מדריך "גלובס" לשבוע תרבותי והפעם גם עם הילדים

ההמצאות המדעיות הגדולות בישראל, סדנת קליגרפיה, הצצה לראשית ימי ההתיישבות בארץ, פסטיבל תיאטרון בובות ועוד ועוד ■ "גלובס" מציע לכם את האופציות המובחרות לבילוי תרבותי עם הילדים לסוף החופש הגדול

על המשולש של פיצה-בריכה-קניון אפשר לזרות קצת עניין בחופשה, אבל זה כרוך בטוויסט מחשבתי: תכניסו לכם לראש שזה הולך להיות מעניין וכיפי. הורים חמוצים, לא יכולים למכור בילוי מוצלח לילדים.

אם ניטפל לדימוי הפיצה, אז נכון, אנחנו לא משתגעים מהג'אנק פוד שהילדים צורכים, אבל תמיד פרוסת העגבנייה בפיצה, או עלה החסה בהמבורגר משקיטים את המצפון, "בכל זאת הם הכניסו משהו בריא לפה".

ככה זה גם בתרבות. בין הקש והגבבה של מתנפחים ופינות הפעלה בשקל, אפשר להכניס מעט ערכים תזונתיים. יש כמה עקרונות מנחים: סביב כל אחד מהמוזיאונים בארץ מתקיימת פעילות ילדים - ממוזיאון הדבורה בכפר תבור, דרך מוזיאון העיצוב בחולון ועד מוזיאון חיל האוויר בנגב. כך גם במרכזים קהילתיים, תיאטראות, תזמורות - כולם מגויסים להעביר לכם את אוגוסט בשפיות. הנה כמה אופציות

פסטיבל תיאטרון בובות בירושלים

הפסטיבל השנתי לתיאטרון בובות בירושלים, שמעלה מופעים והצגות מכל העולם, שווה נסיעה מיוחדת לבירה. השבוע (רביעי, חמישי, שישי) אפשר לתפוס שלל מופעים, בתיאטרון הקרון והחאן, אבל גם מופעים שכונתיים, בבתים פרטיים, בסמטאות ובחצרות. מומלץ לטעום מהרפרטואר הבינלאומי, שמאפשר הצצה לעולמות פחות מוכרים. מתוך שפע המופעים תמצאו גם מופעי חוצות ללא תשלום, מופעי פנטומימה, מופעים בעברית או בג'יבריש, הצגות עם בובות מעיסת נייר, או בובות יד, והמון יצירתיות. הנה שתי המלצות לדוגמה:

סבתא סורגת סיפורים: על בסיס סיפור של אורי אורלב יצרה ציפור פרומקין מחזה קטן שבמרכזו סבתא שסורגת הכול, מגינה ועד מיטה, ואפילו נכדים שמתקוממים ורוצים להיות אמיתיים. (45 דקות, מתאים לילדים מגיל 4, תיאטרון הקרון, יום ד' 17.8 בשעות 16:00, 17:30, יום ה' 18.8 בשעה 11:00)

הוגו סוארז: בזירה הבינלאומית שווה לשים לב למופע הפתיחה של הוגו סוארז מפרו שעושה שימוש בגופו כבסיס לבובות - כף הרגל, הברכיים והמרפקים נושאים דמויות ססגוניות בפנטומימה מלבבת. (50 דקות, אמפיתיאטרון גן הפעמון, מתאים לכל המשפחה, יום ד' 17.8 בשעה 19:45, יום ה' 18.8 בשעה 19:45)

כמה: בחצר החאן מופעים ללא תשלום, הצגות: 30-90 שקל

מופעי תיאטרון בקניון שרונים, הוד השרון

בדרך-כלל קניון ותרבות לא הולכים ביחד אבל הקיץ קניון שרונים מנסה להוכיח את ההיפך, ומשתף פעולה עם תיאטרון אורנה פורת, הקרון ועוד מוסדות איכות. הרעיון אמנם נועד לאפשר להורים לעשות שופינג בשקט, אבל

גם שקט נפשי שהילדים נחשפים לאיכות. לפניכם שתי הפעלות מומלצות:

כמה: ההצגות - חינם, ויש מזגן לכולם!

מתי: יום ו' (19/8) סדנת הולכי קביים, בין השעות 10:00-13:00 - הילדים ילמדו להתמודד עם פחד ולחזק את הביטחון העצמי.

שבת (20/8/11), 11:00-15:00, מופע חוצות אינטראקטיבי של הקהל עם בובת ענק בגובה 4 מטר המופעלת באמצעות 4 בובנאים. כמו כן תתקיים סדנת הפעלת בובות

"סיפורי מדף" במוזיאון ארץ ישראל

במוזיאון ארץ ישראל עולה מדי יום במהלך חודש אוגוסט הצגת יחיד של פבלו אריאל, "סיפורי מדף", כהומאז' לתערוכה "בובה של מולדת" שמציגה יותר מ-200 בובות לאום, בדיוק כמו אלה שיש לסבתא בוויטרינה של המזנון. כאן הבובות מונחות על מדף ומספרות את הרבדים הרב תרבותיים שלנו. וכמובן, שאם כבר מגיעים למוזיאון - חייבים לכת לתערוכת "ארמונות בחול" - והנה בילוי לערב שלם.

כמה: 32 שקל, כולל סיור בתערוכה

מתי: א'-ה' במהלך אוגוסט, בין השעות 11.30-12.30

ההמצאות הגדולות במוזיאון המדע בירושלים

מוזיאון המדע בירושלים מציג תערוכה אטרקטיבית במיוחד, שבה תגלו שגם לכם יש עוד מה ללמוד - 50 ההמצאות הישראליות הגדולות - מעגבניות השרי, דרך תרופת הקופקסון, המכונית החשמלית ועד למכשיר למריטת שיער. בנוסף, יוכלו הילדים להתנסות בהמצאות משלהם ובפיתוח מוצר משל עצמם.

