ארדואן הודיע: "מקפיאים את הסכמי הסחר עם ישראל"

ראש ממשלת טורקיה לא מתכוון לעצור את ההידרדרות ביחסים הדיפלומטיים עם ישראל: אחרי גירוש השגריר הישראלי, ארדואן הודיע על ביטול כל הסכמי הסחר עם ישראל והפסקת שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות

החרפה נוספת ביחסי ישראל-טורקיה: ראש ממשלת טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן לא מתכוון להרגיע את הרוחות. אחרי גירוש כל הסגל הדיפלומטי הבכיר והקפאת ההסכמים הצבאיים בין המדינות, אומר ארדואן כי בכוונתו להעביר סנקציות נוספות נגד ישראל, שמתנהגת לדבריו כמו "הילד המפונק של המזרח התיכון".

בריאיון לתקשורת הטורקית אמר ארדואן כי מהיום הוא אוסר לחלוטין את הסכמי הסחר הכלכליים בין המדינות, ומבטל את שיתוף הפעולה הצבאי ואת ההסכמים בפרויקט ההגנה שנחתמו עם ישראל. עוד הוסיף ראש הממשלה הטורקית כי בתקופה הקרובה תהיה נוכחות מוגברת של כלי שיט טורקים במי הים התיכון.

ארדואן התייחס גם לדיווחים על כוונתו לבקר באזור ואישר שהוא יוצא לבקר במצרים בקרוב. בנוגע לביקורו ברצועת עזה, אמר ארדואן כי הוא עדיין שוקל אם להגיע וכי ביקורו תלוי בשיחות שינהל במצרים. הידרדרות האחרונה ביחסים בין המדינות הגיעו בהמשך לדוח פאלמר, ולסירובה של ישראל להתנצל בפני טורקיה על אירועי המשט.

על פי הדיווחים, ראש ממשלת טורקיה מתכוון לבקר בעזה כבר במהלך השבוע הבא, ובכך לשבור את המצור על הרצועה. בעבר דווח מספר פעמים כי בכוונת ארדואן לבקר ברצועה, אך הביקור נמנע לבסוף או נדחה למועד לא ידוע. כעת, כאמור, צפוי ככל הנראה ראש הממשלה הטורקי לממש את כוונתו, זאת על רקע המשבר הדיפלומטי החמור בין שתי המדינות ולקראת ההכרזה הפלסטינית על עצמאות בעצרת הכללית של האו"ם.

בעוד גורמים מדיניים בכירים בישראל ובקהילה הבינלאומית מביעים תקווה ומנסים מתחת לפני השטח ומעליו למנוע מתיחות מסוכנת בין שני הצבאות הגדולים במזרח התיכון, בעיתונות הטורקית מתכוננים להרעה נוספת ביחסים שבין ירושלים לאנקרה. "המזרח התיכון לא יהיה יותר מקום שבו חיל הים הישראלי יכול להפגין את הבריונות שלו נגד כלי שיט אזרחיים", אמר בסוף השבוע בכיר טורקי לעיתון "הורייט".

הגורם הרשמי התייחס להודעה של שר החוץ הטורקי אחמט דבוטאולו, ובמיוחד למשפט שנאמר על ידו כי "טורקיה תנקוט בכל האמצעים שיבטיחו את ביטחונם של כלי שייט במזרח הים התיכון". דברים אלה מושכים את מרבית תשומת הלב של התקשורת במזרח התיכון, והפירוש למילים "כל האמצעים" - עדיין פתוחה לפרשנות.