כ-500 מפעלים בקו האש בדרום; הייצוא - כ-6.5 מיליארד ד'

בין החברות הגדולות הפעילות בדרום: אינטל, שמנהלת פעילות ענפה בקרית גת; מכתשים אגן, עם שני אתרי פעילות מרכזיים ברמת חובב ובאשדוד; אלתא של התעשייה האווירית ועוד

נתוני התאחדות התעשיינים מצביעים על כך שאירועי הלחימה בימים האחרונים בדרום הארץ לא משפיעים, לפחות בינתיים, על פעילות המפעלים במרחבים המאוימים. על פי נתוני מרחב דרום של ההתאחדות, ברחבי הדרום כ-500 מפעלים, כולל אשדוד ואזור התעשייה כנות, וכ-95% מעובדיהם התייצבו הבוקר לעבודה.

"אירועי הלחימה בעבר הביאו לכך שכל המפעלים במרחב הזה מתורגלים למצבי חירום ובכל מפעל יש גורם שהוגדר ממונה על התגוננות. למעשה, זה רק היום הראשון לפעילות התעשייתית מאז תחילת סבב האלימות בדרום, ומיום אחד לא ניתן להסיק דבר על ירידה בפריון העבודה או על השפעה על התפוקה הכללית", אמר היום (א') ל"גלובס" מנהל מרחב דרום בהתאחדות, ארנון קשנסקי. עם זאת, על רקע ההסלמה בדרום, החליט מכון הייצוא להקצות את משרדיו שבתל אביב למען יצואנים מדרום הארץ, כדי שיוכלו לקיים שגרת עסקים, חרף האש.

ההשלכות של מבצע עופרת יצוקה

לפי נתוני מכון הייצוא, ברחבי הדרום 235 חברות מייצאות במחזור של יותר מ-50 אלף דולר בשנה, בהיקף כולל של 6.5 מיליארד דולר בשנה נכון ל-2010. 206 מתוך החברות האלה מייצאות בהיקף שבין 50 אלף דולר ל-10 מיליון דולר בשנה, בהיקף ייצוא מצטבר של 197 מיליון דולר ב-2010.

29 חברות באזור הדרום והנגב מייצאות במחזורים של יותר מ-10 מיליון דולר ובהיקף כולל של 6.3 מיליארד דולר ב-2010. עם חברות אלה נמנות אינטל, שמנהלת פעילות ענפה בקרית גת; מכתשים אגן, עם שני אתרי פעילות מרכזיים ברמת חובב ובאשדוד; אלתא של התעשייה האווירית, הפועלת באשדוד; קונצרן כימיקלים לישראל, עם הפעילות של תרכובות ברום ברמת חובב, טבע שפועלת אף היא ברמת חובב ועוד.

אף שכרגע אין דיווחים על שיבוש בשגרת העבודה או על פגיעה ברווחיות של הפעילות התעשייתית והעסקית באזור הדרום, מנתונים שנותחו בעבר על ידי התאחדות התעשיינים, ניכר שלאירועי לחימה השפעה קריטית על מפעלים רבים.

נתונים שעובדו בהתאחדות אחרי המבצע "עופרת יצוקה" מחודש ינואר 2009 מעידים כי במהלך תקופת הלחימה הסתכם הפסד התוצר של הסקטור העסקי (מלבד חקלאות) בכ-560 מיליון שקל. הפסד התוצר הישיר שרשמו מפעלי תעשייה בדרום במהלך המבצע, הסתכם בכמעט 90 מיליון שקל. במונחי תוצר, ההפסד הסתכם בכמעט חצי מיליארד שקל.