טורקיה מאיימת לתקוף את קפריסין בשל קידוח "בלוק 12"

(פורסם 13:00, עדכון 14:25) - טורקיה: אם נובל אנרג'י תקדח ב'בלוק 12' בקפריסין - נתקוף ■ יוון באיום נגדי: "נחושים להגן על הקידוח"

בריונות טורקית: טורקיה מאיימת לתקוף את קפריסין בכוח צבאי אם זו תתחיל בקידוח האקספלורציה בשטח הימי המכונה "בלוק 12". איומי טורקיה כבר עוררו תגובה נזעמת מצד יוון שדרשה מהטורקים "לנהוג באחריות". קפריסין חברה באיחוד האירופי משנת 2004.

חברת נובל אנרג'י האמריקנית אמורה להתחיל את הקידוח בבלוק 12 עד סוף החודש על-פי תנאי ההסכם בינה לממשלת קפריסין. לקבוצת דלק של יצחק תשובה יש אופציה ל-30% מהזכויות ברישיון.

הסערה פרצה בעקבות איום יוצא דופן בחריפותו שהשמיע אג'מן באג'יס, השר לאיחוד האירופי בממשלת טורקיה. באג'יס הכריז בסוף השבוע שעבר בהתייחסו לתכניות חיפושי הגז של קפריסין כי "זו בדיוק הסיבה שבגללה יש למדינות ספינות מלחמה. (למטרה זו) אנו מחזיקים בציוד ומאמנים את חיל הים שלנו". טורקיה, שפלשה לקפריסין ב-1974, שולטת ב-37% משטח האי, אך שלטונה באי אינו מוכר על-ידי אף מדינה אחרת בעולם.

בדצמבר 2010 הגיבו הטורקים בזעם על חתימת הסכם בין ישראל לקפריסין לקביעת גבולות האזורים הכלכליים הבלעדיים בין שתי המדינות. בראיון למוסף G של "גלובס" הביע שגריר קפריסין בישראל הערכה לישראל על-כך שלא נרתעה מהאזהרה הטורקית.

ממשלת קפריסין העניקה ב-2008 לנובל אנרג'י את הזכויות לפתח את בלוק 12, הנמצא צפונית למאגר הגז הישראלי "לוויתן".

נובל מעולם לא פרסמה את הערכותיה לגבי כמות הגז במאגר, אך על-פי גורמים רשמיים בקפריסין מדובר במאגר העשוי להכיל כ-10 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, היקף המעמיד אותו בין "תמר" ל"לוויתן", בהנחה שקידוח האקספלורציה יצליח לאמת את התחזיות. שותפויות הגז אבנר ודלק קידוחים מחזיקות כל-אחת באופציה ל-15% מהזכויות בבלוק 12. החוק הישראלי מגביל כיום את שותפויות הגז להשקעה במאגרים בשטח ישראל אך דלק קידוחים הודיעה לאחרונה כי היא מצפה לקבל את אישורי רשות ניירות ערך ושלטונות קפריסין, שיאפשרו לה לממש את האופציה.

היום בצהריים הודיע ר"מ טורקיה ארדואן על הקפאת הסכמי הסחר וההסכמים הצבאיים עם ישראל. בתגובה, הוחרפו ירידות השערים בבורסה בת"א והדולר התחזק.

יוון: "נגן על האינטרסים שלנו בקפריסין"

שר ההגנה היווני פאנאיוטיס בגליטיס התייחס בסוף השבוע מפורשות לאיומים הטורקיים לפגוע בקידוחי הגז הטבעי בקפריסין. "יוון מסוגלת להגן על הזכויות הלאומיות של הרפובליקה הקפריסאית, הנסמכות על החוק, גם בים. טורקיה חייבת להסתמך על החוק הבינלאומי. הרפובליקה הקפריסאית מצויה בלב לבה של מערכת ההגנה שלנו ונגן עליה, אם וכאשר נידרש לכך. מעבר לאיומים הטורקיים, יש לנו הנחישות והאמצעים לעשות זאת".

קפריסין מחולקת מ-1974, לאחר שטורקיה פלשה וכבשה כשליש מהאי, בקצהו הצפוני. שאר השטח בשליטת יוון.