האוזר: "ייתכן מצב שיותר חברות לא יעמדו בחובות"

"גם אם המצב בישראל יהיה טוב, הבעיות באירופה ובארה"ב יזלגו לישראל, ואנחנו חייבים להיערך לכך. ייתכן מצב שיותר ויותר חברות לא יעמדו בתשלומי החוב, וכולנו, כולל החברות, צריכים להיערך לכך", כך אמר היום פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז.

עוד הוסיף האוזר, כי "אנחנו לא רואים היום בעיה שתאיים על התפקוד של המערכות, אבל צריכים להיערך לכך שהמשבר בעולם יגרום לבעיות קשות הרבה יותר".

האוזר התייחס בדבריו לשלושה גורמים, שמבחינתו יש לטפל ברגולציה שלהם: חתמים, נאמנים וסוכנויות הדירוג. האוזר התייחס לרפורמה בחיתום, ואמר שהיא ייבשה את שוק החיתום, והיום רואים בעיקר מפיצים ולא חתמים.

"כמעט אין חתימה כיום על תשקיפים, ואנחנו לא יכולים להרשות לתופעה הזו להתקיים, כי הם שומרי סף חשובים מאוד. גיבשנו שורה של המלצות חשובות, ובתקופה הקרובה נפרסם אותן. חתמים, כמקובל בעולם, הם שומרי סף, ובכוונתי להעביר מהלך להחזרתם לשוק", אמר האוזר.

באשר לנאמנים ביקר האוזר את תפקודם ואמר: "ישנם נאמנים שרואים את התפקיד כטכני בלבד. להבנתי, נאמן שפועל בדרך זו חוטא לתפקידו, ואינו מבין את חובת הנאמנות שלקח על עצמו. עליו להיות אקטיבי ולהרים את דגלי האזהרה בפני המשקיעים לפי חדלות פירעון, ובכוונתי לפעול לחזק את מעמדו של הנאמן לאג"ח".

האוזר התייחס גם לתפקידן של סוכנויות הדירוג, ואמר כי רשות ני"ע תקדם חקיקה שתסדיר את פעילות סוכנויות דירוג האשראי בישראל, ותכפיף אותה לפיקוח רשות ניירות ערך.

האוזר גם הביע אי-שביעות רצון מהיעדר הרגולציה בתחום זירות המסחר, ובראשן המסחר במט"ח. "זירות הפורקס אינן מוסדרות, וחלה עלינו חובה להסדירן. תחום זירות המסחר הוא דוגמה מובהקת לכך שהציבור נפגע מהיעדר רגולציה", אמר האוזר.

לסיכום הסביר האוזר את הגישה שלו, הדוגלת בפחות חקיקה ויותר באקטיביזם. "במצב הנוכחי ונוכח המשבר והשלכותיו יש חשיבות גדולה לגישה פרו-אקטיבית וזו הגישה שלאורה נלך בשנים הקרובות", אמר האוזר. "הגישה הזו מעודדת את כל הגופים תחת אחריותנו לפעולה".