בנק ישראל ביטל הוועדה המבקרת מינויים רגישים

הביטול נעשה בהסכם סודי בין הנהלת בנק ישראל לבין יו"ר הוועד הארצי ■ בכך תמה הביקורת והשקיפות בהליכי מכרזים רגישים בבנק ישראל, מוסד שסבל שנים רבות מתדמית מהרעועות במגזר הציבורי בגין חריגות שכר ומינוי מקורבים

הנהלת בנק ישראל, בהסכמת הסתדרות העובדים, החליטה לבטל את ועדת הביקורת הנהוגה במכרזים למינוי עובדים רגישים. ועדת הביקורת מיועדת לפקח על מכרזים מיוחדים, מכרז שבו נבחר תפקיד בעל רגישות מיוחדת, כך נודע ל"גלובס". בכך תמה הביקורת והשקיפות בהליכי מכרזים רגישים בבנק ישראל, מוסד שסבל שנים רבות מתדמית מהרעועות במגזר הציבורי בגין חריגות שכר ומינוי מקורבים. לאחרונה עמד מינוי קרנית פלוג למשנה לנגיד בנק ישראל, בעקבות דוח שחשף עסקה "חריגה, לא תקינה ובניגוד לכל נוהל תקין", של בעלה, שאול לאך.

ביטול ועדת הביקורת נעשה באמצעות חתימת הסכם סודי בין ההנהלה לבין יו"ר הוועד הארצי, ניצה קסיר, שלפי טענות שאר חברי הוועד, לא שיתפה אותם בדבר ההחלטה. יתרה מזו, עובדי הבנק שמעו על דבר ההסכם וביטול הוועדה בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, עת דרשו מבית הדין לחייב את הנהלת הבנק לחשוף את פרטוקולי המכרז שבאמצעותו נבחרה ענת אלחנתי למנהלת חטיבת משאבי אנוש בבנק. עוד עולה כי ההסכם הסודי שמבטל את ועדת הביקורת נחתם בחשאי ב-30 ביוני, ערב פרסום המכרז לתפקיד מנהל החטיבה החשובה כל כך לבנק. יתרה מזו, ההסכם הסודי כולל הסכמה אחת בלבד: ביטול ועדת הביקורת.

מינויה של אלחנתי, שעד כה כיהנה כמנהלת מדור ולא ניהלה אף חטיבה, זכה לביקורות רבות עקב חששות כי שיקולים זרים, כגון קרבתה לחברי הנהלה וועד מסוימים, הם אלו שהובילו לבחירתה ולאו דווקא כישוריה. יצוין כי ועדת המכרזים של בנק ישראל מסרבת לחשוף את הפרוטוקולים הנוגעים לבחירת אלחנתי נכון לכתיבת שורות אלו. כמו כן, יצוין כי מי שהוציאה וחתמה על המכרז בו זכתה אלחנתי, היא אלחנתי עצמה.

ועד העובדים הארצי: מדובר בסילוף העובדות אשר אנו לא יכולים להגיב על כולן בשלב זה מאחר והנושא נידון בבית הדין לענייני עבודה. אין מדובר בהסכם "סודי" הסכם זה אושר ע"י הייעוץ המשפטי של ההסתדרות, הוגש לרישום וחתום על ידיה והכל אך ורק לטובת כלל עובדי הבנק אשר לא היו מוכנים לשמש כעלה תאנה להחלטות שגויות". בוועד הארצי ביקשו להוסיף כי 8 מתוך 9 חברי ועד היו בישיבה כאשר ההחלטה התקבלה ברוב של 6 מול 2 נמנעים".

ציון שמע, ראש חטיבת עובדי הבנקים וחברות הביטוח בהסתדרות: ועדת הביקורת לא הוכחה כאפקטיבית. ועד העובדים פנה אלינו כדי לבטל את הוועדה. בחנו את העניין, הן משפטית והן מהותית. מצאנו כי אין בעיה לביטול שכן יש לבנק מבקר פנים. אם יש בעיה, ניתן לפנות למבקר הפנים. ההסכם אינו סודי, מדובר בהסכם קיבוצי מיוחד והוא פומבי ונחלת הכלל. הכתובת שלנו לחתימת הסכמים הינה הוועדה הארצית.

מבנק ישראל נמסר: ההסכם נחתם כדין על ידי בנק ישראל, ההסתדרות וועד העובדים לאחר מו"מ ממושך. הטענות כנגד ההסכם, ככל שישנן, מתבררות בבית משפט ולפיכך מנוע בנק ישראל לפרט בעניין.