הקוורטט: מו"מ עם הפלסטינים תוך חודש, הסכם תוך שנה

פקידים אמריקניים ונציגי הקוורטט גיבשו הסכם שעשוי להביא לחידוש המו"מ ■ תמצית ההודעה: הישראלים והפלסטינים צריכים להיפגש בתוך חודש, ולהגיע להסכם עד סוף 2012

עוד בטרם סיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את נאומו בעצרת או"ם, הערב (ו'), הודיעו פקידים אמריקניים כי נציגי הקוורטט - ארה"ב, רוסיה, או"ם והאיחוד האירופי - הצליחו לגבש הודעה מוסכמת שעשויה להביא לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. ההודעה היא בעצם תוואי ראשוני, או תשתית, לחידוש השיחות בין הצדדים. תמציתה: הישראלים והפלסטינים צריכים להיפגש בתוך חודש, ולהגיע להסכם עד סוף 2012.

וזה נוסח ההודעה: "הקוורטט מדגיש שוב את קריאתו הדחופה לצדדים להתגבר על המכשולים הנוכחיים ולחדש שיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים ללא דיחוי וללא תנאים מוקדמים.

"בתוך חודש תתקיים פגישת הכנה בין הצדדים כדי לגבש הסכמה על סדר יום ונהלים להמשך המו"מ. בפגישה זו יקבלו שני הצדדים על עצמם מחויבות לכך שמטרת כל מו"מ היא להגיע להסכם בתוך כל מסגרת זמן שיקבעו הצדדים, אך לא מאוחר יותר מאשר סוף 2012.

"הקוורטט מצפה שבתוך שלושה חודשים יקדמו הצדדים הצעות מקיפות לגבי נושאי שלום וביטחון, ובתוך שישה חודשים הם ירשמו התקדמות משמעותית. לקראת מטרה זו, יכנס הקוורט ועידה בינלאומית ברוסיה, בהתייעצות עם הצדדים, במועד המתאים".

פקידים אמריקניים אמרו, שהמסמך, ששימש נושא לדיונים שנמשכו חודשים, עשוי לסלול את הדרך לסבב חדש של שיחות בין ישראל לפלסטינים.

השגת ההסכם היא שיאו של יום קדחתני, שבו הגיש נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בקשה רשמית לצרף מדינה חדשה, פלסטין, כחברה בעלת זכויות מלאות, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועבאס, נשאו נאומים לפני העצרת הכללית.

עבאס הגיש את הבקשה הפלסטינית למזכ"ל או"ם, באן קי-מון, וזה יעבירה למועצת הביטחון. המעוצה צפויה לדון בצריוף פלסטין לארגון בשבוע הבא. היו הערכות שארה"ב ובעלות בריתה ינסו להשהות את הצבעה, ואולי אפילו את הדיון, אך אין לדעת מה יהיו ההשלכות של הסכם הקוורטט על ההתנהלות הטקטית של ארה"ב במועצה. במקביל ניסתה ארה"ב להרכיב רוב חוסם במועצה, כלומר תשע מתוך 15 מדינות, במאמץ להימנע מהטלת וטו, שצפויה להשחיר את פני וושנגטון בעולם הערבי. כל השיקולים האלה תלויים עתה באוויר בעקבות הסכם הקוורטט.

נתניהו, שנאם אחרי עבאס, זה בתשואות עם עליתו על דוכן הנואמים. היו שני דגשים חזקים בנאומו: ביטחון ישראל לאור לקחי העבר, והושטת יד לשלום לפלסטינים, מענה ברור לקריאה דומה של עבאס, כשעה קודם לכן.

"כל שלום עם הפלסטינים חייב להיות מעוגן בביטחון", הכריז נתניהו. הוא אמר, כי על רקע הסיכונים הביטחוניים שנוטלת ישראל על עצמה עם חתימת הסכם שלום, לרבות הברחות נשק לגדה, ישראל תדרוש להחזיק כוחות צבא בשטחי הרשות, כפי שארה"ב החזיקה כוחות בגרמניה וביפן אחרי מלחמת העולם השניה.

הוא הכריז, כי הפלסטינים רוצים מדינה בלי שלום וקרא למנהיגים שלפניו: "אסור לכם להתיר שהדבר הזה יקרה". אבל, כמעט בנשימה אחת, הוא קרא לעבאס לפתח בשיחות שלום כאן ועכשיו, בניו-יורק. "אם אנו באמת רוצים שלום, מה מונע מאיתנו להשיג זאת? - שאל רה"מ. "בעזרת השם, בואו נמצא מכנה משותף לשלום. אי אפשר למחוא כפים ביד אחת, ואיני יכול לעשות שלום בלעדיכם".