יכול להיות שפייסבוק מזדקנת?

האם הפיצ'רים החדשים של פייסבוק יצליחו לאחר שאחרים נכשלו או הועתקו?

הרשת החברתית פייסבוק תערוך מחר (ה') את כנס המפתחים השנתי שלה, Facebook f8. הסטארט-אפ שהגיח לעולם לפני 6 שנים הפך למפלצת עם 750 מיליון משתמשים והערכות שווי של עשרות מיליארדי דולרים.

האם יכול להיות שהאתר של מארק צוקרברג מתחיל להעלות חלודה? פייסבוק, שהייתה נסיכת החדשנות, הנפיקה באחרונה פיצ'רים בינוניים ושינויים זניחים בעיצוב ובממשק. במקביל העתיקה החברה, בלי למצמץ, יכולות מרשתות חברתיות מתחרות וביטלה שירותים קיימים שכשלו.

אחת הדוגמאות לכך היא ההחלטה לבטל את שירות עדכוני המיקום, Places, שאמור היה להוות תחרות צמודה לפורסקוור. בנוסף החליטה פייסבוק, לאחר 4 חודשים בלבד, לבטל את שירות הקופונים היומיים שלה במספר ערים בארה"ב.

גם שירות ההודעות Messages, שהיה אמור להפוך את המייל למיותר, לא ממש המריא.

מנוחה על זרי הדפנה

ב-3 החודשים האחרונים מתמודדת פייסבוק עם רשת גוגל פלוס המתחרה, והיא עושה זאת בעיקר על-ידי שימוש באסטרטגיית Me Too. השינוי הראשון בהקשר הזה הוא שיתוף-פעולה עם סקייפ, לניהול שיחות וידיאו על גבי פייסבוק, שנולד כתשובה ל-Hangouts, שיחות הווידיאו הקבוצתיות של גוגל פלוס.

בשני מקרים נוספים שאבה פייסבוק השראה מהמתחרות - מדובר ביכולת ליצור רשימות גולשים ולשתף רק קבוצות מסוימות של חברים במידע (בדומה למעגלים של גוגל פלוס) ובאפשרות לעקוב אחר הסטטוסים הפומביים של גולשים שאינם חברים של המשתמש (בדומה לטוויטר).

ברמה העקרונית, פייסבוק לא צריכה לדאוג ממה שנראה כמו דריכה טכנולוגית במקום. האתר ממשיך למשוך אליו גולשים, שמבלים בו יותר ויותר שעות. בצד הפיננסי, חברת המחקר eMarketer מעריכה שהכנסות פייסבוק יגיעו השנה ל-4.27 מיליארד דולר (הנתונים הרשמיים יפורסמו במהלך 2012, לקראת ההנפקה). ובכל זאת, האם חברה שנמצאת היום בחזית האינטרנט יכולה לנוח על זרי הדפנה?

חרושת של שמועות

כנס המפתחים מחר והשינויים שפייסבוק צפויה להציג בו עשויים לשנות את התמונה: השמועה העקשנית ביותר מדברת על השקת שירות מוזיקה שיאפשר לגולשים לשתף את חבריהם בתוכן המוזיקלי שלו הם מאזינים באותו הרגע.

ב"ניו-יורק טיימס" העריכו כי ייתכן שלאפליקציית המוזיקה בפייסבוק יתווסף גם שיתוף של תוכניות טלוויזיה וסרטים. שותפות אפשריות במיזם הזה הן Hulu ונטפליקס.

כחלק מהרצון להפוך לפלטפורמה שיתופית של בידור ומדיה, ייתכן כי פייסבוק תשיק מחרתיים גם שירות שיאפשר לקרוא חדשות מאתרי תוכן מובילים כמו CNN ו"הוושינגטון פוסט", במהדורות שיותאמו במיוחד לרשת החברתית.

שינוי נוסף צפוי להיות הוספת כפתורים חדשים - קראתי, צפיתי ושמעתי - שלחיצה עליהם תפרסם סטטוס בנושא בעמוד הפרופיל של המשתמש שצרך את התוכן הרלבנטי.

כמו כן, ייתכן כי פייסבוק תרחיב את מערך התשלומים הווירטואליים שלה (Facebook Credits). הערכות נוספות מדברות על השקת אפליקציה לשיתוף תמונות או אפליקציה ייעודית לאייפד.

האם הפיצ'רים החדשים יצליחו במקום שהקודמים כשלו או סתם הועתקו בגסות מהמתחרים? קשה לדעת. מה שברור הוא שמארק צוקרברג יודע שמפייסבוק מצפים לבשורה חדשנית - ולא לעוד יום עיון שמארגנת חברת אינטרנט גדולה.