הלהיט הכשר החדש: פייסגלאט - פייסבוק של המגזר החרדי

הראש היהודי, כך כולנו יודעים, ממציא לנו פטנטים: תכירו את פייסגלאט - הרשת החברתית הכשרה החדשה עבור המגזר החרדי ■ גברים הולכים ימינה, נשים הולכות שמאלה

כבר ראינו וחזינו בכמה המצאות ייעודיות עבור המגזר החרדי, השומר באדיקות על כשרות ונמנע כמעט מכל מה שנראה לנו מאוד טריוויאלי ומובן מאליו. החל מפורומים ייעודיים, דרך מכשירי סלולר שאינם מחוברים לאינטרנט וכלה בתוכנות שונות המציעות לחרדים אינטרנט 'כשר' - למגזר החרדי יש הרגלי גלישה וצריכת תוכן שלא תמיד תואמים את אלה של המגזר החילוני.

תכירו את FaceGlat (פייסגלאט); סוג של פייסבוק, אבל עם חותמת גלאט כשר. זוהי לא מחווה יהודית אצילית מהיהודי שהמציא את הרשת החברתית המפורסמת פייסבוק (מארק צוקרברג) - אלא פיתוח עצמאי של חרדי בשם יעקב סוויסה, שהקים את הרשת החברתית הראשונה השומרת על כשרות מלאה.

חרדי שיחליט לראות על מה מדובר יוכל להתאהב בה כבר ממבט ראשון, שכן כבר בעמוד הבית הוא יגלה כי פייסגלאט מפרידה לחלוטין בין נשים וגברים.

קרדיט תמונה: Faceglat.com

faceglat
 faceglat

קרדיט תמונה: Faceglat.com

בנוסף, ישנו מעקב אחר מילים וביטויים שעלולים לפגוע ברגשותיהם/הן של האוכלוסיה הגולשת בפייסגלאט, והם מסוננים ונחסמים באופן אוטומטי. כמו כן, משתמשים אשר ישתמשו באופן תדיר בשפה לא הולמת או יעודדו פעילות שאינה מתאימה לרוח הגולשים ברשת החברתית הזו - ייחסמו.

מי שעוקב קצת אחרי העיתונות החרדית, גם הדיגיטלית, יגלה כי הפרדה בין נשים לגברים היא פעולה מתבקשת ביותר בזירה של רשת חברתית עבור המגזר החרדי. הפרדה בין נשים לגברים קיימת במגוון תחומים בחייהם של החרדים, מבתי-כנסת וחתונות ועד הפרדה בין המינים בנסיעה באוטובוס בו הגברים יושבים מקדימה והנשים יושבות מאחור.

בנוסף, גם העיתונות החרדית עושה כל שביכולתה שלא לערבב בין המינים בתמונות שהיא מפרסמת, עד כדי עריכה בוטה של תמונות במטרה להעלים דמויות נשיות מן התמונות.

הדוגמה המפורסמת ביותר מהתקופה האחרונה נוגעת להעלמותה של הילארי קלינטון מהתמונה שצולמה במהלך המעקב של ממשל אובמה אחר חיסולו של אוסמה בן-לאדן.

גם פייסגלאט לא מעוניינת שהמינים ייחשפו זה לזה בעת השהות שלהם ברשת החברתית, כך שמעבר לעובדה שמשתמש יכול לקיים שיח ולהיות חבר רק של בני מינו, קיימת הגבלה גם מבחינת הפרסומות שיורשו להופיע בדפי האתר.

בראיון ל-CNN אמר סוויסה כי נכון להיום השפות הזמינות הן עברית ואנגלית, אך בקרוב האתר יתורגם גם לרוסית וצרפתית.

הממשק מזכיר מאוד את הממשק שכולנו מכירים מפייסבוק: פיד (Feed) במרכז המסך, שם ניתן לראות את הפעילות של החברים, סרגל קטגוריות בצד ימין ורשימת החברים, האירועים וסרטונים פופולריים בצד שמאל.

faceglat_profile
 faceglat_profile