תבנית נוף תעודתו

למה הוחלט לפרסם על תעודות העיתונאי החדשות תמונה של ים המלח ולא של י-ם?

בחודשים האחרונים התקיים סקר סודי ומאובטח בחסות ממשלתית, שעסק בסוגייה הרת-גורל - תמונה של איזה אתר ישראלי תופיע על תעודות העיתונאי שיחולקו. יו"ר לשכת העיתונות הממשלתית, אורן הלמן, פנה לסדרה של עורכים ועיתונאים בכירים ודרש מהם לקח חלק בהחלטה.

להלמן היה ברור - תקרית נמל אשקלון לא תחזור על עצמה. עד היום לא ברור כיצד קרה כי התמונה שפיארה את תעודה העיתונאי בשנה שעברה הייתה של הנמל הלא ממש אטרקטיבי או סימבולי של העיר הדרומית.

כדי למנוע מבוכה הוחלט השנה, בניגוד לשנים קודמות, ליצור את התעודות בשיתוף המחלקה הגרפית של לשכת הפרסום הממשלתית.

לאחר התלבטות ארוכה החליטו שר ההסברה, יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרדו והלמן על 3 ויז'ואלים רלוונטיים: חומות העיר העתיקה ומגדל דוד ,המסמלים את העבר ואת עיר הבירה; ים המלח, המתמודד ב"כוכב נולד" העולמי של פלאי תבל; ותמונה של משכן הכנסת ביום מושלג במיוחד, המסמל את הדמוקרטיה הישראלית. ים המלח ניצח בדוחק.

"רצינו לחשוף את העיתונאים הזרים לאתרים אטרקטיביים של ישראל. על הדרך, יש לנו גם אינטרס לעודד את התיירות", מספר הלמן על הסיבה לבחירת המקומות הללו. "החלטתי להתייעץ על העניין עם עורכי העיתונים ועורכי החדשות בטלוויזיה, ולכן ערכתי סקר ביניהם. הדעות היו חלוקות, אבל הרוב העדיפו את ים המלח".

- ירושלים ירדה מהפרק מחשש פוליטי?

"תמונה של ירושלים ודאי הייתה מעוררת עניין, כיוון שיש כאלה שטוענים כי ירושלים צריכה להיות מחולקת. אבל אני, וודאי השר, לא חוששים משום דבר. ירושלים איננה שנויה במחלוקת מבחינתנו, אבל לאור העובדה שים המלח משתתף בתחרות שבעת פלאי תבל - תחרות שממשלת ישראל מנסה לקדם, ואפילו ראש הממשלה משתתף בקמפיין שקשור בעניין - חשבנו שזה ייתן עוד תנופה לקמפיין.

"מהצד השני שמנו את דגל ישראל, שזה סמלי. בעולם חושבים בדגלים ולא בסמלי מדינה, ולכן הדגל בעינינו הוא אוניברסלי יותר מהסמל".

השנה הופקו כ-5,000 תעודות לעיתונאים ישראלים ו-2,000 לעיתונאים זרים. 153 בקשות נדחו, חלקן בשל התערבות משרד הביטחון.

"התעודה היא מסמך רשמי של המדינה", מסביר הלמן את הסיבה להחלפת התמונה התמוהה של אשקלון, "ולכן צריך גם שיהיה ויז'ואל שהוא גם בעל משמעות וגם מכובד".

- אתה יודע איך אשקלון הגיעה לתמונה בשנה שעברה?

"לא. לא סתם החלטתי על שינוי. אין לי מושג למה שמו את אשקלון".

מתוך מגזין פירמה