דנילוביץ': "ב"ש אינה קו עימות - אלא סמל אסטרטגי"

כשנתיים וחצי חלפו מאז מבצע "עופרת יצוקה" שבמהלכו נורו בפעם הראשונה טילים על באר שבע, ראש העיר רוביק דנילוביץ' מודה: הימים האחרונים הם הקשים ביותר שידעה העיר

כשנתיים וחצי חלפו מאז מבצע "עופרת יצוקה" שבמהלכו נורו, בפעם הראשונה, טילים על באר שבע. בשיחה עם "גלובס" מודה היום (א') ראש העיר, רוביק דנילוביץ', כי הימים האחרונים הם הקשים ביותר שידעה העיר מאז עופרת יצוקה, אך מוסיף כי הוא מאמין שבמהרה תשוב העיר לשגרה. "גם אם הפעילות המסחרית-כלכלית בבאר שבע תיפגע בימים הקרובים, העיר שידעה להתעשת במהרה לאחר עופרת יצוקה והוכיחה חוסן חברתי וכלכלי, תדע לשוב גם הפעם במהרה למסלול החיים הרגיל. החזרה לשגרה היא התשובה המוחצת ביותר לאויבינו", אומר דנילוביץ'.

* האם אינך חושש שב"ש הולכת והופכת להיות קרית שמונה של העבר?

"באר שבע היא לא קו עימות, אלא סמל אסטרטגי. ארגוני הטרור מבינים את חשיבותה כעיר מטרופולין כמו תל אביב, ירושלים וחיפה. לכן הם עושים הכול כדי לשבש את חיי תושבי הדרום, דרך עיר המטרופולין. המצב הביטחוני, כפי שאנו מתמודדים איתו, לא יישאר כך לנצח. חוסנה של עיר בא לידי ביטוי גם בהתמודדות במצבי חירום. לבאר שבע תפקיד חשוב ומרכזי בהתבססותה האסטרטגית של ישראל, הן בשל עתודות הקרקע והן בגלל המשאב האנושי היקר. אני מזכיר לכולנו, שהעיר באר שבע היא המרכז הגיאוגרפי האמיתי של מדינת ישראל. אנו לא נישבר, אלא נצא מחוזקים מהסיטואציה הנוכחית כעיר העתיד של מדינת ישראל".

* האם אתה סבור שהממשלה ומערכת הביטחון פועלים כנדרש? האם מערכת כיפת ברזל פועלת כמצופה?

"אינני מתיימר לתת עצות לדרג המדיני והצבאי. ישראל נלחמת על קיומה כבר יותר מ-63 שנים והיא נכונה לכל אתגר ואיום. אנחנו, תושבי באר שבע והדרום, מהווים היום נדבך מרכזי בחוסן הלאומי. לגבי סוללת כיפת ברזל, היא מוכיחה בעיניי יכולת מבצעית גבוהה ומשרה ביטחון בקרב התושבים. יחד עם זאת, היא לא יכולה לבוא במקום ההוראות וההנחיות של פיקוד העורף - לכל תושב יש אחריות לנהוג בשיקול דעת ובקור רוח".

* האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה?

"כרגע מוקדם מדי לקבל החלטות. בימים הקרובים נקיים הערכת מצב ונעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בגזרה הדרומית. בכל מקרה, אנו מתואמים עם גורמי הביטחון ונפעל בהתאם להנחיות".

* שאלה יותר אישית: איך אתה מרגיש באופן אישי, נוכח הידרדרות המצב?

"אני מרגיש שהמצב הוא גם מבחן המנהיגות שלי כראש עיר מטרופולין הדרום. באר שבע כבר נמצאת בפתחה של תקופה חדשה, מעבר צה"ל דרומה, בניית פארק ההיי-טק, מעבר של חברות בין לאומיות לכאן, השקעה חסרת תקדים בתשתיות תחבורה, חינוך, מדע, תיירות וספורט. השגשוג הכלכלי כבר כאן, ואסור שהחלטות יתקבלו משיקולים של גראד כזה או אחר, אלא בראייה אסטרטגית עתידית. לצערי כל המדינה היא חזית, הטילים הללו עלולים להגיע גם לגוש דן. בעבר התמודדו יישובי הצפון, תל אביב וירושלים, ולשמחתי, השקט והשלווה הם היום מנת חלקם. אני בטוח שהעננה תחלוף במהרה ונמשיך לפעול לצמיחתה ולשגשוגה של העיר".