כן שותף: ארדואן

משחק של מכבי בטורקיה זו פשוט הזדמנות נהדרת לכלי התקשורת הישראלים לסקר את המשחק הזה סביב המרמרה

היסטריה היא מצב צבירה רצוי לציונות. היא הרפלקס המותנה של המדינה הזאת. היא משמרת התמימות. ה"כולם נגדנו" היא התמימות של הציונות. אם לא תהיה היסטריה, לא נרגיש בסדר עם עצמנו, לא תהיה הצדקה לקיומנו, לא נוליד בדרך הזאת את ההיסטריה הבאה אחריה שתניע מעצמה את גלגל ההיסטריה באותה תנועת לופ אינסופית וכו' וכו'.

הטיפשות היא החומר המשמר של ההיסטריה. וטיפשות יש כאן בשפע. ישראל היא מדינה שתתריע בפני כל העולם מפני ההקצנה הימנית-דתית של סביבתה הערבית, בלי לשים לב שלה עצמה קורה אותו דבר בדיוק כבר שנים.

למכבי תל אביב יש משחק בטורקיה. לא צריך לסבך את זה יותר מדי. הסבירות שמשחק בטורקיה יורכב מעשרות אלפי אוהדים טורקים שיצעקו בטורקית קריאות נגד ישראלים/קבוצה ישראלית, יניפו דגלי פלסטין ואולי גם ישרפו דגל ישראל אחד או שניים היא... איך נאמר, לא נמוכה. השחקנים במכבי לא מבינים טורקית והם לא הבינו אותה גם לפני המרמרה. מבחינתם הם ישמעו את "הר הגעש" הטורקי - כי כל מי שגדל על עיתונות הספורט הישראלית בעשרים השנים האחרונות, יודע שביציעים בטורקיה, בניגוד ליציעים במדינות אחרות, יש הרי געש, ויהיה השחקן הבכיר במועדון שיספר בחדר ההלבשה אחרי המשחק ש"זה היה ממש מפחיד" - והם לא באמת יידעו להגיד לעצמם אם ההר געש הוא הר געש בגלל המרמרה או הוא הר געש בגלל שככה נשמע משחק בטורקיה.

ולכן, מה שיקבע את אופי הרעש בהר הגעש ואת חלקה של האנטישמיות מתוך סך כל ההתפרצות הגעשית וכמה ממנו קשור ל-20 בספטמבר, למרמרה, לארדואן, לשגרירות בקהיר או לכל דבר אחר ששנאת ישראל-משוכנעת-בצדקתה נודף ממנו - הוא... כלי התקשורת המסקר ומפלס האינטליגנציה של הכותבים/מדווחים!

לחובבי ז'אנר הסאטירה מומלץ בחום לקרוא בימים הקרובים "ישראל היום".

רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס
 רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס

***

במכבי לא חשבו שצריך להגיד לשחקנים שלהם משהו יוצא דופן לפני המשחק מול בשיקטאש. הדבר היחיד שאמרו להם, הוא להתעלם מההיסטריה שמסביב.

היו ימים, והם ממש, אבל ממש לא רחוקים, של סימטריה מוחלטת במפלס ההיסטריה במכבי לזה שבבועה החוץ תל-אביבית. בפעם האחרונה שמכבי מצאה את עצמה מתמודדת בליגה אירופית כלשהי, פרצה סערה כלל עולמית שהמוקד שלה במשרדי ישפאר בהרצליה פיתוח ומשם סחפה אחריה ממשלה, מדינה, ארגונים יהודיים, רבנים ראשיים, התאחדות כדורגל אירופית, ועד עובדי עיריית רמת גן ומי לא, סביב קביעת משחק צ'מפיונס ליג בערב ראש השנה. והנה, בעוד שבועיים וחצי עוד משחק אירופי בראש השנה, ובקריית שלום ובבועה נשמר שקט יחסי.

