הוחלט: יבוטל המכרז של ממ"י להקמת המחצבה בהר גלבוע

בית המשפט העליון דחה את החלטת המחוזי וביטל את המכרז בעקבות ערעור שהיגישה המועצה האזורית גלבוע

בית המשפט העליון קיבל בשבוע שעבר את הערעור שהגישה המועצה האזורית גלבוע על החלטת בית המשפט המחוזי וביטל את המכרז של מינהל מקרקעי ישראל להקמת מחצבה באתר הגלבוע. ההתנגדות למכרז נבעה בין היתר בשל קרבת המחצבה ליישובים גדעונה ונורית.

בעתירתה לעליון טענה המועצה, כי חידוש פעילות המחצבה באתר עומד בניגוד לתמ"א 35המייעדת את שטח רכס הגלבוע, כשטח ירוק ואשר גוברת על הוראות התוכנית המפורטת שמכוחה הוצא המכרז.

עוד טענה המועצה כי חידוש פעילות החציבה, תביא לפגיעה קשה בערכי סביבה ונוף . וישנן חלופות אחרות לחומרי חציבה באזור, עפ"י תמ"א 14 . יתר על כן, טענה המועצה בכתב הערעור, כין אין סיבה להעדיף את העמדה המקצועית של ממ"י שמתעלם משיקולים סביבתים ירוקים ומשקולי פיתוח האזור על פני עמדת השר להגנת הסביבה שהתנגד למחצבה ואף הציע חלופות.

המועצה האזורית גלבוע צרפה לערעור גם חוות דעת של המומחית הסביבתית, עידית אדלר- ברקאי, שקובעת, שהעובדה שממ"י יצאו במכרז רק שלוש שנים לאחר כניסת התכנית לתוקף עלולה להביא למצב בו הבורות היותר מזהמים של המחצבה יפעלו במקביל להרחבת הישוב גדעונה ואיכלוס הישוב נורית, דבר שעלול לגרום למפגעי רעש ואבק סביבתיים קשים, אשר יכולים לטענת המועצה להביא להכשלת הקמת הישוב האקלוגי נורית וההרחבה בגדעונה.

כמו כן, הורה בית המשפט, כי כל מכרז חדש אשר יפורסם להקמת המחצבה, יאפשר רק עבודות בבור המרוחק מהישובים גדעונה ונורית ולא תתאפשר זכות חציבה בבור המערבי והצפוני הסמוכים לישובים למעט לצורך סלילת דרך גישה לבור הדרומי. את הערעור לעליון הגיש עו"ד ערן לב.

דני עטר, יו"ר מועצה אזורית הגלבוע: "אני מברך את בית המשפט העליון על ההחלטה לבטל את המכרז של ממ"י להקמת המחצבה בהר גלבוע. הקמת המחצבה והפעלתה באזור המיועד, הייתה גורמת להרס סביבתי, פוגעת בבריאות התושבים ובציביון התיירותי והחזותי היחודי של הגלבוע וגורמת להכשלת הקמת הישוב האקולוגי "נורית".