3 הערות על הרשעת דוד ואנונו

נסרדישי טען כי מקרה ואנונו אינו מלמד על שחיתות כללית ברשות המסים, והוא צדק

1. פרשת השוחד של בכיר רשות המסים, דוד ואנונו, התפוצצה בפברואר השנה - ומיד קיבלה מכלי התקשורת את הכינוי "פרשת רשות המסים מספר 2". זאת, כדי לרמז על קשר בינה לבין פרשת רשות המסים המקורית, שבמסגרתה הורשע ראש הרשות לשעבר, ג'קי מצא, בכך שאיפשר לאנשי העסקים, יורם קארשי וקובי בן-גור, להשפיע על מינויים בכירים ברשות, במטרה לרכוש השפעה בצמרת הארגון.

ואולם, הכרעת הדין המרשיעה של השופט דוד רוזן במשפט ואנונו, שניתנה שלשום (ב'), הוכיחה כי המיתוג התקשורתי של "פרשת רשות המסים 2" היה שגוי מן היסוד. התמונה שחושפת הכרעת הדין היא קשה וחמורה, אך בניגוד לפרשת רשות המסים המקורית - היא עוסקת אך ורק בהתנהלותו של עובד ציבור בודד, ואינה מייצגת תופעה של שחיתות מערכתית רחבת-היקף.

2. הנימוק של השופט רוזן לכך שהחליט להרשיע את ואנונו בעבירות של לקיחת שוחד, הוא פשוט למדי: השופט פשוט בחר להאמין לגירסתו של עד המדינה בפרשה, יוחאי יעיש - שסיפר כי ואנונו דרש וקיבל ממנו מאות אלפי שקלים עבור טיפולו של ואנונו בתיק המס שלו - ולדחות את הגירסה של ואנונו, שהכחיש זאת.

לאור העובדה שהכרעת הדין מבוססת על התרשמות השופט מעד המדינה, סיכוייו של ואנונו לשנות את רוע הגזרה בערעור לעליון נראים קלושים.

3. אחד המרוויחים העיקריים מכך שההר של פרשת ואנונו אמנם לא הוליד עכבר, אבל גם לא נותר הר והוליד לכל היותר חמור, הוא מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי.

נסרדישי טען מלכתחילה כי המקרה של ואנונו הוא נקודתי ואינו מלמד על בעיית שחיתות כללית ברשות המסים, וכעת, כשהוכח שצדק - מגיעות לו ברכות.

אגב, ברכות נוספות מגיעות לנסרדישי בגין יום הולדתו ה-67 שחל בחודש שעבר. 67, צריך להזכיר, הוא אותו גיל שבו נכפה על גברים בישראל לצאת לפנסיה.

ומדוע יישאר נסרדישי בתפקידו עד סוף אוקטובר 2011 לפחות? כי למנהל רשות המסים, המועסק בחוזה אישי, יש פריבילגיות שאין ל"סתם עובדים רגילים"; וכי שר האוצר, יובל שטייניץ, עושה הכול כדי למנות תחתיו מועמד חיצוני ולא למנות את משה אשר, פקיד שומה למפעלים גדולים (פשמ"ג), שנבחר כמועמד היחיד לתפקיד על-ידי ועדת האיתור לתפקיד.

ראוי להזכיר לנסרדישי, וגם לשטייניץ, כי החלטת המחוקק לכפות גיל פרישה של 67 על גברים לא נעשתה סתם. הנימוק המרכזי לכך הוא הצורך לאפשר למעסיקים לרענן את שורת עובדיהם, להעסיק כוחות צעירים וחדשים ולמנוע סטגנציה של המערכת.

הציבור הישראלי הוא המעסיק של רשות המסים, גם של בכיריה, והוא מצפה כבר יותר מדי זמן, לריענון שכזה.