האם טרכטנברג יפסיק תופעת דיור מוזל אוטומטי לחרדים?

מקורבים לוועדה: הייתה הסכמה מוקדמת בין נתניהו, שטייניץ ואטיאס שלמכרזי "מחיר למשתכן" לא יוכנס קריטריון ההשתכרות, הפועל לרעת החרדים

"אם הלחצים של שר השיכון אריאל אטיאס ושר האוצר יובל שטייניץ לא יעזרו ובסופו של דבר ועדת המשנה לדיור של ועדת טרכטנברג תחליט על הכנסת קריטריון של מיצוי כושר השתכרות לפרויקטים של מחיר למשתכן, צפוי משבר קואליציוני בין הליכוד לבין ש"ס ויהדות התורה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צריך להכריע כבר היום", כך אמר הבוקר (ב') מקור ממשלתי בהתייחסו למבוי הסתום שאליו הגיעה תת-הוועדה לדיור של ועדת טרכנטברג, בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הפורש, אייל גבאי. בתת-ועדה חברים גם מנכ"ל השיכון מרדכי מרדכי, מ"מ מנהל מינהל מקרקעי ישראל רונן כהן, יועץ שר האוצר אבי שמחון וסגן הממונה על התקציבים ראובן קוגן.

ועדת הדיור התכנסה אתמול בניסיון לגבש המלצות, כך שגבאי יוכל לפרוש משירותו הציבורי לאחר שהשלים את משימתו בוועדה. בעקבות ויכוח על הקריטריונים לזכאות בפרויקטים של מחיר למשתכן, לא הגיעה הוועדה למסקנות ודחתה את ישיבת הסיכום למחר בצהריים, כדי לאפשר לנתניהו להכריע היום בוויכוח.

חוגים המקורבים לוועדה טוענים שהייתה הסכמה מוקדמת בין נתניהו, אטיאס ושטייניץ ולפיה בפרויקטים של מחיר למשתכן לא יוכנסו הקריטריונים של מיצוי כושר השתכרות והצהרת הון, וזאת כדי לשמר את המצב שבו פרויקטים אלה מופנים בעיקר לחרדים.

עד היום התחמקו כל משרדי הממשלה מקבלת החלטה בעניין הקריטריונים העתידיים בפרויקטים של דיור בר השגה. לקריטריון של מיצוי כושר השתכרות תהיה חשיבות מכרעת בפרויקטים של דיור בר השגה במסלול ההשכרה.

סוף להתחמקות

לפי הקריטריונים הקיימים היום ב"מחיר למשתכן", משפחה שבה 7 ילדים ויותר מקבלת 30% מהדירות בפרויקט; משפחות שבהן 4-6 ילדים מקבלות 30% מהפרויקט; משפחות שבהן עד 3 ילדים - 20% מהפרויקט, והשאר למשפחות ללא ילדים.

בתקופת הממשלה הנוכחית, שיווק מינהל מקרקעי ישראל כ-6,000 דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן, ורובן נרכשו על ידי משפחות חרדיות, בעיקר בבית שמש, לוד ואחיסמך. ההנחה במחיר דירה בפרויקטים אלה מגיעה עד 20% לעומת מחיר השוק של אותה דירה. מדובר בהנחה בשווי כספי של 200-300 אלף שקל.

באגף תקציבים באוצר, לאור עמדתו של ראש האגף הפורש אודי ניסן, דורשים להכניס לפרויקטים הללו קריטריון עיקרי של מיצוי כושר השתכרות: 50% משרה לאם חד-הורית ולפחות 100%-150% משרה לזוג. כמו כן, דורשים באוצר לקבוע קריטריון של הצהרת הון, אך לא נקבע מהי רמת ההון שבה תינתן זכאות.

רוב חברי תת-הוועדה לדיור הסכימו עד כה על נקיטת צעדים לעידוד היצע הקרקעות על ידי המינהל, השתת ארנונה גבוהה יותר על דירות ריקות, תוספת של כ-100 מיליון שקל לסיוע בשכר דירה לשכבות המצוקה ועידוד בניית דירות קטנות של שלושה חדרים, אך ביחס לקריטריונים בפרויקטים של מחיר למשתכן נותרה מחלוקת. עמדתו של השר אטיאס היא שאין להכניס לפרויקטים אלה קריטריון של כושר השתכרות, כי הבנקים מספקי המשכנתאות הם שצריכים לבדוק את כושר ההחזר של רוכשי הדירות. אטיאס הציע שינוי בקריטריון מספר הילדים, כך ש-45% מהדירות יוקצו למי שיש לו שלושה ילדים ויותר. אטיאס הציע להכניס גם קריטריון של שירות צבאי, אך לדברי גורמים בוועדה מדובר בהצעת סרק, משום שאין סיכוי שהדבר יעבור את מבחן בג"ץ.

גורם בכיר בוועדה אמר ל"גלובס": "הגיעה שעת האמת של נתניהו, כי הוא צריך להכריע בין יציבות הקואליציה שלו לבין הציבור הדורש צדק חברתי".