ביה"ד: ישראייר צריכה לאפשר לעובד שהתפטר גישה למייל

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב: "לא הוכח כי אצל ישראייר קיים נוהל מוסדר של שימוש העובדים בדואר אלקטרוני, והיא לא הראתה שמתן גישה לתיבת הדואר האלקטרוני תגרום לה נזק חמור"

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע לאחרונה כי חברת ישראייר צריכה לאפשר לעובד שהתפטר מעבודתו אצלה, גישה לתיבת הדואר האלקטרוני שלו בעבודה. זאת, למרות שישראייר ביקשה לחסום את גישת העובד המתפטר, חיים שוסטר, לתיבת הדואר האלקטרוני וטענה כי גישה שלו לתיבה תגרום לה נזק חמור.

"לא הוכח כי אצל ישראייר קיים נוהל מוסדר של שימוש העובדים בדואר אלקטרוני. בנוסף, ישראייר לא הראתה שמתן אפשרות למבקש לעיין בתיבת הדואר האלקטרוני, תגרום לה נזק חמור. כמו כן הובהר כי (בתקופת עבודתו - ח.מ) העובד עשה שימוש בתיבת הדואר האלקטרוני לצרכים פרטיים, ללא שהוגבל כלל על ידי ישראייר מלעשות כן. בנסיבות אלה יש לאפשר לעובד - אישית, לעיין במסמכים ולקבוע איזה מסמך הוא מעוניין לקבל לידו", הסבירה השופטת הדס יהלום את החלטתה.

שיקול נוסף אותו ציינה השופטת בהחלטתה היה כי ישראייר הבהירה שהיא עצמה לא עיינה במסמכים שבתיבת העובד וכי כל שהיא מבקשת הוא לחסום את זכותו מלעשות כן. עם זאת, כדי שלא יגרם לישראייר נזק בלתי הפיך, כגון כתוצאה מהעתקת מסמכים סודיים השייכים לה, נקבע כי העיון בדואר האלקטרוני יעשה במשרדי ישראייר ובנוכחות גורם מפקח מטעם החברה.

שוסטר עבד בישראייר מ-2005 ובתחילת יוני 2011 מסר הודעת התפטרות מהעבודה. בהמשך, נמסר לו על ידי ישראייר כי היא מוותרת על עבודתו בתקופת ההודעה המוקדמת והוא נדרש לאסוף את חפציו ולעזוב את המשרד לאלתר. בתגובה, הגיש שוסטר לבית הדין לעבודה, באמצעות עו"ד סיגל פעיל ממשרד אריאל שמר ושות', בקשה להוצאת צו מניעה זמני נגד פיטוריו לאלתר. בהמשך, ביקש שוסטר לאפשר לו גישה לתיבת הדואר האלקטרוני ששימשה אותו בתקופת העבודה ושישראייר חסמה את הגישה אליה.

בית הדין לעבודה התבסס בהחלטתו לקבל את בקשתו של שוסטר, על פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה בעניין טלי איסקוב שניתן בפברואר השנה, ובו נקבע בין היתר כי על מעסיק שרוצה לעיין במסמכים שנמצאים בתיבות הדואר האלקטרוני שבבעלותו ושהעובדים עושים בה שימוש בזמן העבודה, לקבוע נהלים ברורים בעניין זה וככל שלא עשה כן, המעסיק לא רשאי לעיין במסמכים פרטיים של העובדים.