המתמחים דחו שכר גבוה תמורת ויתור על פרקטיקה פרטית

ליצמן: "הצענו תוספת של 10 אלף שקל בחודש עבור 1,000 רופאים; חבל שהמתמחים נשמעים ליועצי תקשורת שרק מרוויחים מזה"

משרדי האוצר והבריאות הבהירו לאחרונה כי אין כל כוונה לפתוח את ההסכם שנחתם בין המדינה להסתדרות הרפואית בשל התקוממות הרופאים ממרכז הארץ, אולם בפועל כבר נעשים ניסיונות להיטיב עם גרעין המתנגדים. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הציע לאמץ מודל בשם "פול טיימר" שנדחה במסגרת המו"מ האחרון, מודל שיאפשר שכר גבוה משמעותית לרופא מוכשר שיתחייב בתמורה לעבוד אך ורק במערכת הציבורית, גם מעבר לשעות המקובלות כיום.

לכאורה המודל הזה אמור היה לרצות מאוד את המתנגדים להסכם, שטענו בעצמם כי הם דורשים שכר גבוה מהמערכת הציבורית כדי להפסיק את ההתרוצצות אחר הצהריים בין קופות חולים וקליניקות פרטיות. ואולם, עמותת מרש"ם, שמייצגת את קבוצת המתמחים שמתנגדים להסכם, כבר הודיעה כי היא דוחה את ההצעה. על פי העמותה, ההצעה של ליצמן כללה רק 200 רופאים שאמורים ליהנות מהמודל הזה - טענה שהוכחשה על הסף בסביבתו של ליצמן.

"כנראה שעדיין לא הפנימו עד כמה עמוק המשבר בבתי החולים ומצריך פתרון אמיתי, ולא פלסטר לסרטן", נמסר ממשרד יחסי הציבור שמייצג את המתמחים. על פי הקו שהתווה יועץ התקשורת רונן צור, שפעילותו מאחורי הקלעים נחשפה ב"גלובס", מירב הלחץ מכוון כעת לעברו של רה"מ: "נתניהו ממשיך להסיר כל אחריות מחיי החולים, וטומן ראשו בחול לנוכח הקריסה המתקרבת של בתי החולים".

במשרד הבריאות ובלשכתו של ליצמן זעמו על ההודעה הזו של ראשי מאבק המתמחים. "המתמחים ויתרו על תוספת של עשרת אלפים שקל נוספים למשכורת שהוצעה ל-1,000 רופאים בעלות של מאה מיליון שקל, וזאת מעבר לעלות ההסכם. המודל הזה יכל היה להבטיח את עתידם הכלכלי בשנים הקרובות".

אמש, סמוך לחצות, בחרו המתמחים לדחות את ההצעה הזו באמצעות הודעה לעיתונות, תוך הפצת נתונים שאינם מדויקים בעליל ומבלי שטרחו ליידע על כךאת סגן השר ואת מנכ"ל משרד הבריאות על כוונתם. סגן השר מיצר על התנהלותם והיגררותם לספינים של יועצי תקשורת, להם יש כנראה עניין בהחרפת המאבק - שכן הם היחידים שמרוויחים כעת מהמשבר ומקבלים תמורה הגונה. סגן השר הודיע כי ימשיך לקדם הצעתו להוסיף למעלה מ-100 מיליון שקל לרופאים שיבחרו לעבוד במערכת הציבורית במשרה מלאה, עם קבוצות של רופאים אחרים שיודעים להעריך תוספת כה משמעותית בשכרם".

נזכיר כי המתמחים מהמרכז מתנגדים גם לסעיף בהסכם שמחייב רופאים מומחים במספר תורנויות חלקיות ומלאות בחודש, זאת אף על פי שבפריפריה כבר נאלצים לבצע תורנויות כאלה ולמרות שההסכם מכפיל את תעריפי התורנות עבור מומחים לכדי 3,000-4,400 שקל לתורנות אחת.

גורמים במשרד האוצר מסבירים כי אימוץ מודל ה"פול טיימר", אם אכן יאומץ, אינו מהווה פתיחה של ההסכם שכבר נחתם. לדבריהם, מדובר בתיקון שיש לבצע בתקנות התאגידים של בתי החולים, כך שאותם תאגידים המכונים גם "קרנות מחקר" (שממילא משלמים היום באמצעותם שכר לרופאים עבור עבודה נוספת אחר הצהריים) יוכלו לשלם גם לרופאים שיכללו במסגרת המודל הזה.