***

מישהי שאהבתי פעם אמרה לי שאהבה זה מעשים ולא דיבורים. זה היה באגם בגוש קטיף, אני חשבתי שהיא התכוונה אלינו ורק אחרי כמה ימים כשהתפוצץ עוד מסגד בעוד כפר ערבי בימים שהחבר'ה הטובים עוד לא מיסדו רשמית את נתיב הפעילות הזה בשם תג מחיר, הבנתי שהיא בכלל התכוונה למשהו אחר. בכל אופן, קבוצת כדורגל, בדומה לאהבה, היא עניין של מעשים ולא דיבורים. ככל שמפלס הדברת וההיסטריה שעולה ממנה גדול יותר, ככה אפשר לדעת שהעסק לא מכוון נכון. הדבר הבולט ביותר במכבי של החודשים האחרונים הוא השקט. כשאנשים חסרי כישורים ניהלו את הביזנס במכבי, שמעו את הרעש שעלה מקריית שלום גם באיסטנבול. זאת היתה דברת אינסופית, בכל נושא שבעולם, תורת הפעלה שלמה שנימקה, הסבירה, האירה, העירה ועשתה הכל חוץ מדבר אחד - לייצר קבוצת כדורגל.

***

מכבי שיחקה בשבת בראשון לציון. זה היה המשחק הכי פחות טוב שלה מאז הטרום עונה. היא הובילה 1-0 פחות או יותר מכלום, ובעשרים הדקות האחרונות, כל אוהד ביציע שפס הייצור שלו מעיד עליו שהוא מעל גיל שלושים וחמש, ראה, בהתחשב במהלך המשחק, שהשוויון הוא עניין של זמן. הם ראו נכון, כיוון שהעדשות שלהם מכוילות עדיין על הפרספקטיבה של השנים הקודמות. של קבוצה שההיסטריה ניהלה אותה, שהיתה מסתגרת לאחור מול קבוצות ספר. שהיתה מדברת ומספרת על הצעירים והטווח הארוך, וקוברת להם את ההווה במידה כזאת שלא יישאר מהם כלום לעתיד.

בדקה התשעים ומשהו מכבי שמה את השני. בהתחשב בשלב הזה של העונה זה סטייטמנט. אלה יחסי כוחות נורמליים בין מכבי לקבוצות כמו ראשון. זה לא בא לעלוב בראשון. זה מעיד על תהליך ההתרחקות האדיר שעברה מכבי מעצמה. איווניר שואף שמכבי לא תאבד נקודות נגד קבוצות ספר וכאלה בלי יומרות לאליפות. חוץ מחיפה והפועל, כל הליגה מורכבת מקבוצות כאלה. זה דבר שמכבי הקפידה לא לעשות בשנים האחרונות. איווניר מבקש להפוך את מכבי לקבוצה שלא מתבזה. זה עוד דבר שמכבי הקפידה לא לעשות בשנים האחרונות.

***

לא מדובר כאן בזכייה באליפות. מדובר בהחזרת הרלוונטיות. מועדונים כמו כפר סבא וראשון לציון יירדו ויעלו ליגה אחת לכמה שנים, כי זה המהלך הטבעי שלהם. לא תראה אוהד כפר סבא נתלה על הגדרות כי הקבוצה שלו איבדה במחזור העשירי את הסיכוי לאליפות. מכבי לא יכולה להרשות לעצמה את הפריבילגיה להוציא את עצמה ממאבקי צמרת משך כל כך הרבה שנים. זה לא בתוכנת ההפעלה שלה. כשמועדון מאבד רלוונטיות, הוא מאבד זכות קיום. ואז הוא נכנס להיסטריה.

***

שלוש קבוצות ישראליות משחקות בליגה האירופית. אחת, המועדון ההישגי ביותר בישראל בשלושים השנים האחרונות. השנייה, מועדון שהאוהדים שלו תמיד הסתכלו על עצמם דרך זכוכית מגדלת ועם שנה וחצי יפה מאחוריו. בעשור האחרון אלה שני המועדונים שיחד הרכיבו את המספר הגבוה ביותר של משחקי עונה והופעות במפעלים אירופיים. אף ערוץ ברודקאסט לא רצה אותן בליין-אפ שלו ועוד לשלם בשביל זה. דווקא במקרה של המועדון השלישי רצו בערוץ הראשון לשים את הכסף על זכויות שידור המשחק שלו. אפשר לראות בזה עוד דוגמה למידת התלישות מסביבתו של הערוץ הראשון.

ואפשר לראות בזה עוד עדות סמלית לכמיהה הכללית להחזיר את המציאות הישנה לעניינים ואת העניין לכדורגל כאן.