סקר: כ-80% מהפלסטינים מעוניינים בשיתוף פעולה עם ישראל

כך עולה מסקר מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך לקראת הוועידה לשיתוף פעולה אזורי ■ בקרב תושבי ירדן ומרוקו, לעומת זאת, יורדת הנכונות בעשרות אחוזים

כ-85% מהפלשתינים תושבי הגדה נכונים לשיתוף פעולה עם ישראל, כך עולה מסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך לקראת הוועידה לשיתוף פעולה אזורי בראשות המשנה לראש הממשלה והשר לשיתוף פעולה אזורי סילבן שלום. הסקר, שבדק את עמדות הפלשתינים לגבי שיתוף פעולה עם ישראל מצא שככל שהקרבה הגיאוגרפית וההכרות של הפלשתינים עם ישראל גבוהה יותר, כך קיימת נכונות רבה יותר לשיתוף פעולה, ולהיפך.

במסגרת הסקר, נשאלו כ-1,000 תושבים בין ג'נין לחברון, האם יהיו מעוניינים לפרויקטים משותפים עם ישראל במספר תחומים לרבות קשר בתחום ההומניטארי, במצבי חירום (משלחות הצלה במקרים של שריפות או רעידות אדמה למשל), בתחומי הביוב, המים והחשמל וכן בנושאים חברתיים כגון חילופי משלחות נוער ומחשקי כדורגל. בדומה לתוצאות הסקר הפלסטיני, הביעו הנשאלים מישראל נכונות גבוהה מאוד לשיתוף פעולה אזורי, אך בהיקף מעט נמוך יותר- 65%-80%.

בירדן רק 25%-40% מעוניינים בקשר עם ישראל

בעוד בגדה הביעו מרבית הפלשתינים נכונות לכל סוגי שיתוף הפעולה, במדינות השכנות חלה ירידה בנטייה לרצות לשתף פעולה: בירדן השיבו כ- 25%-40% מהנשאלים כי היו מעוניינים לקיים פרויקטים משותפים עם ישראל ואילו במרוקו הביעו רק20% מהנשאלים נכונות לשיתוף פעולה.

מתוצאות אלה ניתן להסיק, כי ככל שהעמדות כלפי ישראל מתבססות על מידע שמקורו באמצעי התקשורת, ולא על בסיס הכרות בינאישית רחבה, כך הנטייה לשיתוף פעולה עם ישראל היא נמוכה יותר. הסקר, יש לציין נערך במדינות אלה באמצעות חברות סקרים מקומיות ודגם גם כן כ-1,000 נשאלים בכל מדינה.

בעוד שתוצאות הסקר מעידות כי רוב מכריע של העם הפלשתיני מעוניין להמשיך לקיים קשר עם ישראל, נראה כי יש פער בין עמדות הציבור להנהגה הרשמית הפוליטית שאינה מעוניינת לקיים קשר רשמי באופן ישיר. כך למשל, השר הפלשתיני לכלכלה לאומית פוטר לפני כשנתיים לאחר שהודלף לכלי התקשורת כי נפגש עם סילבן שלום. במהלך הכנס לשיתוף פעולה אזורי צויין כי הרוב המכריע של הקשרים בין ישראל לפלשתינים מתקיים באמצעות מתווכים וגורמים בינלאומיים.

בכנס ניתן אות הוקרה לטוני בלייר שליח הקוורטט למזרח התיכון, שהוא היום הדמות המרכזית שיוצרת את המגע בין ישראל לפלשתינים. בהתייחס לתוצאות הסקר, אמר שלום כי "היכרות רחבה עם ישראל וניסיון חיים משותפים עמה מביאים לנכונות רבה יותר לשיתוף פעולה".