ארדואן הבהיל את הזרים: הדולר זינק ושערו היציג 3.65 ש'

האירו זינק בשיעור חד של כ-1% ושערו היציג נקבע על 5.18 ש' ■ האירו בכ-8% מול הפרנק השוויצרי לאחר שהבנק המרכזי של שווייץ הודיע כי "לא יסבול" שער נמוך מ-1.2 פר"ש לאירו

לאחר שקבע אתמול שיא חצי-שנתי, ממשיך היום (ג') הדולר במסעו צפונה ועלה היום בשיעור חד, בסך הכל המסחר בדולר הסתכם בעלייה של 0.6% ושערו היציג נקבע על 3.65 שקלים. האירו רשם זינוק חד היום ובסך הכל עלה ב-1% לרמה של 5.18 שקלים. הסיבה: החרפה במשבר ישראל-טורקיה לאחר שר"מ טורקיה ארדואן הודיע על הקפאת הסכמי הסחר עם ישראל, ומאיים לתקוף את קפריסין בעקבות קידוח הגז ב"בלוק 12". (לסיפור המלא - לחצו כאן)

הסיפור המרכזי בשוק המטבעות בעולם היום הוא זינוק של כ-8% בשער האירו מול הפרנק השוויצרי לאחר שהבנק המרכזי של שווייץ הודיע כי "לא יסבול" שער נמוך מ-1.2 פר"ש לאירו וכי "הסביבה הכלכלית הנוכחית ושערי המטבעות מציבים אתגרים גדולים לכלכלה השוויצרית כולל לחצים דפלציוניים".

מול הדולר עבר האירו לעלייה ונסחר כעת סביב 1.417 דולרים לאירו. נזכיר כי מפלגתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הפסידה בבחירות המקומיות במחוז הבית שלה, עובדה המעלה בבירור את חוסר שביעות הרצון של הציבור הגרמני ממעורבותה של גרמניה ב"מסעות החילוץ" של המדינות הנזקקות בגוש האירו.

המשמעות לשווקים ברורה: בדלנות אפשרית של גרמניה לנעשה ביבשת פירושה, כמעט בצורה ודאית, חדלות פירעון של חלק או כל מדינות ה-PIGS. מנכ"ל ונשיא דויטשה בנק, ג'וזף אקרמן, ציין כי התנאים הנוכחיים בשוק מזכירים לו את סוף 2008 - ודחק בשלטונות באירופה לנקוט במעשים על מנת למנוע משבר כלכלי נוסף.

"הכל סביבנו רועש וגועש ואין לי ספק שהמשבר עם טורקיה השפיע לרעה על השקל", אמר בשיחה עם "גלובס" איתן אדמוני, מנהל חדר המסחר במט"ח של בנק ירושלים. "יש גם את עניין המחאה החברתית והחשש מפריצת התקציב. תוסיפו לכך את ההאטה הכלכלית העולמית שתגיע גם לישראל והציפייה שהריבית לא תעלה בישראל אלא אפילו תרד בחודשים הבאים - כל אלה משפיעים על שוק המט"ח. היום, תרחיש של 3.3 שקלים לדולר, שזה מה שצפו עד לפני כמה שבועות, נראה לא סביר.

"הדולר חצה את ה-3.63 שקלים שזו הייתה רמת התנגדות ברורה. אם הוא יחצה את ה-3.68 ש' נראה אותו ב-3.73 ש'. גם אם הדולר יתחיל להיחלש בעולם, הבעיות האזוריות והפנימיות שיש לנו פה ימשיכו ללוות את הדולר-שקל, אך הן ישפיעו פחות. יש לזכור שנשיא ארה"ב ברק אובמה יישא נאום מחרתיים ואם הוא ייתן חדשות טובות שישפיעו על הכלכלה זה עשוי להרים את שוקי המניות בעולם ולהחליש את הדולר, אך זה רק יאט את קצב הפיחות של השקל מול הדולר, ולא יהפוך את המגמה. המגמה הראשית כרגע: היחלשות של השקל".

מנכ"ל קבוצת פריקו יוסי פריימן העריך אתמול כי "מה שראינו בימים האחרונים בבורסהזה רק חימום מנועים לקראת מה שעלול לקרות בשוק המט"ח. מדובר רק בתחילת פוטנציאל הפיחות השקל מול הדולר. במידה והמשקיעים יזהו שהולכת להיות פריצה של מסגרת התקציב והרעה ביחס החוב תוצר של מדינת ישראל, זאת בעקבות המחאה החברתית, קיים סיכון ממשי להורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל. בהמשך, אותם היצעי מט"ח שהתרגלנו אליהם ייעלמו באותה מהירות שבה הם הגיעו. עם פחות מוכרי דולרים השקל גם יכול לחזור ל-4 שקלים ואף מעבר לכך".