הושג הסכם עם הרופאים: תוספות, שעון נוכחות ותורנות לכולם

(עדכון) - כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", פריצת הדרך נרשמה בעקבות הסכמה של משרד האוצר להגדיל את עלות ההסכם ל-47%-49% - בעלות של 2.7 מיליארד שקל

אחרי 158 ימי מאבק, הערב (ד') אחרי סגירת הגיליון, צפויים נציגי הרופאים ומשרד האוצר לחתום על הסכם עבודה חדש שמסיים את השיבושים והשביתות במערכת הבריאות. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", פריצת הדרך נרשמה בעקבות הסכמה של משרד האוצר להגדיל את עלות ההסכם לכדי 47%-49%, לעומת 38.5% כפי שנקבע בהבנות הקודמות, שמהן חזרה בה ההסתדרות הרפואית בחודש שעבר.

על-פי ההסכם, כלל הרופאים יקבלו תוספת אחידה של כ-24% שתיפרס על פני 9 שנים, ואילו רופאים בפריפריה ובמקצועות שבמחסור יקבלו תוספות גבוהות בכ-20% יותר, שייפרסו על פני 3 שנים בלבד. בממוצע, 70% מהרופאים יקבלו את מלוא התוספות בתוך 5 שנים.

שינויים מרחיקי לכת

ההסתדרות הרפואית התחייבה מצדה לשקט תעשייתי לכל תקופת ההסכם, כך שהרופאים לא יוכלו לנקוט צעדים ארגוניים במשך 9 שנים.

ההסכם הזה כולל שינויים מרחיקי לכת ומאוד לא פשוטים עבור ציבור הרופאים, אולם כאלה שאמורים להיטיב עם המערכת הציבורית ועם הציבור בכלל. כך למשל, בפעם הראשונה הסכימה ההסתדרות הרפואית שגם רופאים מומחים (ולא רק במחלקות המיון והנשים) יחויבו בביצוע תורנויות, כך שהציבור יוכל לפגוש יותר מומחים בשעות אחר הצהריים ובסופי השבוע.

כך זה ייראה: רופא עם ותק של עד 5 שנים כמומחה יחויב ב-2 תורנויות בחודש שיסתיימו בשעה 23:00, וב-2 תורנויות מלאות של 26 שעות. אחרי תורנות מלאה, המומחה יזכה ביום חופש, ובשני המקרים התעריף יהיה גבוה משמעותית מזה של תורנות מתמחה. בחמש השנים הבאות של המומחה הוא יהיה מחויב בשתי תורנויות קצרות בלבד בחודש, ובכל מקרה מומחים לא יחויבו בתורנות מעל גיל 47.

אחד השינויים השנויים ביותר במחלוקת עבור הרופאים הוא חיובם להחתים שעון נוכחות.

ההסכם קובע כי הרופאים יוכלו לבחור בין דיווח שעות נוכחות באמצעות הטלפון הסלולרי, או באמצעות החתמת כרטיס. ההסתדרות הרפואית התנגדה להחתמת השעון באופן נחרץ בתחילת המו"מ, אולם אז הבינה כי ללא שעון הנוכחות, משרד האוצר לא יחרוג ממסגרת הסכם השכר של כלל עובדי המגזר הציבורי, קרי תוספת שכר של 7.5% על פני ארבע שנים.

גולת הכותרת של ההסכם הזה היא בהעדפה הברורה שהוא מעניק לפריפריה ולרופאים במקצועות שבמחסור.

בפריפריה יקבלו תוספת גדולה

כך, למשל, מתמחה מאזור המרכז שמבצע 6 תורנויות בחודש ומרוויח היום 16.6 אלף שקל ברוטו בחודש, ירוויח בעקבות ההסכם (בהבשלה מלאה שלו) 21.6 אלף שקל, כלומר תוספת של כ-30%.

מתמחה מאזור המרכז במקצוע שבמחסור המרוויח כיום בממוצע 18.7 אלף שקל, ירוויח בעקבות ההסכם 25.3 אלף שקל - תוספת של 33%. מתמחה מהפריפריה יזכה לתוספת של 52% בתוך שלוש שנים והוא ירוויח 25.8 אלף שקל בחודש, לעומת 17 אלף שקל כיום.

רופא מהפריפריה שיבצע התמחות במקצוע שבמחסור, יזכה לתוספת הגבוהה ביותר, בשיעור של 54%, משכר של 20.5 אלף כיום, לשכר של 31.5 אלף שקל בחודש. מומחים יקבלו תוספות דומות, בהתאמה. ההסכם קובע עוד כי רופאים שיעברו לפריפריה יקבלו מענקים של עד 500 אלף שקל, בתנאי שיתחייבו להישאר שם 4-6 שנים.

ההטבות האלה לפריפריה לא שיכנעו את הרופאים במרכז הארץ, שייאלצו להסתפק בתוספות שכר צנועות יותר. עשרות רופאים מהמרכז הגיעו בשעות הבוקר אל פתח המלון שבו שהו נציגי ההסתדרות הרפואית והאוצר, והביעו את זעמם נגד ההסכם.

העיניים נשואות אל המתמחים

מרבית הרופאים הגיעו מבית החולים איכילוב, שנמצא בקרבה יחסית למלון, ובהנהלת ביה"ח הבהירו כי הדבר נעשה בניגוד להנחיה שניתנה להם. "מכרתם את הציבור שלכם", הטיח ד"ר עופר צימרמן מאיכילוב, ביו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, פרופ' אבינועם רכס. "לפני כמה שנים כתבת נגד שעון נוכחות, ועכשיו הסכמת לזה", הוא הוסיף. רכס, מצדו, הבהיר כי הוא אישית עדיין מתנגד לשעון הנוכחות.

כעת העיניים נשואות אל מאות המתמחים שהגישו בשבועות האחרונים מכתבי התפטרות כמחאה על ההסכם שהתגבש, וזאת למרות שהוא כולל את דרישתם לתוספת של אלף תקנים למתמחים והגבלת מספר התורנויות לכדי 6 בחודש.

מכתבי ההתפטרות אמורים להיכנס לתוקף ב-4 בספטמבר, ועדיין לא ברור האם מדובר היה בהפעלת לחץ בלבד, או בכוונה אמיתית שעוד תזעזע את המערכת.

ההסכם הסופי

■ עלות תוספות שכר ותמריצים לרופאים ביחס לשכרם הנוכחי: 49%-46% לתקופה של 9 שנים

■ מומחים עם ותק של עד 10 שנים (או עד גיל 47 - המוקדם מביניהם) יחויבו בביצוע תורנויות בבתי החולים

■ הרופאים יחויבו להחתים שעון נוכחות - באחת משתי אפשרויות: החתמת כרטיס או באמצעות הסלולרי

■ רופאים שיעברו לפריפריה יקבלו מענקים של עד 500 אלף שקל, בתנאי שיתחייבו להישאר שם 4-6 שנים

■ ההסתדרות הרפואית התחייבה לשקט תעשייתי - הרופאים לא יוכלו לנקוט עיצומים במשך 9 שנים

פריפריה
 פריפריה