתכן שהוא יישב על כיסא המגיש של 'אולפן שישי'.

"בסופו של דבר לפיד הוא עיתונאי, והוא עושה את העבודה שלו באופן ראוי ובהחלט מכובד, אבל לעשות את זה ויחד עם זאת לפזול לקריירה פוליטית, אני חושב שיש עם זה בעיה ושהוא כבר היה צריך להודיע לאן מועדות פניו.

"אם הוא מתכוון ללכת לפוליטיקה - אז עכשיו זה הזמן, ואם הוא לא מתכוון - אז כדאי להודיע את זה עכשיו ולסגור את הפרשה הזאת. אחרת זה משאיר מקום להרבה פרשנויות".