אקזיט וקוץ בו: מהן זכויות העובד כשמצמצמים בכוח-האדם?

מכירה של חברת היי-טק עלולה להביא לפיטורי עובדים. המעביד חייב לערוך שימוע לכל עובד שיש כוונה לפטרו, כדי לאפשר לו להעלות את טענותיו, להסביר את מצבו המיוחד וכן להציע חלופות לפיטורים

עובדי ההיי-טק, בעיקר בחברות הסטארט-אפ, מפנטזים על אקזיט שיניב להם הכנסות נאות. בפועל, מכירה של חברה עלולה דווקא להביא לפיטורי עובדים. העבודה בהיי-טק הישראלי נזילה והביטחון התעסוקתי בה נחשב לבלתי מספק.

עד לפני שנים אחדות, היה נהוג לערוך שימוע רק לעובד שהסיבה לפיטוריו קשורה אליו במישרין - למשל, אי-שביעות רצון מתפקודו המקצועי או עבירת משמעת.

לדברי עו"ד מיקו מנחם, בעל משרד העוסק בדיני עבודה, באחרונה נקבע שגם במקרה של פיטורים המעביד חייב לערוך שימוע לכל עובד שיש כוונה לפטרו, כדי לאפשר לו להעלות את טענותיו בקשר לפיטורים, להסביר את מצבו המיוחד וכן להציע חלופות לפיטורים, כגון העסקה במסגרת מחלקה אחרת, הסבה מקצועית, ירידה למשרה חלקית והפחתה בשכר.

כאשר החברה ביצעה אקזיט ונמכרה, העובדים צריך לדעת שמי שקובע בסוגיית השימוע הוא המעביד. "אם החברה נמכרה ויש מעביד חדש, השימוע ייעשה בפני המעביד החדש. אם המעביד מעוניין למכור את החברה, אבל רוצה לפטר עובדים לפני כן, המעביד הקיים הוא זה שצריך לבצע את השימוע", אומר מנחם.

הדין מייחס לזכות השימוע חשיבות רבה, ומונה את עיקרי החובות והזכויות של המעביד בשימוע. לדברי מנחם, מעביד שעורך שימוע רק על מנת לצאת ידי חובה, עלול להסתכן בכך שבית הדין לעבודה יבטל את הפיטורין.

מנחם מציין כי העובד זכאי לדעת מראש את המועד שנקבע לו לשימוע, לדעת מראש מהן הסיבות הנוגעות לעניינו, ולאפשר לו להתכונן ולהשיב לטענות המועלות כנגדו. עובד אשר יחפוץ בכך, רשאי לבקש שבעת השימוע יהיה נוכח גם נציג ועד העובדים במקום - אם ישנו - או עו"ד.

עובד שמקבל הודעה על שימוע רשאי לבקש שבמשך הדיון יירשם פרוטוקול, והוא זכאי לקבל עותק ממנו, או שמהלך הדיון בעניינו יוקלט, ויתומלל לאחר מכן. נוסף על כך, עובד שנודע לו על הכוונה להפסיק את עבודתו בגלל יחסי אנוש גרועים, רשאי בהחלט להביא את השגותיו באמצעות חברים לעבודה.

פירוק? לא בכל מחיר

כאשר המעסיק עומד בפני משבר חמור, אשר עלול להביאו לקריסה, עומדות בפני העובדים כמה אפשרויות, ובהן להצטרף לבקשה לפירוק, המוגשת מטעם נושה אחר של החברה, או להגיש בעצמם בקשה לפירוק החברה, בכדי שיוכלו לקבל לפחות את הזכויות מהמוסד לביטוח לאומי ולעתים גם מקופת הפירוק.

לעתים, אומר מנחם, בראייה ארוכת טווח, כדאי לעובדים לשקול לוותר על פירוק החברה ואולי אף על חלק מהזכויות המובטחות המידיות, ולבחון את האפשרות לשתף פעולה בצעדים היכולים לעזור בהבראת החברה, ובכך לנסות להבטיח את עתיד החברה וכך לשמור על מקום עבודתם.

לבסוף, מנחם מציע לעובדים לשמור תלושי שכר וכרטיסי נוכחות, וכן הסכמי עבודה, מכתב פיטורים, דוחות מקופת הגמל וכל תיעוד אחר. כל אלה יהיו חיוניים בתביעות החוב כלפי המפרק.