כמה: ילדים עד גיל 5 - חינם; מבוגרים - 40 שקל

מתי: ב'-ה' 10:00 20:00 , ימי ו' 10:00-14:00, שבת: 10:00-16:00 (סגור בראשון)

מוזיאון הקומיקס בחולון

בשבוע הבא יגיע לישראל ג'ו קיוברט, יוצר מיתולוגי של סדרת הקומיקס "טרזן". מוזיאון הקומיקס בחולון חוגג את האירוע בתערוכה גדולה שלו ושל שני בניו הממשיכים בדרכו. חובבי הקומקיס ימצאו כאן גן עדן נחשק (התערוכה מתאימה לילדים מגיל 8) של סדרות כמו איש-הנץ, טרזן, אנמי אייס, באטמן, פלאש)וסמל רוק.

כמה: 15 שקל

מתי: התערוכה תוצג עד ינואר 2012), יום ב', ד, ו' 10:00-13:00, שלישי, חמישי 17:00-20:00, שבת: 10:00-15:00 (יום א ' המוזיאון סגור)

אמן כלי ההקשה - זיו איתן במוזיאון ת"א

אמן ההקשה זיו איתן מציע מופע לכל המשפחה שכולל 70 סוגי כלי הקשה: מקסילופון ענק ועד גונגים, תופים אפריקניים ודרבוקות ישראליות, בהם הוא שולט בווירטואוזיות.

הרפרטואר שלו כולל מוזיקה קלאסית פופולארית ומקצבי טכנו עכשוויים.

כמה: 65 שקל לכרטיס

מתי: יום ה' (25/8), 17:30

ויוואלדי במוזיאון ת"א

"ארבע העונות וכבשה אחת" הוא שם של מפגש מעניין בין טליה רכה ליצירה "ארבע העונות" של ויוואלדי.

טליה אילן, מנהלת תזמורת הבמה הישראלית יצרה סיפור שנועד להנגיש את היצירה של המופלאה והנצחית של ויוואלדי לילדים, ובמרכזו שנה בחייה של טליה קטנה שרועה באחו במשך עונות השנה. מנחה: רוני פורת.

כמה: 65 שקל

מתי: יום ו' (19/8), 11:30

מוזיאון ינקו דאדא בעין הוד

לא חייבים לחפור באסכולה האמנותית, אפשר ליהנות ממשחק משפחתי של מחפשים את המטמון בעקבות פסלים במרחב, ויש גם סדנאות להכנת פיות משקיות ניילון, סדנת הדפס משי (לילדים מגיל 8) על חולצות טי שיש להביא מהבית, ועוד מתחם יצירה במעבדאדא, בהדרכת צוות המוזיאון.

כמה: 30 שקל לילד, 25 למבוגר (כולל כרטיס כניסה למוזיאון)

מתי: ימים א'-ה' 09:30-15.30, ו': 09.30-14.00, ש' 10.00-16.00

המוזיאון בקיבוץ יפעת

הכי קוקו וסרפן. הצצה לראשית ימי ההתיישבות מוצעת במוזיאון בקיבוץ יפעת. הורים וילדים יכולים להתוודע לעולם החלוצים, לעבוד בנגרייה, לעשות כביסה בפיילה או ללבוש בגדי חאקי מיושנים.

כמה: 20 שקל

מתי: ימים א'-ה' 10:00-14:00

מוזיאון העיצוב בחולון

חולון הוכתרה זה מכבר כעיר הילדים אלא שעל מפת הבילוי שלהם מוזיאון העיצוב לא ממש מככב. בשישי הקרוב (19.08) מציע המוזיאון חוויה לכל המשפחה. במסגרת זו יקבלו הילדים כתב חידה וייצאו לבלוש ברחבי הגלריות של התערוכה "הישן והחדש". הפעילות כוללת הדרכה מקצועית. בנוסף, העמיד המוזיאון שני שולחנות של עיצוב פעיל - באחד עיצוב באזיקוני פלסטיק ובשני עיצוב תיקים מחומרים מתכלים.

כמה: כרטיס משפחתי (זוג הורים ושני ילדים): 100 שקל

מתי: שעות פעילות: ב'-ד' 10.00-16.00; ג'-ה' 10.00-14.00, שבת 10.00-20.00

סושי במוזיאון טיקוטין

בסוף השבוע הקרוב (19-20 באוגוסט) יתקיים הפנינג יצירה יפני, במוזיאון טיקוטין בחיפה. ביום שישי יתקיימיו סדנאות לילדים ולהורים - לבניית עפיפונים, סדנת קליגרפיה בהנחיית האמן קזואו אישיאי, מופע מחול חרבות יפני, סדנת אוריגמי, סיפורי עם יפניים, איפור ולבישת קימונו. וכן, בתוספת תשלום תוכלו ליהנות מצלחת טעימות מהמטבח היפני. שיא הפסטיבל יהיה למחרת, ביום שבת, בחוף הסטודנטים בחיפה: בניית עפיפונים מודרכת על-ידי המאסטר מיקיו טוקי, על-פי מסורות עממיות - והפרחתם.

כמה: הפעילות במוזיאון טיקוטין עולה 30 שקל לאדם, בחוף הים - כניסה חינם

מתי: מוזיאון טיקוטין: שישי (19/8), 10.00-16.00

מטס עפיפונים בחוף הים של חיפה: שבת (20/8), מ-10:00