תוקם חוות קולטים סולאריים לאנרגיה מתחדשת בנגב

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום הסירה בשבוע שעבר עוד מכשול מהותי בדרך להקמת חוות של קולטים סולארים, בקיבוצים בנגב ■ הוועדה דחתה התנגדויות שהוגשו כדי למנוע ההקמה

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום הסירה בשבוע שעבר עוד מכשול מהותי בדרך להקמת חוות של קולטים סולארים, פוטו וולטאים, בקיבוצים בנגב. הוועדה דחתה את ההתנגדויות שהוגשו במטרה למנוע את המתקנים.

בהחלטה מהותית בתחום האנרגיה המתפתחת, ובייחוד לאישור הליכי התכנון והבנייה של מתקנים פוטו וולטאים קרקעיים, הוועדה קבעה כי אין צורך למצות את פוטנציאל הקמת הקולטים על גגות מבנים בקיבוצים, וכי ניתן במקביל לאשר את הקמת חוות קולטים קרקעיות.

על פי תכנית שהגישו הקיבוצים גבולות, סמר ומפלסים, בשיתוף חברת דלקיה, חברת בת של תאגיד "ואוליה" העולמי, הקיבוצים תכננו להקים בשטחם חוות של קולטים פוטו וולטאים. אולם, חברת solar by yourself העוסקת בהתקנת קולטים פוטו וולטאים על גגות הגישה לוועדה התנגדויות לבקשה. לטענתה, הקמת מתקנים קרקעיים תפגע בתחרות בתחום ויפגעו במכסות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת אותן היא יכולה להשיג. בשל כך, החברה הגישה התנגדויות לכל אחת מהבקשות שהוגשו ע"י הקיבוצים הללו.

אולם בהחלטה שהתקבלה, הוועדה המחוזית החליטה לדחות את טענות החברה וקבעה כי העדפת מתקנים על הגגות רלוונטית רק בשטחים המיועדים לבינוי, ואילו הקמת מתקנים קרקעיים בשטחים חקלאיים פתוחים אינה פוגעת בתוכניות עתידיות. הקיבוצים גבולות, סמר ומפלסים, וחברת דלקיה יוצגו בדיון באמצעות עוה"ד ניר קהת, אוהד מימון והדר גונן-גרץ ממשרד פרופ' יובל לוי ושות'.