נתיבי איילון תוציא מכרזי תשתית ל-BRT בשרון במיליארד שקל

פרסום המכרזים מתאפשר הודות לחתימה על מסמך עקרונות של משרד התחבורה וראשי הערים שבתחומם יעבור ה-‏BRT‏ (אוטובוסים עתירי-קיבולת)

‎‎ארבעה ימים לפני פתיחת קו רכבת הפרברים מראשון לציון לתל-אביב (שטרם אושר תעריף הנסיעה בו), מודיע משרד התחבורה כי המכרזים הראשונים להקמת מערכת להסעת המונים מסוג ‏BRT‏ בערי השרון יפורסמו עד סוף 2011. את המכרזים תפרסם נתיבי איילון, למרות שהמשרד מתעתד להעביר את מנהל התחבורה הציבורית מנתיבי איילון לחברה הממשלתית נת"ע, מבצעת הרכבת הקלה בגוש דן.

פרסום המכרזים מתאפשר הודות לחתימה של משרד התחבורה וראשי הערים שבתחומם יעבור ה-‏BRT‏ (‏Bus Rapid Transit‏, אוטובוסים עתירי-קיבולת) על מסמך עקרונות. שר התחבורה ישראל כץ ציין כי העבודות יחלו בפברואר הקרוב והנסיעה באוטובוסים תחל תוך שלוש שנים ממועד זה - קרי פברואר 2015.

מערכת זו, שאמורה לתת העדפה בתחבורה הציבורית לאורך כל המסלול, קיימת כיום בירושלים ומופעלת באמצעות אגד וצפויה לפעול בשנה הבאה בחיפה באמצעות מטרודן, חברה בת של חברת האוטובוסים דן. במשרד התחבורה לא הגיבו בנוגע ליוזמה להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן (שהיום החלו עבודות החפירה בתוואי שלו) עד תחילת הפעלתו של הקו, המתוכננת ל-2017, אך ציינו כי במשרד מקדמים תכנון קווי‏‏BRT ‎‏ נוספים לתל-אביב (מנתניה בצפון ומנס ציונה בדרום). עם זאת, צוין כי אין לקווים אלה צפי.

המכרזים הראשונים נוגעים לעבודות תשתית בקטעי הכביש ומתחת לו ונאמדים במיליארד שקל, לא כולל עלות התחנות ורכש האוטובוסים (שחמישית מהם היברידיים). האוטובוסים אמורים לנסוע בנתיב נסיעה ייעודי ומוגבה בתוך הערים הכולל תחנות מידי 350 מטר. משרד התחבורה לא מסר באיזו מתכונת יצאו המכרזים לפועל, אך מסר כי האוטובוסים והעלייה אליהם יהיו מונגשים לנכים (מה שלא עולה מההדמיה המצורפת).

מערכת ה-‏BRT‏ בשרון מושתתת על שלושה צירים עיקריים - אחד החוצה את השרון (מכפר-סבא דרך רעננה להרצליה), והשניים האחרים מחברים את השרון לתל-אביב (אחד מכפר-סבא דרך צומת מורשה והשני מרעננה והרצליה דרך כביש החוף ודרך נמיר). האוטובוסים רבי-הקיבולת מיועדים להסיע כ-200 נוסעים בתדירות של כ-5 דקות בצירים הבין-עירוניים ובתדירות כפולה בציר חוצה שרון. לשם השוואה, הקיבולת באוטובוס מפרקי מוגבלת לכ-80 נוסעים.

הנתיבים יכללו שילוט אלקטרוני ובו מידע בזמן-אמת על זמני הגעה ומערכות כרטוס אוטומטיות. במקביל לביצוע עבודות ההקמה יבחר זכיין להפעלת הקווים במכרז נפרד לתקופה של שש שנים, עם אופציה להארכה לתקופה זהה נוספת, ככל הנראה מקרב השחקנים הקיימים כיום.