טרכטנברג: "אנחנו מחוייבים לתקווה שמעמד הביניים דורש"

הסטודנטים נפגשו עם ועדת טרכטנברג, כדי להמשיך בהידברות במטרה להגיע להבנות על הצעדים שיש לנקוט להקלה ביוקר המחיה בישראל ■ איציק שמולי: "המאבק הוא מאבק על תקווה"

אחרי שדפני ליף ושאר יוזמי מחאת האוהלים ערכו מוקדם יותר את מסיבת העיתונאים שלהם, בה שבו וקראו לממשלה לפרוץ את התקציב כדי לטפל בבעיות החברתיות, עכשיו תורם של איציק שמולי ואגודת הסטודנטים - שמאמינים בהידברות עם הממשלה.

הסטודנטים נפגשים עם ועדת טרכטנברג, הוועדה לשינוי חברתי כלכלי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, כדי להמשיך בהידברות במטרה להגיע להבנות על הצעדים שיש לנקוט להקלה ביוקר המחיה בישראל ובשאר העניינים שבלב המחאה הציבורית. אתר "גלובס" מעביר את הדיון בשידור חי. ניתן להגיב גם באתר הדברות www.hidavrut.gov.il.

התאחדות הסטודנטים החלה כבר לפרק את אוהלי המחאה שהקימה לפני כחודש וחצי בשדרות רוטשילד בתל אביב, ולדברי שמולי הסטודנטים יפרקו את כל מאהלי המחאה שלהם ברחבי הארץ השבוע. שמולי אמר ביום ראשון האחרון כי לדעתו האוהלים עשו את שלהם וכי זה הזמן לשלב הבא במחאה.

בתחילת הדברים, שמולי אמר כי "פנינו להידברות ולמציאת פתרונות אמיתיים וזו הסיבה שבאנו לכאן היום. אני יודע שמסתובבים הרבה מסמכים ודפי עמדה והצהרות, אבל היום לא באנו עם פתרונות אלא עם חזון וציפיות - האמת הכי טהורה ובסיסית שלנו כדי להשמיע לוועדה. לא באנו לנהל מו"מ ולהציב דרישות, אלא לבקש מהוועדה להרגיש את רחשי לבם של הציבור".

"אני משוכנע שוועדת טרכטנברג תביא פתרונות בטווח הארוך, אבל הניצחון הכי גדול של המחאה הוא שהישראלים הצליחו לגלות את עצמם מחדש. התקווה שלהם כמעט ונעלמה - והיא חזרה שוב. מעתה הישראלים לא יתהלכו בתחושה של 'ככה זה' - כשמשהו מפריע הציבור עכשיו יעשה משהו בנידון וזה הניצחון הכי גדול של המאבק", אמר.

"אני גם משוכנע שהוועדה כן תעסוק בדיור ציבורי - צריך להבין כי אנשי האוהלים עדיין שם כי הם לא קיבלו מענה ממשלתי ומצוקה שלהם. הם נשארים באוהל כדי לא ליפול לתהום - ולא יקרו שום דבר שהרשויות המקומיות והממשלה יעצרו את האיוולת ולא ימשיכו עם פינוי בכוח של המאהלים", דברי שמולי.

"המאבק הוא מאבק על תקווה"

שמולי הוסיף, כי "זה לא תפקידנו לומר לוועדה במה בדיוק להשקיע את השקל העודף - התפקיד של המוחים הוא למחות, ושל קובעי המדיניות למצוא פתרונות. אנחנו מבינים שאי אפשר ביום אחד לסגור את כל הפערים החברתיים, אבל צריך בהחלט להתחיל ולסמן אבני דרך ולהוכיח להם שזה הולך לקרות".

לדבריו, "ברור לי איפה אנחנו הסטודנטים צריכים להיות כדי לנצח את המאבק - אנחנו צריכים להיות חלק מהישראלים החדשים. אנחנו מצפים גם לראות פתרונות מיידיים ליוקר המחיה שפוגע במעמד הביניים והשכבות החלשות - כיפת ברזל חברתית וגם בטחונית".

