דויטשה בנק: "השוק לא מאמין לניסיונות לטפל במשבר"

"דור שלם הולך לאיבוד", מזהיר הכלכלן הראשי של דויטשה, בהתייחסו לאבטלה שמגיעה ל-14% ■ בכיר בקרן המטבע: "באיחוד האירופי יש 17 ארצות ורק ל-2-3 יש בעיות"

הנושא המרכזי בוועידת קרן המטבע שמתקיימת בסוף השבוע הוא הסתירה בין מצב הכלכלה הרעוע במדינות המערב, שאינן צומחות, לצד הצורך שלהם לקצץ את התקציב כדי להקטין את החובות הלאומיים הגדולים שנוצרו בשלוש השנים האחרונות.

"השוק לא מאמין לניסיונות לטפל במשבר. יש בעיית חדלות פירעון לחלק ממדינות אירופה. יש חולה אפנדיציט אבל לא לוקחים אותו לחדר הניתוח ובינתיים המחלה מתפשטת בגוף. בנוסף האבטלה גדלה ומגיעה בממוצע ל-14%. דור שלם של אנשים משכילים שיכולים לעבוד מוצא עצמו מחוץ למעגל העבודה. דור שלם הולך לאיבוד". אמר הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, תומאס מאייר. מאייר דיבר אמש (שישי) בפאנל בנושא "איך עושים בחירות קשות לגבי התקציב אך נמנעים ממשבר פיסקאלי".

להערכת מאייר, הרחבה פיסקאלית נוספת רק תגדיל את הגרעונות ולא תהיה פרודוקטיבית: "באירופה מדיניות פיסקאלית מרחיבה אינה יעילה. צריך לתמוך בקיצוץ תקציבי. לאיטליה יש יכולת פירעון אבל השווקים נגדה לכן צריך לספק לה נזילות מהקרן האירופית לסיוע. הבעיה שמחצית מכספי הקרן כבר משוריינים לסיוע לאירלנד, פורטוגל ויוון והסכום שנשאר, כ-250 מיליארד אירו, לא יספיק לסייע לאיטליה או לספרד. לא פלא שהשוק מצביע עם הבוהן למטה וחושב שהצעדים שננקטו אינם מספקים".

לעומתו, קרלו קוטרלי, ראש מחלקת מדיניות פיסקאלית בקרן המטבע ואחד מהבכירים ביותר בה, היה אופטימי. "אנחנו יודעים מה לעשות ברמה הטכנית ורק בעיות פוליטיות מונעות מאיתנו להתקדם. גודל החוב אינו תמיד הבעיה, ניקח למשל את יפן יש לה חוב ענק אבל אין לה בעיה ללוות. צריך לחזק את אמון המשקיעים במדיניות", אמר קוטרלי.

קוטרלי עמד על הדילמה: "הכלכלות בהאטה. בשנת 2008 יכולנו להגביר ביקושים על ידי מדיניות פיסקאלית מרחיבה. אבל עכשיו יש חובות גדולים והמדיניות הפיסקאלית עצמה נהפכה למקור לאי יציבות ולחששות של משקיעים. לכן צריך לעצור את הספיראלה על ידי הימנעות מהידוק תקציבי חמור מדי, הצגת תוכנית לטווח בינוני לצמצום את חובות המדינות והורדת הגירעונות בטווח הקצר מבלי להאט מדי את הכלכלה".

עם זאת, קוטרלי המשיך בקו האופטימי המאפיין את בכירי הקרן: "צריך לראות את החצי המלא של הכוס. אמנם המצב מאוד גרוע והשווקים לוקחים את זה קשה אבל יש אלמנטים חיוביים. ברוב הארצות כבר מתבצעות ההתאמות התקציביות וההתקדמות יותר טובה ממה שצפינו בעבר. אמנם אירופה לא מצליחה למצוא פתרון לארצות בעייתיות אבל באיחוד יש 17 ארצות ורק לשתיים או שלוש יש בעיות".

שר האוצר של צ'ילה, פליפה לאריין, שפך מים צוננים על האופטימיות של קוטרלי: "מדינות אירופה צריכות להכיר במציאות ולצמצם נזקים ולא להעמיד פנים שמדינות חדלות פירעון סובלות רק מבעית נזילות".