בעקבות "המצב" בדרום: ישראלים מעדיפים לנפוש בצפון

לדברי גורמים בענף התיירות, הזמנות חדשות מוסטות לצפון הארץ ■ התפוסה הצפויה באילת בסופ"ש הקרוב: 70% לעומת 90% בשנים קודמות ■ אולם, הישראלים לא מבטלים הזמנות שכבר נעשו

האירועים הביטחוניים בימים האחרונים נותנים אותותיהם בדרום הארץ, ובעיקר באילת - יעד מרכזי לתיירות מקומית בחופש הגדול. בשלב זה קשה לומר שהתיירות חזרה לשגרה, אך אנשי הענף אומרים שהופתעו לטובה וכמעט שאין ביטולים של הזמנות שכבר נעשו. לגבי הזמנות חדשות - התמונה שונה.

לדברי שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, באילת אכן מורגשת ירידה במספר הלינות, אך הוא מייחס אותה לאו דווקא לאירועים, אלא למצב הכלכלי הכללי וליציאות של ישראלים לחו"ל. "זו בהחלט לא הבעת אי-אמון באילת", הוא אומר. "הופתענו לטובה מכך שבסוף השבוע האחרון לא היו בכלל ביטולים, למעט אלה הרגילים. אנחנו נמצאים כעת בתפוסה של 85%-90% האופיינית לשבוע הזה באוגוסט. אירועי הביטחון החלו ביום חמישי, ולמרות זאת אנשים הגיעו לאילת ביום שישי ואתמול, כשהתחלף מחזור נופש במלונות. כל מי שהיה צריך להגיע - הגיע".

עם זאת, הוא מודה כי יש בעיה בזרם ההזמנות החדשות. "הוא לא בקצב שהיינו רוצים לראות. סוף השבוע הקרוב נראה כרגע בתפוסה של 70%, שממש לא אופייני לעונה. הישראלים, כידוע, מזמינים ברגע האחרון ולכן התמונה לגבי סוף השבוע הקרוב עדיין לא ברורה לגמרי. הערכה של המלונאים תוכל להינתן באופן ברור רק מחר", הוא אומר.

מורידים מחירים

מנכ"ל וואלה טורס, אריאל אטיאס, מחזק את התחושה שהישראלים נמנעים מהזמנות חדשות. "מאז הפיגוע ביום חמישי אנו חשים בירידה של כ-5% בהזמנות לחופשות באילת. הקהל לא ביטל לגמרי את חופשתו אלא הסיט אותה למוקדי נופש אחרים בארץ, כמו ים המלח וטבריה, או לחו"ל. מלבד זאת, רבים מאלה שכן יצאו לחופשתם באילת, כמתוכנן, העדיפו לעשות זאת בטיסה. מאז הבוקר התחדש זרם ההזמנות בקצב יפה, אך עדיין לא חזרנו לשגרה מלאה".

ליאור איתח, מנהלת תיירות פנים בחברת גוליבר, אומרת אף היא כי ההזמנות החדשות הוסטו לצפון. "לא רואים ביטולים למלונות בדרום, מאחר שבתי המלון גובים דמי ביטול ולכן הישראלים לא מבטלים הזמנות, אבל מעכשיו, ההזמנות מוסטות לטבריה ולצפון בכלל", היא אומרת.

לדברי גורמים בארקיע, בעקבות החשש מעצירת הזמנות בבתי המלון באילת, מיהרו להגמיש שם תנאים ולהוריד מחירים. "כך נוצר מצב שגם בשבוע השיא של הקיץ, שבו בדרך כלל נרשמים מחירי שיא, ניתן להשיג חבילות הכוללות טיסה במחירים אטרקטיביים".

"אין פאניקה"

לדברי דורון דוד, מנכ"ל מלון הולידיי אין באשקלון, "היום אני הרבה יותר אופטימי. אין פאניקה. אתמול עם פרוץ הלחימה היו לא מעט טלפונים של ישראלים שרצו לדעת אם יש מרחבים מוגנים. היום קיבלנו הזמנות גם מחברות עסקיות וגם מתיירות פנים. לפני 10 דקות סגרתי הזמנה עם חברה עסקית שעובדת אתנו לימים הקרובים. המצב יכול היה להיות יותר טוב, אבל הוא לא רע. אני חייב לציין כי המלון שלנו לא נמצא בטווח הטילים ואנחנו לא מרגישים כלום. מדיניות הביטולים היא שלא מחייבים. זה כוח עליון. אנסה לשכנע לבוא, אבל אנחנו מבינים את המשפחות שלא רוצות להגיע".

ממלון דן אשקלון נמסר כי "ברשת דן עוקבים אחר האירועים בדרום ומתאימים את אופי הפעילות בהתאם למתרחש. נכון להיום, הרשת אינה גובה דמי ביטול על ביטולים כפועל יוצא של המצב העכשווי".