ועדת חייק בישורת אחרונה: הוט תיכלל בשוק הסיטונאי?

באוצר מתנגדים, אך רוב הוועדה סבורה שהן הוט והן בזק צריכות להיכלל ביישום

ועדת חייק נכנסת לישורת האחרונה בגיבוש ההמלצות שלה, ומטבע הדברים גם מתחילות להתעורר מחלוקות בין חבריה. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה התגלעה מחלוקת עמוקה סביב השאלה האם להחיל את השוק הסיטונאי שהוא אבן היסוד בעבודתה של הוועדה, על חברת הוט, או ליישמו רק על חברת בזק. משרד האוצר העלה הסתייגות וביקש לדון לעומק בשאלה האם יש מקום ליישם שוק סיטונאי על חברת הוט, בעוד שיתר חברי הוועדה סבורים שיש ליישם את השוק הסיטונאי על שתי החברות כאחד.

השוק הסיטונאי מתייחס לכך שחברות התשתית בזק והוט ימכרו למפעילים קווים ושירותים במחיר נמוך, בתמורה לביטול הפיקוח על המחירים ויתר המגבלות שמוחלות עליהן בנושא ההפרדה המבנית. השוק הסיטונאי לא הוגדר עדיין ולכן קשה להבין מה הוא יכלול בסופו של דבר. האם מדובר בפירוק למקטעים כך שחברות מתחרות יוכלו להשתמש פיזית בקנים של חברות התשתית ולהשחיל תשתיות משלהם, או שמדובר בהנחות לגודל של קווים בלבד שיירכשו מחברות התשתית.

נזכיר שוועדת גרונאו האחרונה סברה שאין להחיל את השוק הסיטונאי על חברת הוט, אלא רק על בזק, בטענה שאין היתכנות טכנולוגית (הכוונה המקורית של הוועדה הייתה שאין יישום של פירוק למקטעים של רשתות כבלים בעולם) ושאין ניסיון בעולם ביישום שוק סיטונאי בכלל על רשתות כבלים. מנתונים שהציג האוצר בפני הוועדה עולה כי רק בקנדה יישמו שוק סיטונאי בחברות כבלים, ולכן הציע לדון בכך מחדש.

ועדת חייק אמורה לסיים את עבודתה בספטמבר, אך לא מן הנמנע שהעבודה תימשך מעבר לכך. נציין שבכל מקרה הוועדה תגיש המלצות, והיישום יידחה מפני שכאמור הגדרת השוק הסיטונאי ובדיקת העלויות של חברות התשתית באמצעות חברת הייעוץ שנשכרה לשם כך, עדיין רחוקות מסיום, ולכן משרד התקשורת יידרש להמשיך בעבודת היישום.