ברוש: "בהמלצות טרכטנברג מוקשים הרסניים למשק"

עופר עיני: "נראה כי חלק גדול מהמסקנות עלול אף להוביל לפגיעה בציבור עובדים גדול" ■ ח"כ רגב תוקפת את טרכטנברג: "יוצרים כאן עניים לנצח" ■ שר התמ"ת, שלום שמחון: "הפחתה חד צדדית תגדיל את הייבוא לישראל ותקטין את הייצוא מישראל

יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, מגיב הערב (ג') להמלצות ועדת טרכטנברג. לטענת ברוש בתוך ההמלצות מסתתרים "מוקשים" שיהיו הרסניים למגזר העסקי ולמשק.

"היינו מצפים מכלכלני הוועדה להבין כי פגיעה במגזר העסקי כמוה פגיעה במשק כולו", אמר ברוש. "ניתוק צינור החמצן של המגזר העסקי יביא לחרב פיפיות על שכבות הביניים והשכבות החלשות הזועקות לעזרה, אך לא בדמות פיטורים. הצעקות 'צדק חברתי' עלולות להתחלף במהרה בצעקות 'לחם עבודה'".

"טרכטנברג, הממליץ לפתוח את המשק ליבוא פרוע הפוגע קשות בתעשייה, ממליץ לממן זאת מקיצוץ לא אחראי בתקציב הביטחון שמשמעותו פגיעה נוספת בתעשייה ובמאות מפעלים בפריפריה" הוסיף ברוש. "תפקיד הממשלה בימים אלו הוא עידוד יצירת מקומות עבודה ועידוד הצמיחה על אחת כמה וכמה בהתחשב בכך שהמשק העולמי נמצא כיום במיתון ועתיד היצוא שהוא מנוע הצמיחה של הכלכלה, לוט בערפל".

יחימוביץ': "המלצות טרכטנברג - ניצול ציני של המחאה"

"המלצות ועדת טרכטנברג הן ניצול ציני של המחאה להעמקת מדיניות קפיטליסטית" - כך טוענת יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ הערב (ג'). יחימוביץ' הוסיפה כי לא היה צורך בהקמת הוועדה מאחר וההמלצות ה"טובות" כבר היו ידועות.

"המלצות ועדת טרכטנברג הן עוד מאותה מחלה שהביאה להגדלת הפערים, להתרסקות מעמד הביניים ולעוני בקרב אנשים עובדים, ובוודאי שאינן מהוות תרופה", אמרה יחימוביץ'. "התרת ייבוא ללא רסן תשאיר אלפים בלי עבודה ותחסל את התעשייה הישראלית, והמשך ההפרטות המובא בדוח יביא להגברה של מספר עובדי הקבלן".

עוד הוסיפה יחימוביץ' כי "ממילא, המלצות טרכטנברג הן חסרות שחר כל עוד אינן מלוות בהגדלת מסגרת התקציב ואינן משתמשות בעודפי הגביה העצומים שהצטברו, ואין מדובר אלא במשחק מיותר בתוך מסגרת תקציב נתונה, שגם הוא מן הסתם לא ייושם לעולם".

"גם הסעיפים הטובים הם בגדר הכרח ידוע ומובן מאליו שלא היה צורך בועדה יומרנית בשבילם: את הרפורמה במס היה חייב נתניהו להקפיא מזמן, חינוך חינם מגיל 3 קיים ממילא בחוק שהממשלה עצמה מקפיאה שוב ושוב בחוק ההסדרים, את הבלו על הדלקים שפרופ' טרכטנברג ממליץ להוריד העלתה הממשלה במו ידיה אף שידעה שהדבר יביא לעליית מחירים קשה, ואת חוק הדיור הציבורי הם מקפיאים מדי שנה וכעת זורקים לעברו כמה מליוני שקלים עלובים, שעה שבקרן היעודית לכך נצברו 2 מליארד שקל", סיכמה יחימוביץ'.

עיני: "אכזבה מהמלצות טרכטנברג - מסתמנת פגיעה בעובדים"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר בתגובה להמלצות טרכטנברג כי "על פניו נראה שההמלצות מאכזבות ואינן מביאות בשורה לצעקה האמיתית שעלתה ממצעדי המחאה ההומוניים.

עוד הוסיף עיני ואמר כי נראה שחלק גדול מהמסקנות עלול אף להוביל לפגיעה בציבור עובדים גדול. "בימים הקרובים נלמד את המסקנות לעומקם ונתייחס אליהם", אמר.

מוקדם יותר, שר התמ"ת, שלום שמחון, התייחס למסקנות ועדת טרכטנברג כפי שפורסמו עד כה ואמר כי הפחתת המכסים באופן דרמטי וחד צדדי, תפגע ביכולות המו"מ של ישראל, אל מול מדינות אחרות בהסכמי סחר. "הפחתה חד צדדית תגדיל את הייבוא לישראל ותקטין את הייצוא מישראל", אמר שמחון.

"זה נכון לפתוח את המשק לייבוא שייצר תחרות, אך לא ניתן לעשות זאת בפעימות הגדולות שהוועדה מתכננת. משרד התמ"ת יתמוך בהורדה מתונה והדרגתית מהמומלץ בוועדת טרכטנברג וזאת לנוכח החשש מפגיעה כוללת בתעשייה המקומית, בתעסוקה בפריפריה ובחברה הישראלית בכללותה", אמר.

