הרע עוד לפנינו

אל תסתנוורו מתצוגת הנפל של נבחרת הכדורסל בליטא: המצב הולך להיות קשה עוד יותר ■ אנשי איגוד הכדורסל, ובראשם שי שני, צריכים לכבות את האור בבניין המתפורר

הבעיה הגדולה של נבחרת ישראל בכדורסל היא לא תצוגת הנפל בליטא, אלא במה שעוד יהיה. כמו שזה נראה כרגע: הרע עוד לפנינו. בעוד שהנבחרות הצעירות מגיעות כל שנה לשפל נמוך יותר, הנבחרת הבוגרת עושה את מה שנראה כצעדיה האחרונים בדרג א'.

עזבו אתכם מהשחקנים והמאמן, אם צריך לסמן אשמים אחרי הפיאסקו ביורובאסקט 2011, אין קל מזה: אלו אנשי איגוד הכדורסל. הקולות שנשמעים ברקע הם קולות אזעקת אמת בענף, אבל כנראה שהם אינם גוברים על קולות בליסת הבורקסים במשרדי האיגוד בתל אביב.

***

באולסטאר הנוער 2008 בלט כרמל בוכמן (2.05 מ'), כוכב הנוער של מכבי ת"א ומי שסומן כאחד הכישרונות הגדולים של הכדורסל הישראלי. כשפגשתי אז באולם את אבי אבן (מאמנו בנוער מכבי ומי שהיום משמש כראש הסקאוטינג במועדון), שאלתי אותו מה יהיה עם הילד שהיה רזה כמו גפרור ושחרר את הקליעה מאזור החזה. אבן הסביר לי ארוכות שאני לא מבין איזה כישרון גדול ושחקן נפלא הוא בוכמן. שנת 2011, בוכמן שזכה באליפויות בנערים ובנוער עם מכבי מנסה להציל את הקריירה בבני הרצליה אחרי עונה חלשה בליגה השנייה. כשכישרונות בגילו מובילים קבוצות ביורוליג, בוכמן קולע בקושי 6 נקודות בלאומית, וכן הוא עדיין רזה ועדיין יש לו קליעה עקומה.

בוכמן הוא הדוגמא הקלאסית לכישלון הגדול של האיגוד: טיפוח הכדורסלן הישראלי. גם כשיש גובה וכישרון הוא מתבזבז על תארים שאף אחד לא זוכר. הבעיות ידועות לכולם: מי שמגדל את הילדים אלו הם בעיקר מדריכי כדורסל ולא מאמנים, ושגם הם עסוקים בהשגת תוצאות ולא בהקניית יסודות. יש ערב רב של מסגרות - מועדונים, בתי ספר, נבחרות, כשהמצטיינים משחקים בכמה מסגרות ובמקום לרכוש בסיס, לפתח קליעה ולבנות גוף, הם עסוקים בכלל בשינון תרגילי התקפה. אז מגיע הקיץ והם מגויסים לנבחרות, וגם שם הם עסוקים בשינון תרגילים ובאיך לנצח את היריבות. איגוד הכדורסל לא יצר מערכת אינהרנטית או חיצונית (במועדונים), שתקדם בניית כדורסלנים. לפוליטרוקים אין רצון/יכולת/חזון/שכל/כוח/כוונה/הבנה לעשות את זה. הבנה בפוליטיקה? יש.

