כלכלן בכיר באירופה: "טרכטנברג חייב לפרוץ את התקציב"

הכלכלן הצרפתי הנודע ז'אן פול פיטוסי בריאיון לגלי צה"ל: "קיים ספק ביכולת של ועדת טרכטנברג להביא פתרון ממשי למשבר החברתי בישראל"

ארבעה כלכלנים בכירים באירופה חתמו על גילוי דעת שבו הם תומכים במובילי המחאה החברתית בישראל, כך מדווח הבוקר (ד') בגלי צה"ל. אחד מהם, הכלכלן הצרפתי הנודע ז'אן פול פיטוסי, אומר: "קראתי את דרישות המפגינים והן מוצדקות". פיטוסי מותח ביקורת על הפרופסור מנואל טרכטנברג, שהצהיר שבכל מקרה, לא תהיה פריצה של מסגרת התקציב.

הפרופסור פיטוסי היה בכל הצמתים הכלכליים החשובים - חבר בוועדת האו"ם לגיבוש רפורמות פיננסיות ומוניטריות, יועץ מקצועי בפרלמנט האירופי, איש המועצה הכלכלית של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ובין שותפיו למחקר - ארבעה חתני פרס נובל לכלכלה. הוא הטיל ספק ביכולת של ועדת טרכטנברג להביא פתרון ממשי למשבר החברתי בישראל. "הבעיה היא הצורך לספק את המוצרים החברתיים לאזרחים, ולצמצם את הפערים בין העניים לעשירים", הסביר פיטוסי, "לפעמים דווקא נחוץ להגדיל את התקציב. לא סביר להגיד שזו המדיניות בתחילת עבודת הוועדה. יש לה מרווח מצומצם למדי לתמרון".

לדברי הכלכלן היהודי, החברה הישראלית "סובלת מזינוק אדיר באי השוויון. ב-40 השנים האחרונות עשיתם צעדים בכיוון הלא נכון, לקראת מדיניות שמרנית מאד". הפרופסור פיטוסי קיבל לידיו את דרישות המוחים מאנשי תנועת "דרור ישראל", אחד הארגונים השותפים למאבק החברתי וציין כי הוא מביע בהם תמיכה בלתי מסויגת. איש התנועה, חי בדרה, עלה על מטוס ונפגש עמו במכון לחיזוי כלכלת צרפת שבפריז. "כשהוא ראה את הנתונים על אי השוויון בישראל הוא שאל: 'איך אתם מצפים שתמשיך להיות פה דמוקרטיה?'", סיפר בדרה, "הוא קלט מה קורה פה ישר, למרות שהוא חי בגולה"

בשורה האחרונה של גילוי הדעת, עליו החתים פיטוסי כלכלנים נוספים, נכתב: "תנועת המחאה הישראלית מביעה באופן מדויק את תחושת המיאוס העמוקה מהדרדרות הדמוקרטיה. אנו, כלכלני העולם, תומכים במחאה".