המהפכה בדרך?

ועדת הריכוזיות: מר ישראלי לא ירגיש יותר רווחה, אלא רק בטווח הארוך

"הצרכן הישראלי ירגיש את עבודת הוועדה להגברת התחרותיות", הצהיר היום (ב') בגאווה ראש הממשלה בנימין נתניהו. המלצות הוועדה טובות מהפכניות, אמיצות ונחוצות במיוחד, אבל הצרכן הישראלי לא ירגיש את עבודת הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק. לא מחר בבוקר. גם לא בעוד שנה. בטח לא במישרין, וגם לא בכיס או בחשבון הסופר. מר ישראלי לא ירגיש יותר רווחה. לאורך זמן עבודת הוועדה תותנה באיכות הביצוע. בסופו של דבר המסקנות יעשו מצוין לעסק כולו.

המלצות הריכוזיות עם המלצות טרכטנברג יביאו למהפכה אמיתית במשק לאורך זמן. ממש כך. קודם כול בשוויון הזדמנויות ליזמים, מה שיביא לזינוק בעסקים ולתחרות שתלך ותהיה הוגנת ואמיתית. גם ניגודי העניינים יצטמצמו או אולי ישתנו - כך שבעוד כמה שנים יהיה צורך בעוד ועדה.

מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות יביאו ליעילות יתר בניהול החסכונות ארוכי הטווח של הצרכן. לא עוד כספי גמל, ביטוח ופנסיה שיוקצו על פי אינטרסים עסקיים של בעל השליטה, שיש לו גם עסקים ריאליים, או לכמה מחבריו הקרובים או לאויביו ומתחריו. לא יהיה עוד לבעל שליטה כוח ביד לשחוק מתחרים ולדחוק אותם החוצה באמצעות יובש פיננסי. בסופו של דבר יהיו לצרכן הישראלי יותר רווחה ויותר כסף לפנסיה, אבל עד אז אנחנו נשכח מחיים שני וגם אולי מטרכטנברג.

ככה בונים בניינים גבוהים: קומה ועוד קומה. פתיחה המשק לתחרות, אח"כ הסרת הפיקוח על המט"ח, ועדת ברודט, שהפרידה את האחזקות הריאליות משליטת הבנקאים. והייתה הרפורמה בשוק ההון, היא ועדת בכר, שעשתה מהפך אמיתי בריכוזיות השוק הפיננסי הבנקאי. אלא שאת פירותיה פחות רואים. גם כי הבנקאים שמרו בסודיות את רמת דמי הניהול האפקטיביים שהם גבו מלקוחות קרנות הנאמנות וקופות הגמל, ומצד שני כי הגופים שרכשו את קופות הגמל ואת קרנות הנאמנות אימצו מיד את תאוות הבצע שנולדה אצל הבנקים. הרפורמה הזאת עוד זקוקה לתיקון יסודי.