"אני דורש מהוועדה שהסטודנטים יהיו חלק מהפתרונות - אל תירתעו מלהטיל עלינו משימות - אנחנו כוח חזק בחברה. יש לנו חזון והבנה שאנחנו צריכים להיות שם - אנחנו מונעים מתוך אחריות לאומית, אבל אנחנו מבינים גם שלא נקבל את הכל ובטח לא ביום אחד. המאבק הזה הוא על תקווה - אם הממשלה תוכל לספק לאנשים תקווה, היא תעמוד במבחן שלה", אמר שמולי.

לדברי שמולי, "הממשלה צריכה לתת דין וחשבון תקופתי על העניינים החברתיים. תם עידן התמימות בחברה הישראלית - אנחנו נרצה לראות מהממשלה תוכנית מגובה בחקיקה, אנחנו מצפים למסקנות הוועדה שבסופו של דבר יקבלו או לא יקבלו הכשר מהציבור".

בנימה אישית לסיום דבריו, שמולי אמר כי "היו לי את כל הסיבות למה לא להגיע לכאן היום, אבל מה שעומד לנו מול העיניים זה להביא פתרון אמיתי לציבור. האחריות שיש עלי היא לשקף לממשלה את המצוקות והתפקיד של הממשלה היא למצוא פתרונות - עכשיו חובת ההוכחה היא על ועדת טרכטנברג - היא יכולה להיכנס להיסטוריה ככזו שעשתה שינוי או להיות אפיזודה חולפת".

בנימה אישית לפרופ טרכטנברג, שמולי אמר כי הדילמה מונחת לפתחך ואם אכן תביאו שינוי אני מבטיח שאנחנו נהיה כאן כדי לתמוך. אנחנו ממשיכים במחאה ולא הולכים לשום מקום, אבל הסטודנטים יודעים לשלב בין מחאה לבין הידברות - ואת התקווה שנוצרה בישראל אף אחד לא יוכל לקחת בחזרה".

טרכטנברג: "נעשה הכל כדי שישראל תהיה מדינת הישראלים החדשים"

בתגובה לדברי שמולי, פרופ' טרכטנברג אמר כי "אילולא קמה הוועדה בראשותי, המחאה היתה יכולה ללכת למקומות לא פרודוקטיביים לחברה הישראלית ושום דבר טוב לא היה יוצא מכך. אני לא זוכר עוד מחאה כפי שהיתה בישראל בחודשיים האחרונים ואתם אלה שניווטתם אותה למקומות הנכונים תוך יצירת דיאלוג והידברות, לא רק להשמיע קול צעקה".

טרכטנברג הוסיף: "אני חייב לציין שהממשלה ידעה להגיב מהר ונכון בהקמת הוועדה, והיא נתנה לה עצמאות טוטאלית. אנחנו מחוייבים לתקווה שאתה מדבר עליה ואנחנו מנסים למצוא פתרונות לצעקה העוצמתית של העם ומעמד הביניים. נטל ההוכחה הוא אכן עלינו - עד סוף החודש נביא דוח עם מסקנות ובו יהיה אלמנט של השקפה, גישה, אמירה, הפנייה לכיוון אחר - ועם צעדים קונקרטיים. בצעדים לא יהיו כדי למלא את מלוא הצורך והדחיפות והכאב כולו - זה לא יכול להיות, אבל יהיו שורת צעדים שיציעו פתרונות".

לדבריו, "אני לא יכול לחזות את התגובה לדוח שנציע, אני רק יודע שהדוח ישקף את כל מה שאמרתי על המחויבות שלנו, ואני רוצה להתחייב ולבקש שהאחריות לא תסתיים אחרי הגשת הדוח - נעשה את מיטב יכולתנו שישראל תהיה מדינת הישראלים החדשים".