בביקורת על סעיף המכסים, אומר שמחון כי פגיעה בתעשייה הישראלית כחול לבן היא פגיעה בתעסוקה ופגיעה ביכולת של ישראל להבטיח ייצור עצמי במצבי חירום. "לפני שמפחיתים מכסים בצעד חד צדדי, יש לייצר תשתית שמבטיחה תחרות, אחרת לא תגיע ההטבה הגלומה בהפחתת המכס לכיסו של הצרכן ומי שייהנה ממנה יהיו המשווקים והיצרנים", אמר.

בהתייחס להמלצות בתחום החינוך, לא חסך שמחון את ביקורתו ואמר כי "אין בהמלצה זו כל בשורה לפריפריה, שכן חוק חינוך חינם מיושם ממילא בפריפריה". עוד הוסיף כי "חוק הפיקוח על המעונות מקודם על ידי משרד התמ"ת ואיננו זקוקים לוועדה כדי שתמליץ להמשיך ולעשות זאת", אמר.

"זה רק טיפה בים"

ח''כ מירי רגב, יו''ר השדולה לדיור בכנסת וחברת וועדת הכספים אמרה היום (ב') בתגובה להמלצות שהתפרסמו עד כה כי האוצר וועדת טרכטנברג יוצרים כאן מעמד של ישראלים שיישארו עניים לנצח, "חבל שהליכוד יאבד את בוחריו וגם את השלטון", אמרה רגב בכנס פעילים בת"א.

בביקורת שהביעה רגב על מסקנות הודה שפורסמו עד כה, אמרה כי ההמלצות לא נותנות פתרונות לבעיות החברתיות האמיתיות ולא נותנות אפשרויות לצמצום פערים. "אני מקווה שנתניהו יתקן את ההמלצות בכל הקשור לדיור וליוקר המחיה, שני הנושאים שיצרו את המחאה החברתית, מתוך רצון להישאר בשלטון".

רגב הדגישה כי מסקנות הועדה הן רק טיפה בים, "הוועדה הגישה המלצות שחלקן חיוביות בנושא המיסוי הישיר והחינוך לגילאי 3-4, אך זו רק התחלת דרך שמחייבת טיפול עקבי בנושא החברתי", אמרה

עוד בהתייחס למפלגתה אמרה רגב כי רק הליכוד יכול להוביל לשינוי החברתי האמיתי וזו ההזדמנות שלנו, בליכוד היום פועל מחנה חברתי חזק וגדול שמורכב מחברי כנסת, ראשי ערים ואנשי שטח רבים בכל הארץ.

בסיכום דבריה אמרה רגב כי ''אין חדש תחת השמש, אין בשורה לעם ישראל שיקום מחר בבוקר וימשיך לשלם על יוקר המחייה, בני מעמד הביניים שעובדים, משלמים מסים ועושים מילואים ימשיכו לקרוס תחת נטל המסים העקיפים". "ההמלצות לא נותנות מענה ממשי לדיור, ולא מענה ליוקר המחייה , לא נותנות תקוה לצעירים ולא נותנות צדק לחלשים ולקשישים".

"אין בהמלצות בשורה אמיתית"

גם ויצ"ו, נעמ"ת, אמונה, נאות מרגלית ונשי חירות, הארגונים המפעילים מעונות יום ציבוריים בישראל, יצאו בביקורת נוקבת על המלצות ועדת טרכטנברג והדגישו כי אין בהמלצות כדי לפתור את המצוקות של ציבור המשפחות הצעירות, הנאנקות תחת הנטל הכבד של חינוך הילדים בגיל הרך.

"אין כל התייחסות לשכר לימוד גבוה, המחסור הכבד במעונות הציבוריים וקיים היעדר מדיניות ארוכת טווח בתחום", אמרו הארגונים. בארגונים מביעים ביקורת קשה על כך שאין לדעתם בשורה אמיתית בהמלצות ואין לקיחת אחריות אמיתית של הממשלה להסדרת מערכת החינוך לגיל הרך.

ראשי הארגונים הודיעו כי יבקשו פגישה דחופה עם נתניהו כדי לשכנעו לפעול למען חינוך חינם לגיל הרך, תוך גיבוש מתווה לבנייה מאסיבית של מעונות יום בפריסה ארצית ברוח ההמלצות. לטענתם מדובר בתוספת של 2.5 מיליארד ש"ח לבסיס התקציב הקיים של משרד התמ"ת, שעומד כיום על מיליארד שקל.

לעומת זאת, בארגונים משבחים את העברת הפיקוח על מעונות היום מאחריות משרד התמ"ת לאחריות משרד החינוך, בנית מסגרות נוספות שיתנו מענה לעוד 60 אלף פעוטות עד גיל 3 וכן ההמלצה להוסיף נקודת זיכוי במס לאבות לילדים. עם זאת, מציינים "מדובר בפתרונות חלקיים בלבד וחסרי פרופורציה לצרכים הקיימים בפועל".

"'חוק הפיקוח' - אותו מנסה להציג הועדה כמענה בתחום, עלול להביא דווקא לסגירת מסגרות קיימות, ובכך להקטין את התועלת שבבניית מעונות חדשים", מציינים הארגונים.