טורקיה מגבירה את הסנקציות: שוקלת לדרוש ויזה מישראלים

מאז הקמתה של מדינת ישראל, לא נדרשו התיירים הישראלים בהוצאת ויזה לפני ביקור בטורקיה ■ עם זאת, גורמים טורקים סיפרו כי בתקופה הקרובה ישתנה ככל הנראה מעמדה של ישראל

בתקופה האחרונה מנסה ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן להבהיר: לישראל אין יותר מעמד מיוחד במזרח התיכון. עם זאת, הטורקים עדיין ממשיכים באיומים מילוליים ולא במעשים. אבל, כנראה שגם זה הולך להשתנות בקרוב.

לפי גורמים טורקיים, בימים האחרונים שוקלים במדינה לבטל את "הכניסה החופשית" של תיירים ישראלים לטורקיה. אם תתקבל ההחלטה, יצטרכו הישראלים שירצו להיכנס לטורקיה להוציא ויזה בשגרירות הטורקית - בדומה לאזרחי ארצות הברית והאיחוד האירופי. לפי כל ההערכות, ההחלטה שמצננת עוד את יחסי ישראל-טורקיה, תתקבל.

במקביל, נמשכות ההערכות לפיהן ההרעה ביחסים בין ישראל לטורקיה היא בלתי הפיכה. הפרשן הטורקי הבכיר סונר צ'גפטאי אמר כי "לראשונה מאז 1948, לישראל אין בת ברית אחת בקרב שלוש המעצמות האזוריות: מצרים, טורקיה ואירן. זהו שינוי אסטרטגי גדול".

ארדואן במצרים: ישראל פוגעת בחוק הבינ"ל

ברקע התקבל היום ארדואן בכבוד מלכים בשדה התעופה בקהיר, במעמד עמיתו הזמני במצרי, עיסאם שראף, ורעייתו. אלא שבין קהל ההמונים שבאו לקבל את פניו בברכה בלטו לא מעט חברי "האחים המוסלמים".

פעילי הארגון עמדו לאורך הכביש מנמל התעופה שלאורכו נסעה שיירתו של ארדואן כשהם מניפים את תמונתו וצועקים לעברו: "מצרים וטורקיה יהפכו יחד לח'ליפות האיסלאמית", ואף - "ארדואן שמכעיס את ישראל ישחרר את פלסטין, כמו סלאח א-דין".

"ישראל מבצעת באזור צעדים בלתי אחראיים ופוגעת בחוק הבינלאומי", אמר ארדואן. "אנו דוחים את התירוצים הישראליים שמצדיקים לכאורה את המצור על עזה".

ארדואן הבטיח לשקם היחסים "אם ישראל תתנצל, תפצה קורבנות ותסיר את המצור מעזה". עוד אמר ארדואן, "נקטנו בסנקציות נגד ישראל ונמשיך לקדם צעדים נוספים בבית הדין הבינלאומי בהאג. הפלסטינים צריכים להכריז עצמאות מתוך צורך מוצדק ולגיטימי. אם ישראל תמשיך בקו ההתנהגות הנוכחי - היא תפסיד".

ראש ממשלת טורקיה הקדיש זמן רב מנאומו לסוגיה הפלסטינית, והצדיק את הפניה של הרשות לעצרת הכללית של האו"ם בדרישה לזכות בהכרה במדינה עצמאית. "זו לא אפשרות, אלא חובה", אמר ארדואן וזכה למחיאות כפיים מהנוכחים באולם. "אני פונה אליכם, נציגים יקרים. בואו נניף את דגל פלסטין גבוה לשמיים. אנחנו בטורקיה ניתן את ידנו להנהגה הפלסטינית ונצעד איתה יחד בדרך הזאת".

ישראלים הושפלו בשדה התעופה באיסטנבול

קבוצת ישראלים שנסעו לטורקיה לפני כעשרה ימים עוכבה בשדה התעופה באיסטנבול ללא סיבה נראית לעין. השוטרים הטורקים לקחו את הדרכונים שהיו ברשות הנוסעים הישראלים מבלי להסביר להם מדוע עוכבו, ורק לאחר התערבות של משרד החוץ הישראלי הם שוחררו.

"אחרי שלקחו לנו את הדרכונים, הובילו אותנו אחד אחד לחדר חשוך ושם דיברו איתנו בלי להדליק את האור ובלי להסביר לנו למה אנחנו מעוכבים", סיפרה אחת הנוסעות בריאיון לתכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל. "לאחר התשאול הפשיטו אותנו בחדר צדדי עד לרמה של תחתונים, אפילו את החזייה ביקשו שאוריד. זה החזיר אותי אחורה לסיפורים של סבתא שלי על מה שהיא עברה".

חיותה לייבוביץ', אשת עסקים שהייתה על הטיסה ועוכבה באיסטנבול סיפרה על התחושות הקשות בעקבות המעצר. "ביקשו את הדרכונים מכולם, ואחר כך שיחררו כמה שהיו להם דרכונים דיפלומטים וכל הישראלים עם הדרכונים הרגילים היו עם במעצר במשך שעה וחצי בלי יכולת לעבור את גבולות טורקיה", סיפרה לייבוביץ' בריאיון לתכנית "הכל דיבורים" עם ירון דקל, ברשת ב'. "דיווחנו בזמן אמת מהשטח על מה שקרה לחדר המצב של משרד החוץ ואז החלה מהומה רבתי עד ששחררו אותנו".