***

באיגוד ידברו על מספרים וכמויות של שחקנים כמדד להצלחת עבודתם (מעל 15,000 כדורסלנים רשומים בישראל). הם שוכחים שכספי אחד ב-NBA ואליהו אחד במכבי, הם אלו שמביאים עוד מאות ואלפי ילדים למגרש ללא קשר למה שנעשה באיגוד. אלא שלא רק שלא יהיה לנו עוד כספי, אפילו לא יהיה עוד פניני בתקופה הקרובה. לפני כשנתיים הקימו את האקדמיה בווינגייט, זו שלמרות כל מגבלותיה היתה אמורה להיות איזשהו סמן בדרך למעלה. הבעיה שהיא הפכה לעלה התאנה וגם בו מתגלים סדקים כשלא כל השחקנים הבכירים לגילם מצטרפים, ולאחרונה שני שחקנים מובילים החליטו לעזוב את האקדמיה כדי להתקדם (נאור שרון לאורטז בצרפת, איגור קולשוב לתיכון בארה"ב). כל שאר פעולות האיגוד מתנקזות לתרגילים קוסמטיים דוגמת החוק הרוסי וחוק הצעירים (בליגה הלאומית) שאמורים לאפשר לישראלים לשחק. זמן משחק יש, יסודות משחק אין. התוצאה של כל הרגולציה המעוותת הזו היא שהיום שחקני רוטציה בליגת העל הם שחקנים שלפני עשר שנים לא הייתם נותנים להם לקשור שרוכים בלאומית.

***

אם יש סיבה שגם אריק שיבק צריך ללכת הביתה, היא המשפט שלו אחרי אחד ממשחקי האימון "...אין לנו שחקן 2.15 ולא 2.12". אז זהו, שיש. יש לנו את רוברט רותבארט 2.17 (24) ואלכס צוברביץ' 2.12 (22) וגם ג'ייק כהן 2.09 (19), רם אליאספור 2.08 (19), בן אלטיט 2.08 (18) ואלו רק חלק מהשחקנים שהופיעו בנבחרות ישראל השונות בשנים האחרונות. על מה עשו ובעיקר לא עשו באיגוד אפשר להתווכח. אבל על עובדה אחת אין להתווכח: אף אחד מהם לא היה מספיק טוב לדעת המאמן לנסוע לליטא, ובמבחן התוצאה - הוא, בתור הסמכות המקצועית העליונה, גם לא דאג לעשות משהו כדי שיגיעו לרמה כזו.

כך מתמסמסים להם דורות של שחקנים גבוהים. בקבוצות לא נותנים להם הזדמנות להשתפשף כי המאמנים חרדים למשרתם, ובאיגוד עסוקים בלבזבז להם את הקיץ כדי שיוכלו לסמן וי על עוד כישלון של נבחרת. כך נוצר מצב שמכל הרשימה שראיתם למעלה בשנה הבאה אף שחקן לא ישחק בישראל: אנחנו נמשיך כל קיץ לחבר את יניב גרין מרוק ועלים.

***

השחקנים לא אשמים, אשמה המערכת שגידלה אותם כך, שגרמה לכך ששחקנים שרוצים לשחק צריכים להביא תארים למועדון ואלו שרוצים גם להתקדם חייבים לקחת על חשבונם מאמן פרטי. זה לא רק לגבוהים, גם לנמוכים: לכו תמצאו רכז אתלטי שמסוגל לקלוע שלשות בצורה עקבית או סמול-פורוורד גבוה שיודע להוביל כדור. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכוחו של מאמן אישי תשחק בעונה הבאה בליגת העל: דניאל איידן (2.04, 22) שחקן שלפני ארבע שנים לא היה מסוגל ללכת וללעוס מסטיק, ואחרי עבודה עם מאמן אישי (חנוך מינץ, שאימן גם את אליהו ואוחיון) יהיה בשנה הבאה הגבוה הישראלי הבכיר של מכבי חיפה. תחשבו מה היה יכול לעשות אותו מאמן עם רותבארט וצוברביץ'. אבל רגע, אם האיגוד יוציא כסף על מאמנים אישיים לא יישאר כסף לשלוח כל שנה משלחות מנופחות של עסקנים לטיולי אירופה הקלאסית.

במונחים עסקיים, יו"ר האיגוד שי שני מנהל חברה עם תקציב של כ-39 מיליון שקל, ששנה אחרי שנה אינה עומדת ביעדיה, שמבזבזת את משאביה היקרים, שאינה מכינה תשתית עתידית לעסק. כמה זמן היה נשאר מנהל כזו בחברה שלכם?

ראשי האיגוד צריכים לעוף הביתה, לעזוב רגע לפני שהם קוברים סופית את הענף.