אנשי רוח תומכים במדינה פלסטינית; שריד: "רה"מ עסוק רק בלשרוד"

אנשי רוח, וביניהם יוסי שריד, יהושע סובול ומוחמד בכרי, פירסמו עצומה אינטרנטית המביעה תמיכה של אזרחי ישראל בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ■ סובול: "שינוי סדר העדיפויות הלאומי אותו דורשים מנהיגי המאבק החברתי, ובצדק, יכול להיות רק פועל יוצא של הסכם שלום אזורי"

"כשאני אומר 'ישראל' אני מתכוון לממשלת ישראל ולעומד בראשה בנימין נתניהו, שהוא בעיני סיכון בטחוני ומדיני המדרדר אותנו לאברי פי פחת, ומי שעדיין לא מרגיש את עניבת החנק על צווארו אשראי וטוב לו", אמר ח"כ והשר לשעבר יוסי שריד במסיבת עיתונאים בה הוכרז רשמית על צאתו לדרך של מיזם "קול קורא". עצומה אינטרנטית המביעה תמיכה של אזרחי ישראל, יהודים וערבים, בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

לניסוח כתב היד המקורי שזכה לכינוי "קול קורא" אחראים, בין השאר, המחזאי יהושע סובול והסופר-משורר הערבי ישראלי מחמד עלי טאהא, ואליהם חברו מלבד יוסי שריד גם ראש עיריית נצרת ראמז ג'רייסי וחברת מועצת עיריית תל אביב תמר זנדברג.

על פי המסמך המקורי "הקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-4 ביוני 1967, שתחיה בשלום עם ישראל, היא אינטרס חיוני ישראלי ופלסטיני כאחד. אנו החתומים מטה מקדמים בברכה הקמת מדינה פלסטינית וקבלתה כחברה מן המניין באו"ם, וקוראים להנהגתה ולהנהגה הישראלית לחדש מיד עם כינון המדינה הפלסטינית את המשא ומתן לסיום הסכסוך".

הנוסח המלא של "קול קורא" מיועד לעלות לקראת סוף השבוע באתר רשמי בו יוכלו אזרחי ישראל להירשם ולהביע תמיכה.

"אני לא נביא ולא רוצה להישמע מגלומן, אבל אם רבע מתוך 400 אלף האנשים שצעדו ברחובות בהפגנת המאבק החברתי יחתמו גם על העצומה הזו אהיה מסופק מאד", אומר סובול בתגובה. "הקישור בין הדברים אינו מקרי. שינוי סדר העדיפויות הלאומי אותו דורשים מנהיגי המאבק החברתי, ובצדק, יכול להיות רק פועל יוצא של הסכם שלום אזורי. בניגוד לדעת הממשלה, הרואה בהכרזת האו"ם על הכרה במדינה פלסטינית עצמאית אירוע טראומטי לאזור, אנו מאמינים שזהו צעד חיובי למדינת ישראל. משא ומתן בין שתי מדינות שוות זכויות יוביל לתוצאות אפקטיביות בהרבה מאשר משא ומתן בין שליט ונשלט. הרי ממילא ממשלות ישראל, בהן זו של נתניהו, הצהירו שהן מאמינות בפתרון שתי מדינות לשני עמים. מה ההבדל אם קודם תהיה לפלסטינית מדינה, ורק אחר כך נשלים את המשא ומתן?".

את "קול קורא" נסחו סובול ועלי טאהא לפני עשרה ימים, במהלך מפגש חברתי בו דנו בהצבעה הקרבה באו"ם על הכרזת עצמאות פלסטינית חד צדדית. כתב היד חולק בין הנוכחים במפגש, וכל אחד מהם התחייב להחתים כמה ממקורביו ולשלוח את האישורים למייל הפרטי של יהושע סובול.

בתוך ארבעה ימים נאספו מאות חתימות, בהם של השחקן-במאי מוחמד בכרי והשחקנית-זמרת מירה עוואד, והשניים החלו לקדם מהלך להפיכת "קול קורא" לעצומה אינטרנטית פתוחה לציבור הרחב.

ב-17 בחודש יתקיים בנצרת אירוע רשמי לקידום המיזם, ובמקביל פועלים מארגני העצומה לקיום פגישות אישיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן).

יוסי שריד הודיע שאין בכוונתו להגיע לפגישה עם נתניהו, אם אכן תיקבע כזו. לטענתו, "כל עוד הוא עומד בראש ממשלת ישראל לא יהיה הסכם שלום. האיש הזה עסוק ורדוף 24 שעות ביממה במטלה אחת בלבד: לשרוד. לצערי, כמה פעמים בעבר תחזיות קודרות שלי לעתיד האזור התממשו וגם הפעם הראייה שלי את הבאות קודרת. עדיין, חובת ההוכחה על נתניהו אם הוא מאמין שהוא יכול להפתיע".

ראש עיריית נצרת ראמז ג'רייסי הוסיף: "כבר חודשים נוקטת ממשלת ישראל מדיניות הפחדה לגבי היום שאחרי ההכרזה על הכרת האו"ם במדינה פלסטינית. אמונתי האישית היא שלא תהיה הידרדרות במצב הביטחוני. יהיו הפגנות שמחה המוניות בכל שטחי הרשות, ברצועת עזה והגדה המערבית גם יחד, אבל אם ההתנהלות המדינית תהיה נכונה הן לא יובילו לאלימות אלא להיפך, יפתחו שער לעתיד טוב יותר עבור שני העמים כי אין מה לעשות: לא קיים פיתרון צבאי לסכסוך. במוקדם או במאוחר נשוב לשולחן המשא ומתן".