מה עומד מאחורי מחיקת ההשקעה של 888 ב-MyTopia הישראלית?

הימור לא אוטופי - 20 מיליון דולר שהתנדפו כלא היו: הסטארט-אפ הישראלי הצעיר שמפתח משחקים עבור רשתות חברתיות, משך לפני שנה את עינה של ענקית ההימורים המקוונים 888

מארק צוקרברג שינה את חיינו. היזם הצעיר, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, הפך את הרשת החברתית לחלק בלתי נפרד משגרת יומנו (לפחות אצל חלקנו), וכמעט אין דבר שאנו לא עושים דרכה - מדברים, מרכלים, מעלים תמונות, מחפשים עבודה, מתייעצים, מוחים על יוקר המחייה ואפילו משחקים, בין מחאה למחאה. פייסבוק, תרצו או לא, יצרה מהפכה טכנולוגית וחברתית, וטבען של מהפכות שהן יוצרות חיים חדשים, או במונחים של פייסבוק - לא מעט סטארט-אפים שמנסים לעלות על הרכבת המהירה של הרשת החברתית.

אחד מהם הוא MyTopia, הסטארט-אפ הישראלי הצעיר שמפתח משחקים עבור רשתות חברתיות, שמשך את עינה של 888, ענקית ההימורים המקוונים, שרכשה אותו לפני קצת למעלה משנה.

תמורת 18 מיליון דולר במזומן, עברה הבעלות על MyTopia ממייסדיה - גיא וגליה בן ארצי (אחיינים של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו) - לידי 888, והתקוות מהחברה היו גדולות. ביום רביעי האחרון התברר כי חלקן התנפצו, לפחות באופן זמני. במסגרת תוצאותיה למחצית הראשונה של השנה, מחקה 888 את מלוא ההשקעה בחברה הצעירה, 20.2 מיליון דולר, מחיקה שיצרה לחברה הפסד נקי לאחר מס של 23.3 מיליון דולר.

1.מחיקה בלתי מחיקה

מחיקות חשבונאיות אינן דבר חדש. יש חברות ציבוריות, בעיקר בתחומי נדל"ן והחזקה, שמחיקות חשבונאיות הן חלק משגרת יומן, אך המקרה של MyTopia ו-888 שונה. ראשית, 888 רכשה את MyTopia במזומן ולא במניות או דרך הלוואת נון ריקורס, וזה אומר שכסף אמיתי ולא מדומה בשווי של 20.2 מיליון דולר התנדף מקופת החברה בלי ליצור ערך (לפחות לא בשלב זה). שנית, קופת 888 התדלדלה באופן משמעותי בשנה האחרונה, ואילצה את החברה להפסיק לחלק דיבידנד ולהימנע ממחשבות על רכישות אחרות. נכון לסוף המחצית הראשונה נחו בקופת החברה רק 20 מיליון דולר - פחות או יותר הסכום שנמחק - ולמרות שהקופה גדלה במהלך החודשיים האחרונים (לפי הידוע יש בה כרגע 30 מיליון דולר), אין ספק שהנהלת 888 הייתה שמחה לראות בה עוד 20 מיליון דולר.

2. פעם שלישית - בלי גלידה

והנה עוד סיבה שהופכת את המחיקה לדי משמעותית. לפני MyTopia רכשה 888 את מפעילת משחקי הבינגו Wink, רכישה שהתבררה כמאוד מוצלחת ואילצה את 888 להגדיל את התמורה לבעלי המניות של Wink מ-18 מיליון דולר ל-48 מיליון דולר. 20 מיליון דולר שלא היו מושקעים ברכישת MyTopia היו מסייעים ל-888 לממן את עליית השווי של Wink, ואולי אף לחזור לחלק דיבידנד.

MyTopia, אגב, הייתה רק הרכישה השלישית של 888, ובניגוד לשתיים שקדמו לה (מלבד Wink, נרכשה מפעילת הבינגו Globalcom) - לא הצליחה לייצר ערך. שתיים מתוך שלוש זה לא רע, אך גם לא הכי טוב.

ועוד משהו. מניית 888, שנסחרת בשוק ההון הבריטי, אמנם לא קרסה ביום ההודעה על ההפסד שנוצר לחברה בעקבות המחיקה, אך זה לא אומר שציבור המשקיעים לא נלחץ ממנה. המניה מדשדשת כבר הרבה מאוד זמן ועדיין לא מראה סימני חיים. ייתכן מאוד - כמו שקורה לא פעם - ששוק ההון כבר גילם את מחיקת ההשקעה ב-MyTopia עוד לפני שזו נודעה בציבור. 888 נסחרת לפי שווי של 170 מיליון דולר - ירידה של 44% מתחילת השנה.

