רמי לוי מחלק שליש מהבונוס השנתי לעובדים - ומה עם משכורת 13?

לוי בהודעה חריגה לבורסה: מוותר על שליש מהבונוס השנתי - "לאור המצב הכלכלי והמחאה החברתית כנגד שכר הבכירים ולשם מתן דוגמה אישית" ■ יחלק את הכסף בין "מקבלי שכר נמוך"

חברת רמי לוי שיווק השקמה הודיעה היום (ג') בדיווח לבורסה כי רמי לוי, בעל השליטה בחברה והמנכ"ל שלה, מוותר על הבונוס שלו ל-4 החודשים האחרונים של שנת 2011 - ויחלק אותו ל-780 מעובדי החברה, "שהינם מקבלי שכר נמוך לפי קריטריונים שנקבעו על-ידי הנהלת החברה", לפי דיווח החברה לבורסה.

בשנת 2009 ויתר לוי על בונוס בהיקף 4 מיליון שקל, אולם ב-2010 הוא קיבל בונוס של 5 מיליון שקל בנוסף לשכר שוטף של 1.32 מיליון שקל. אשתו עדינה, המועסקת כדירקטורית וגזברית בחברה, נהנתה מעלות שכר כוללת של 3.4 מיליון שקל.

אז על כמה יוותר לוי? ובכן, בהתבסס על הדוחות הכספיים השנתיים של החברה, לוי זכאי לבונוס של 4% מהרווח השנתי של החברה. במחצית הראשונה של 2011 הרוויחה החברה 52 מיליון שקל: 23 מיליון שקל ברבעון הראשון ו-29 מיליון שקל ברבעון השני. בהתחשב בעובדה שלוי יוותר על הבונוס המגיע לו לחודשים ספטמבר עד דצמבר 2011, אזי ככל הנראה מדובר בסכום של כ-1.6 מיליון שקל. אם כן, כל אחד מ-780 העובדים יקבל "שי לחג" של קצת יותר מ-2,000 שקל.

"לאור המצב הכלכלי והמחאה החברתית כנגד שכר הבכירים בחברות הציבוריות, ולשם מתן דוגמה אישית בעשייה לצמצום הפערים בין השכבות בחברה בישראל, הודיע רמי לוי כי הוא מוותר ויתור חד-צדדי על רכיב הבונוס השנתי, המגיע לו בהתאם להסכמי העסקתו בחברה, וזאת בגין התקופה שעד סוף השנה, כלומר בגין התקופה שתחילתה ביום 1 בספטמבר 2011 וסיומה ביום 31 בדצמבר 2011", נכתב בהודעת החברה לבורסה. "הסכום בגין רכיב הבונוס האמור יחולק וישולם לכ-780 מעובדי החברה שהינם מקבלי שכר נמוך, לפי קריטריונים שנקבעו על-ידי הנהלת החברה".

ומה עם הזכויות הסוציאליות?

ראוי להזכיר, בהקשר זה, דברים שכתב כאן אתמול (ב') שי ניב מ"גלובס": 6 רשתות מזון פרטיות עתרו אשתקד לבג"ץ, בהליך שעתיד להיות מוכרע באוקטובר הקרוב: כמעט חינם, ויקטורי, יינות ביתן, מחסני להב, סופר דוש, וכהן מחסני השוק.

הסיבה לעתירה: התנגדות לצו ההרחבה שהוציא משרד התמ"ת להסכם הקיבוצי שנועד להחיל על כל העובדים ברשתות המזון הפרטיות את התנאים המינימליים להם זוכים עובדי שופרסל ורבוע כחול.

גם הרשתות טיב טעם ורמי לוי התנגדו בחריפות להסכם הקיבוצי הזה, אבל על הבג"ץ הם ויתרו.

ההסכם, אגב, לא הופך את עובדי הרשתות לעשירים גדולים: הוא מבטיח הסדר פנסיה מיטיב לעומת הסדר החובה, תוספת של ימי חופשה ומחלה, ורק לאחר ותק של 3 שנים - קרן השתלמות, משכורת 13 ותוספת ותק צנועה. זה כל הסיפור.

הרשתות הפרטיות מספרות בעתירה את הצד שלהן: "המשמעות היא כי עם פרסומו של צו ההרחבה, בבת-אחת, יזנקו עלויות ההעסקה של חלק משמעותי מן העובדים בעשרות אחוזים".

כלומר, בניגוד לכאורה לטענות שהן עצמן השמיעו בהזדמנויות שונות באשר לתנאי ההעסקה המיטיבים של עובדיהן, הרשתות הפרטיות מודות שהעובדים שלהן זוכים לתנאים פחותים מאלה של שופרסל ורבוע כחול. אחרת, למה שההוצאות שלהן יגדלו בעשרות אחוזים?

ההסבר של העותרות: אצלנו שכר היסוד גבוה יותר מזה שברשתות הגדולות, ולכן הגדלת ההפרשות הסוציאליות תביא לעלות העסקה גבוהה מזו של שופרסל ורבוע כחול. אידיליה ממש.