שטייניץ גנב קרדיט לנתניהו בעניין ניצולי השואה?

משרד האוצר הודיע אתמול כי שטייניץ החליט להקפיא את המכרז להפעלת ההוסטלים לניצולי שואה, אולם ל"גלובס" נודע כי מדובר בהנחיה מפורשת שנתן לו רה"מ, יום קודם

משרד האוצר הודיע אתמול (ד') כי השר יובל שטייניץ "הנחה את גורמי המקצוע במשרדו לפעול להקפאת פרסום המכרז להפעלת ההוסטלים לניצולי שואה, שגובש במשרד הבריאות ללא שיתוף משרד האוצר". מן ההודעה ניתן היה להבין כי שטייניץ קיבל את ההחלטה בעצמו, אולם ל"גלובס" נודע כי שטייניץ בסך הכל מילא אחר ההנחיה של גורם אחר - ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מסתבר כי יום לפני אותה "הנחיה" של שטייניץ, שר האוצר קיבל מכתב מנתן אשל, ראש לשכתו של רה"מ. במכתב, שהגיע לידי "גלובס", נאמר במפורש: "נאמן למדיניותו בנושא חשוב ורגיש זה, החליט ראש הממשלה להנחות את כל הגורמים שעוסקים בתחום להקפיא את הליך המכרז להפעלת ההוסטלים, ולבחון חלופות למודל ההפעלה - ובכלל זה מודל ממשלתי, למען הבטחת איכות החיים ורמת הטיפול בניצולי השואה החוסים בהוסטלים לפגועי נפש. כל זאת, תוך הבטחת איכות הטיפול בניצולי השואה, ובשים לב לגמישות הנדרשת למערכת הבריאות בשימוש במשאבים המשמשים להפעלת ההוסטלים, לפי צרכיה המשתנים של מערכת הבריאות לטווך ארוך".

משרד האוצר לא הזכיר בהודעה שמסר לכלי התקשורת כי מדובר בהנחיה של ראש הממשלה, אף על פי שהודעת האוצר דומה בניסוחה באופן יוצא דופן לנוסח של לשכת רה"מ. וכך נאמר בהודעת האוצר: "השר הנחה את גורמי המקצוע לפעול באופן מיידי יחד עם כל הגורמים הנוגעים בדבר לגבש מודל להמשך הפעלת ההוסטלים, תוך הבטחת איכות החיים ורמת הטיפול בניצולי השואה ושמירה על הגמישות הנדרשת למערכת הבריאות בטווח הארוך, בהתאם למדיניות הממשלה".

גם נתניהו, צריך לומר, לא היה עקבי בנושא ההוסטלים - זאת בניגוד לעולה ממכתבו של ראש לשכתו. לפני כחודש וחצי אמר נתניהו כי יש לשקול את החזרת האחריות להוסטלים לידי המדינה, אולם רק לפני ימים ספורים הביע תמיכה בכרז החדש שנועד להעביר את ההוסטלים מקבלן אחד לקבלן אחר.

בתגובה לפניית "גלובס", במשרד האוצר מסרו לנו כעת גרסה אחרת: "בהתאם להנחיית ראש הממשלה, הורה שר האוצר לגורמי המקצוע במשרדו לפעול להקפאת פרסום המכרז להפעלת ההוסטלים, ללא הגבלת זמן, עד לגיבוש מודל להמשך הפעלת ההוסטלים באופן שיבטיח את איכות החיים ורמת טיפול טובה בניצולי השואה, וזאת בניגוד לכוונת גורמים אחרים המבקשים לחדש את הליך המכרז לאחר מספר ימים".

גם השביתה הוקפאה

בתוך כך, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הגיע אמש לסיכום עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שלפיו הקפאת הליך המכרז תיעשה למשך 45 ימים לפחות. במהלך התקופה הזאת יתנהל מו"מ באשר לקליטת עובדי ההוסטלים כעובדי מדינה, לאחר שהועברו בשנת 2009 לידי חברה קבלנית. ההסתדרות הסכימה להפסיק לאלתר את השביתה בהוסטלים, אולם איימה כי תחדש אותה אחרי החגים, אם לא יתנהל מו"מ רציני. יצוין כי באוצר, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתגובה האחרונה של המשרד, מתנגדים לסיכום בין ליצמן לניסנקורן ומדגישים כימבחינתם המכרז במתכונתו הנוכחית מוקפא ללא הגבלת זמן.