דיור בר השגה בת"א: נכלל בתוכנית של העיר לשנת 2025

צפי: מספר התושבים בת"א יגדל עד אז ל-450 אלף מ-404 אלף כיום ■ פרויקט בו יותר מ-100 דירות יחייב הכלת דיור בר השגה ■ תמהיל מגוון: דירות קטנות בצפון העיר ודירות גדולות בדרום העיר ■ "עקב המחאה החברתית היה צריך לשנות את חזון המתכננים שעדיין היה עיר לעשירים"

אלמנט הדיור בהישג יד הוטמע בתוכנית המתאר העירונית החדשה של תל אביב, שמליאת הוועדה המקומית החלה אתמול לדון באישור הפקדתה. תוכנית המתאר העירונית כוללת יעדי מגורים ותעסוקה לשנת היעד 2025.

תוכנית המתאר העירונית החדשה מכוונת לצפי של עד 450 אלף תושבים עד שנת 2025, כשהיום כוללת העיר 404 אלף תושבים. בין יתר האלמנטים שאושרו אתמול בישיבת מליאת הוועדה המקומית נקבע שתוכנית המתאר תחייב הכללת דיור בר השגה בכל תוכנית מפורטת שתכלול יותר מ-100 דירות. בנוסף אושר שדיור בר השגה ייבנה במגרשים עירוניים. עוד נקבע שתמהיל הדירות בת"א, במסגרת תוכנית המתאר, יהיה מגוון כך שיכלול דירות קטנות בצפון העיר - בשטח של עד 80 מ"ר, ודירות גדולות בדרום העיר.

עוד אושרו אתמול עקרונות התכנון למרכז ומזרח העיר במסגרת תוכנית המתאר החדשה. תוכנית המתאר צופה עלייה מ-190 אלף יחידות דיור בתל היום ל-229,745 יחידות דיור ב-2025. לשם כך מחייב יעד האוכלוסייה מימוש בנייה של 30 עד 50 אלף יחידות דיור עד ל-2025. לפי תוכנית המתאר אמורות להיבנות כ-30 אלף יחידות דיור חדשות עד שנת 2025 לפי החלוקה הבאה: 5,400 דירות בצפון העיר, 5,000 דירות במרכז העיר, 14,700 דירות בדרום העיר ו-5,500 דירות במזרח העיר.

בתחום התעסוקה צופה תוכנית המתאר עלייה מ-8 מיליון מ"ר לתעסוקה היום לכ-12 מיליון מ"ר ב-2025. בתוכנית המתאר מוצעת בנייה של 6 מיליון מ"ר נוספים לתעסוקה: 663 אלף מ"ר בצפון העיר, 2.3 מיליון מ"ר במרכז העיר, 2.63 מיליון מ"ר בדרום העיר ו-400 אלף מ"ר במזרח העיר.

עד 2025 גידול של 80% בנסיעות בעיר

מבחינת תחבורה מוצע בתוכנית המתאר העירונית שבכל תוכנית בנייה בת"א תינתן העדפה לתחבורה ציבורית, להולכי רגל ולרוכבי אופניים. התוכנית גם מציבה תנאי לאישור תוכניות בנייה, לפיו לא תאושר תוכנית ליותר מ-10,000 מ"ר לתעסוקה או יותר מ-100 דירות, אלא אם הוצגה בפני הוועדה המקומית חוות דעת תחבורתית שמציעה עידוד התחבורה הציבורית בתחום התוכנית, אזורי מיתון תנועה, שיפור התשתיות להולכי הרגל וקביעת תשתיות לאופניים בתחום התוכנית.

‏בנוסף, לפי תוכנית המתאר יאושרו בתוכניות הבנייה תקני החנייה לפי תקן החנייה הארצי, למעט במקומות בהם אישרה הוועדה המקומית להקטין את תקן החנייה.

מהבדיקות התחבורתיות שנעשו לצורך תוכנית המתאר, עולה שהעיר תל אביב צפויה לייצר עד 2025 כ-80% יותר נסיעות עד 2025 בהשוואה להיום, בעוד שבמטרופולין ת"א הצפי הוא לגידול של 60% בהיקף הנסיעות. לפי בדיקות אלה, בעוד שהיום רק חמישית מהנסיעות שמייצרת העיר מבוצעות בתחבורה ציבורית, הרי שהצפי לשנת 2030 הוא שיותר משליש מהנסיעות יתבצעו בתחבורה ציבורית.

החזון היה עדיין עיר לעשירים

‏לדברי חבר הוועדה המקומית, אהרון מדואל, "אתמול אושרו העקרונות של תוכנית המתאר ביחס למרכז ומזרח העיר. אמנם דובר על עקרונות, אבל לא ירדו שם לפרטים. לא ברור לי כיצד מתכוונים להפקיד תוכנית של עקרונות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. לא ידוע לי על פרוצדורה של הצגת תוכנית המדברת אך ורק על עקרונות במסגרת דיוני הוועדה המחוזית. מעבר לזה, תוכנית המתאר היתה צריכה לעבור שינוי גדול ומקיף בעקבות המחאה החברתית. התוכנית הרי הוכנה לפני מספר שנים, כשהחזון של המתכננים עדיין היה עיר לעשירים".

יו"ר הוועדה המקומית ת"א, דורון ספיר: "ירדנו לכל הפרטים ב-15 הישיבות הקודמות שעסקו בתוכנית המתאר החדשה ואתמול ריכזנו את כל הנקודות השנויות במחלוקת, וקיבלנו החלטות לגביהן. אישרנו את נושא מזרח ומרכז העיר על חלופותיהם השונות ושאר אזורי העיר יעלו בישיבות הבאות של תוכנית המתאר".