מתי קוראים לעבריין להיות בורר

אומרים לך: שמע, יש אפשרות שבה צדק נעשה צ'יק-צ'ק ומשלמים בה פחות מאשר לעו"ד

על רקע פרשת מרגלית צנעני, הזהיר מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בסוף השבוע מפני פנייה לבוררויות בעולם התחתון. הוא נימק: זה מעודד את הפשע, נותן לעבריינים כוח על המתדיינים, זה עושה את הפושעים לשופטים וכיו"ב סיבות, שכולן נכונות ומובנות מאליהן.

מה שדנינו לא עשה: הוא לא התייחס לשורשיה של התופעה. כלומר, מדוע גם אנשים, אפילו הנורמטיביים ביותר, פונים לבוררות של העבריינים?

לא מתוך אהבה

דבר אחד בטוח: לא עושים זאת מתוך אהבה. אזרח נורמטיבי מגיע לכך רק כאשר הוא מרגיש כי אזלו כל האופציות האחרות, כלומר במצב של חוסר ברירה מבחינתו.

הנה דוגמה לאפשרות היווצרותו של מצב כזה: אדם משכיר דירה. השוכר לא משלם. הוא גם מסרב להתפנות. לדרישותיו של בעל הדירה הוא משיב: לא מוצא חן בעיניך, לך לבית המשפט.

כי זאת לדעת: על-פי החוק הקיים במדינה לא ניתן להוציא אדם מדירה, ולא משנות הנסיבות. רק בית המשפט יכול להורות על פינויו של אדם מדירה.

עכשיו, בואו נניח שמדובר באדם קשה-יום, שהשכרת דירתו היא מקור הפרנסה העיקרי שלו. הוא הולך לבית המשפט ומבקש שיחזירו לו את החזקה על רכושו. הוא מגיע אל בית המשפט, כאשר כל הנתונים הם לטובתו: החוק, הצדק, המוסר וכמובן העובדות. למרות כל אלה הוא יצטרך לחכות כשנתיים-שלוש, לפעמים יותר, כדי לקבל את הדירה ואת הצדק.

צדק צ'יק-צ'ק

ואז באים ואומרים לו, שמע, יש עוד אפשרות. קיימת במדינה עוד ערכאה שבה הצדק נעשה צ'יק-צ'ק. כמה זה יעלה לי, שואל בעל הדירה? - הרבה פחות ממה שתצטרך לשלם על עורך דין, משפט ממושך ואובדן שכר דירה, בכל השנים שהפולש יושב בדירתך מבלי לשלם. הרבה הרבה פחות. את העצה לפנות לבוררות עבריינית במקרים כאלה מקבלים לא רק מחברים או קרובים, אלא גם מעורכי דין.

התופעה קיימת לא רק בחוגים של "מפורסמים", אלא בכל מקום בו לאנשים יש בעיה עם מערכת המשפט החוקית של המדינה. אלה אנשים שיודעים מראש, בוודאות, שפנייה לבית המשפט תביא להם אי-צדק, גם אם בסופו של דבר יקבלו פסק דין לטובתם. אבל עד שיקבלו את פסק הדין... הרי מן המפורסמות שהזמן הוא כסף - לפעמים הרבה כסף. אבל הוא גם עוגמת-נפש, הרבה עוגמת-נפש.

הפנייה של דנינו

התופעה הזאת לא תיעלם, אפילו לא תצטמצם, רק בגלל שדנינו אומר שהיא שלילית. מה שקובע הם החיים, המציאות. אם דנינו רוצה להכות את התופעה - מה שכולנו רוצים - פנייתו צריכה להיות אל מערכת אכיפת החוק. ואולי גם אל המחוקקים.

אנשים יימנעו מפנייה לבוררות של עבריינים, רק אם החוק והמשפט יאפשרו להם לקבל את המגיע להם בצורה הוגנת וסבירה. היום זה לא כך.