3. במילה אחת - אכזבה

אז מה בדיוק קרה ל-MyTopia שגרם ל-888 למחוק את מלוא ההשקעה בה? ובכן, בשורה התחתונה היא לא סיפקה את הסחורה, לפחות לא את זו ש-888 ציפתה ממנה לספק. לפי פסקה קצרצרה בדו"חות 888, הכנסות MyTopia לא התרוממו כמצופה, החברה לא ייצרה רווח כמצופה (אם בכלל), ובמילים קצת יותר פשוטות - לא הייתה הבוננזה ש-888 ציפתה ממנה להיות. עקב כך, מעריכה 888 כי השווי החשבונאי של MyTopia עומד על כמיליון דולר ולא יותר.

האמת, עם זאת, הרבה יותר מורכבת. MyTopia, כך מסתבר, נקלעה לסכסוך משפטי מול אחד מלקוחותיה על שניים ממשחקי הרשת החברתית שפיתחה, וכתוצאה מכך לא תוכל להשיק אחד מהם, וכך תפסיד מקור הכנסה נוסף. סכסוך זה, כפי הידוע, שבר את גבה של 888, הגם שנסב רק סביב חוזה אחד מתוך שישה שיש כרגע באמתחת MyTopia, ולמרות שאותם שישה, כך לפי הערכות, שווי ערך בתרומתם העתידית להכנסות החברה.

4. להאמין כן, לחלום לא

888 לא התייאשה לחלוטין מ-MyTopia, וזו עדיין חיה ובועטת ממשרדיה ברמת גן, ומעסיקה 45 עובדים שאף אחד לא פוטר ולא יפוטר בעקבות ביצועי החברה שלא עמדו בציפיות. 888 עדיין מחויבת לחברת המשחקים ועדיין מאמינה בפוטנציאל שטמון בה, אך אמונה זו נחתה באחרונה לקרקע המציאות, והמציאות היא ש-MyTopia אינה מהווה מקור רווח ולא מציפה ערך. זו הסיבה מדוע בחרה 888, לטענתה, להיות קונסרבטיבית ולמחוק את מלוא ההשקעה בחברה ולא רק חלק ממנה.

888 מסרה בתגובה כי "מדובר במחיקה שנעשתה לפי כללי החשבונאות להם מחויבת החברה. 888 מאמינה ב-MyTopia ומחויבת לה. נמשיך להשקיע בחברה ולתת לה ולעובדיה את כל ההזדמנויות להמשיך לצמוח".

ובכל זאת, יש סתירה לא קטנה בין האמונה של 888 לבין המחיקה שבוצעה. חשבונאות אינה מדע מדויק, והצורך במחיקה חשבונאית כזו או אחרת יכול להיות נתון לפרשנות מכאן ועד הודעה חדשה - על אחת כמה וכמה כשמדובר במחיקה שמבוססת על הערכת שווי של סטארט-אפ צעיר. 888 יכלה להצמיד ל-MyTopia שווי אחר - גבוה ממיליון דולר (שזה כמעט כלום), אך היא בחרה לאפס את ההשקעה בחברה הצעירה, והחלטתה זו אולי משקפת יותר מהכול את דעתה עליה.

5. יש עדיין תקווה

האמונה של 888 ב-MyTopia אינה מנותקת מהמציאות. הפוטנציאל של משחקים ברשתות חברתיות הוא ענק, ויש לכך הוכחות בשטח (מלבד Zinga). פלייטיקה (Playtika), סטארט-אפ ישראלי אחר שמפתח משחקים לרשתות חברתיות, נרכש באחרונה על ידי Harrah's, ענקית בתי הקזינו האמריקנית, לפי שווי של 80-90 מיליון דולר; פייסבוק, שעבור הפלטפורמה שבנתה MyTopia מפתחת את רוב משחקיה, הגמישה באחרונה את כללי הפרסום של חברות הימורים מקוונים ולא מקוונים, ואילו Bwin.Party (תוצר המיזוג בין Bwin ל-PartyGaming) ציינה בשבוע שעבר כי תשקיע בשנה הקרובה בסטארט-אפים שמפתחים משחקים עבור רשתות חברתיות.

לכן, יש עדיין סיכוי ש-MyTopia תהפוך לנכס משמעותי בפורטפוליו של 888, ורק ימים יגידו לאיזה סוג של קלף משוגע היא תהפוך.

6. יש מי שהרוויח

ובכל זאת, מרכישת MyTopia על ידי 888 יש מי שכן הרוויח, והוא בן ארצי ג'וניור. גיא בן ארצי (31), בנו של אמציה - טייס קרב לשעבר ומאושיות ההיי-טק הישראלי - מכר את MyTopia, הסטארט-אפ הראשון שלו, שלוש שנים לאחר הקמתו, והוא רק בן 30. במקרה שלו - ההימור כן הצליח.