לבקשת שו"ב: הוקפאה מכירת זכויות המדינה בכביש 6

המדינה מנעה מדרך ארץ, זכיינית הכביש, לממש את זכות הסירוב והחליטה למכור את חלקה לקרן

הוקפאה מכירת זכויות המדינה בכביש 6 לקרן נוי. העסקה הוקפאה לבקשת זכיינית הכביש, הטוענת כי גופים מוסדיים מקרב בעלי החוב שלה פעלו בניגוד עניינים אסור כשמנעו ממנה לממש את זכות הסירוב ולרכוש את הזכויות במחיר שהציעה קרן נוי.

את צו המניעה הזמני הוציא השופט בדימוס שלום ברנר, המכהן כבורר המוסכם בין המדינה לחברת דרך ארץ. הצו יעמוד בתוקפו עד לקיום דיון במעמד שני הצדדים. במקביל, מכינה דרך ארץ תביעה נגד המדינה בדרישה לאכוף את זכות הסירוב. ייתכן כי התביעה תכלול גם דרישה לפיצויים בגין נזקים כספיים.

עליית המדרגה האחרונה במאבק על זכויות המדינה בכביש 6 מציבה חברות שבשליטת אשת העסקים שרי אריסון משני עברי המתרס. שיכון ובינוי של אריסון היא שותפה בדרך ארץ (50%) לצד קרן תשתיות ישראל וגופים מוסדיים, בעוד שפועלים שוקי הון היא שותף מרכזי בקרן נוי.

דרך ארץ פנתה לבורר לאחר שקיבלה את הודעת האוצר כי הוא דוחה את בקשתה לממש את זכות הסירוב שלה, כיוון שאינה עומדת בדרישות טכניות ומהותיות. הבעיה המרכזית בבקשה הייתה שהיא לא קיבלה את אישור בעלי החוב של דרך ארץ שסירבו לאשרה, בראשם בנק הפועלים, כלל ביטוח ומנורה מבטחים.

לטענת תש"י, גופים מוסדיים השותפים בקרן נוי המתחרה ומחזיקים בחוב של תש"י נטלו חלק פעיל בהחלטה שלא לאשר את מימוש זכות הסירוב. ל"גלובס" נודע כי בתש"י שוקלים לתבוע ישירות חלק מהגופים שנטלו חלק בהחלטה.

תש"י הגישה בסופו של דבר את הבקשה לרכוש את זכויות המדינה במחיר שהציעה קרן נוי. הקרן זכתה ביולי במכרז שפרסם האוצר כשהציעה 1.4 מיליארד שקל תמורת תעודות ההשתתפות המקנות 49% מהון המניות של הזכיינית וחלק דומה בחוב הזוטר (מזנין) של הפרויקט.