ג'ורג' סורוס מזהיר: "חשוב להיערך לחדלות פירעון של יוון"

סורוס השתתף בפאנל שנערך אמש במסגרת כנס קרן המטבע ■ סורוס: "המשבר הנוכחי חמור יותר מאשר בשנת 2008; צפוי מחסור באשראי שיוביל להאטה גלובלית"

"בואו נהיה ריאליים. יש סיכוי שיוון לא תהיה מסוגלת לעמוד בחובותיה. הריבית על החוב שלה רק עולה ויהיה קשה להימנע מארגון מחדש של החוב. לא צריך לדחוף את יוון לחדלות פירעון אבל כדי להרגיע את השווקים חשוב להיערך מראש למצב של חדלות פירעון של יוון ולהכין לכך את המערכת הבנקאית", אמר ג'ורג' סורוס, שהשתתף בפאנל "מתווים כיוונים חדשים לגוש היורו" שנערך אמש (שבת) במסגרת כנס קרן המטבע.

בפאנל השתתפו גם אולי ראהן, הממונה על הנושאים הכלכליים של האיחוד האירופי, נמט שאפיק סגנית לראש קרן המטבע, ויטור גאספר, שר האוצר של פורטוגל וגאו קסיג'ינג נשיא CIC, הבנק הגדול בסין.

סורוס העריך כי המשבר הנוכחי חמור יותר מאשר בשנת 2008, "מאחר והרשויות אז היו יכולות לפעול במהירות אך כיום חלק מהכלים כמו קרן הסיוע האירופית רק נמצאים בהתהוות ואין להן סמכויות מתאימות. לכן נדרשת הסכמה חדשה, למשל הקמת משרד אוצר אירופי. אני מקווה שראשי המדינות באירופה מבינים את זה ויכולים לטפל במשבר ולהכיל אותו".

סורוס לא התעלם מהמשמעויות הפוליטיות של קריאה להקמת משרד אוצר כל אירופי ואמר: "המשמעות של הקמת משרד אוצר משותף אינה בהכרח איחוד פוליטי (בין מדינות האיחוד)". לקול צחוק גדול של הקהל הוא הוסיף: "זו בוודאי תהיה חתונה שבה החתן מגיע לחופה תחת איום בנשק, אבל היא לא חייבת בהכרח להוביל לאיחוד פוליטי".

במקביל חזר על קריאתו להקים מנגנון להגנה על פיקדונות בבנקים (כמו FDIC בארה"ב). "יש כמה אופציות לפעולה ומרגיז אותי שלא בוחנים את כולן, מפני שמשהו חייב להיעשות". סורוס גם הזהיר מפני הפגיעה של הבעיות באירופה בשווקים מתעוררים "(למצב באירופה) יהיו תוצאות חמורות כי מדינות גוש היורו יצטרכו להדק חגורה מבחינה פיסקאלית וכך גם ארצות הברית. זה ישפיע באופן חמור על השווקים המתעוררים. בייחוד כי בנקים מערביים הם ספקי אשראי עיקריים למדינות המתפתחות. לכן צפוי מחסור באשראי שיוביל להאטה גלובלית".

אין זו הפעם הראשונה שסורוס משמיע קריאה כזו. בראיון ל"ניו יורק ריוויו אנד בוקס" ולרויטרס, לפני כשבועיים, אמר סורוס, כי המשבר באירופה עלול לחולל משבר כמו זה של שנות ה-30 בארה"ב וכי מקבלי החלטות צריכים להביא בחשבון שיוון, פורטוגל ואולי אירלנד ייאלצו להכריז על שמיטת חובות.

"צריך לשמור על האיחוד האירופי"

ראהן בתורו השתדל להתחמק מכל אמירה ברורה "אנחנו בעין הסערה ולמשבר באירופה השלכות גלובליות. כאשר הצמיחה בעולם המפותח הואטה לרמה אפסית. לכן צריך לערוך רפורמות להגדיל את הצמיחה. לטפל ביוון ולהגדיל את הון הבנקים. עלינו לבנות מפת דרכים ולהתקדם לכיוון של אינטגרציה פיסקאלית כדי לחזק את האינטגרציה המוניטרית" אמר.

ראהן התחמק מהתייחסות לנושא החם של הנפקת יורו בונדס ואמר כי "אחרי שהמדינות יאשרו את הקמת קרן הסיוע האירופית צריך לעבוד לקראת אינטגרציה פיסקאלית. יש רצון טוב פוליטי להקים את הקרן אך יש בעיות טכניות ופוליטיות. בכל מקרה צריך לתת לקרן יותר כח אש כדי שתוכל לטפל בבעיות".

כשנשאל האם צריך לתת ליוון ליפול ענה ראהן כי "יוון לא צריכה לעמוד בפני פשיטת רגל ואנחנו עובדים איתה ביחד על הרפורמות הנדרשות. צריך לשמר את האיחוד ולעשות כל מה שנדרש כדי לשמור על גוש היורו".

"להיות קודר - זה באופנה"

שאפיק הפגינה, כדרכם של בכירים בקרן, אופטימיות זהירה "אופנתי להיות קודרים ולפזר אמירות פסימיות אבל אני רואה את הנקודות החיוביות למשל ההחלטות שהתקבלו על ידי המנהיגים הפוליטיים באירופה לפני כמה שבועות טובות ומבטאות יכולת להתמודד עם המשבר. וכבר ראינו מדינות שהצליחו להתאושש כמו איסלנד, אירלנד והמדינות הבלטיות". להערכת שאפיק על מנהיגי גוש היורו ליצור "חומת אש פיננסית ולאפשר למדינות גישה לקרן שתעניק נזילות בתנאים סבירים. ובמקביל להתקדם לכיוון אינטגרציה פיסקאלית באיחוד האירופי"

שאפיק התייחסה לבעיות הבנקים באירופה ואמרה כי "בנקים אירופיים מחזיקים 300 מיליארד יורו באג"ח של מדינות בעייתיות לכן הם צריכים הזרקת הון, אם כי לא בהכרח בסכום הזה. כשיהיה לבנקים יותר הון הם יוכלו לסייע באשראי לצמיחת המשקים" להערכתה הזרמת ההון לבנקים צריכה לבוא מהשוק הפרטי ורק אחר כך הזרמה ממשלתית".

קסיג'ינג הבהיר כי אין בכוונת סין לפתור את בעיות המערב "אנחנו צריכים להיות רווחיים ולא לעסוק בהצלת מדינות באירופה" אמר ואילו גאספר אמר כי "2012 תהיה שנה קריטית. לא משנה אם תתקבל החלטה להנפיק יורובונדס ואם הם יהיו כחולות או אדומות, או אם יהיה שר אוצר אירופי או לא, המפתח הוא להגיע להבנות פוליטיות שיעבדו".