מצרים חתמה על הסכם להקמת רשת חשמל עם טורקיה

ההסכם נחתם בעת ביקורו של ארדואן במצרים ■ מדינות נוספות במזרח התיכון חתומות על ההסכם: סוריה, ירדן והרשות הפלסטינית ■ כמו כן, חתמו הצדדים על הסכם לחיפוש מקורות אנרגיה יחד

טורקיה ומצרים חתמו על הסכם לבניית תשתית לרשת חשמל מאוחדת לשתי המדינות שתעבור דרך הים התיכון - כך מדווח היום (ג') ה"וול סטריט ג'ורנל". הסכם זה הוא הראשון מסוגו מאז שהאיחוד האירופי חתם על הסכם דומה, אמר שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז.

בראיון שנתן יילדיז בעת ביקורו במצרים יחד עם ראש הממשלה הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, אמר שר האנרגיה כי מדובר באחד מתוך שני הסכמים עליהם חתמו שתי המדינות ביום שני. יילדיז הודה כי מדובר בינתיים רק בהסכם פוליטי, וההשקעה הכספית והלוגיסטית עדיין במרחק של מספר שנים.

עד כה, חתמו על הסכם רשת החשמל לים התיכון טורקיה, סוריה, לבנון, הרשות הפלסטינית, ירדן, לוב ועכשיו גם מצרים. "טורקיה תהיה אחראית על בניית התוכנית", אמר יילדיז. "יש לנו את היכולת הטכנולוגית לעשות זאת בשיתוף עם כל מדינות האזור".

התוכנית השאפתנית היא חלק מהסכם בין מדינות האזור בנושא סחר ואנרגיה שנמצא בפיתוח כבר מספר שנים בהובלת טורקיה. להסכם זה צפויה להיות השפעה אדירה על המזרח התיכון במיוחד לאור קירור היחסים בין טורקיה לישראל.

ההסכם השני עליו חתם ארדואן בעת ביקורו במדינות ערב, עוסק במפת הדרכים שמטרתה לקדם את הסחר באנרגיה בין מצרים לטורקיה, אמר יילדיז. באנקרה מחפשים להרחיב את מספרר המדינות שמספקות לה גז טבעי ונפט. נציין כי כעת 5 מדינות מספקות לטורקיה גז טבעי ו-11 מדינות מספקות לה נפט.

"כמובן שאנו רוצים לראות את מספר הספקים שלנו גדל, ומצרים בהחלט יכולה להיות מקור לגז טבעי", אמר יילדיז והוסיף כי מפת הדרכים עליה חתמו ביום שני כוללת גם חיפושים משותפים של גז טבעי ונפט.