התאחדות התעשיינים: ענף המזון על סף משבר חריף

לדברי ההתאחדות, העלייה בשכר העבודה, התייקרות הייצור, הצניחה במכירות בשל המחאה החברתית והורדת המחירים שוחקות את הרווחיות של יצרניות המזון ■ חשש מפיטורי עובדים

חרם הצרכנים על תנובה ועל חברות מזון נוספות במסגרת המחאה נגד יוקר המחיה מחדד את החשש בקרב התעשיינים מצניחה ברווחיות התפעולית של החברות בענף ומכניסתו למשבר חריף.

החשש גובר בייחוד על רקע ניתוח התוצאות העסקיות המצרפיות של 145 חברות ישראליות בורסאיות, וממנו ניכרים המשך של מגמת תנודתיות ושחיקה ברווחיות התפעולית של חברות המזון. הנתונים נותחו בידי כלכלני התאחדות התעשיינים ומתבססים על ביצועי החברות ברבעון הראשון של 2011, התקופה שקדמה למחאה החברתית.

בהתאחדות התעשיינים אומרים כי לפי הנתונים, ענף המזון נכנס לתקופת המחאה במצב של נחיתות, כשהוא מושפע בעיקר מהתייקרות של תשומות הייצור. כך, הנתונים של שני הרבעונים הבאים צפויים להיות קשים עוד יותר עבור הענף, כי בנוסף להמשך העליות בתשומות הייצור, הם עתידים לגלם את הירידה בביקוש בעקבות החרמות ואת הורדת המחירים מצד החברות המייצרות - בדומה למהלך של תנובה מהיום.

השחיקה ברווחיות תחריף

מניתוח הביצועים העסקיים של החברות שרובן נסחרות בבורסה בתל-אביב, ברבעון הראשון של השנה הסתכם הרווח התפעולי הממוצע בכלל ענפי התעשייה בכ-12%. תעשיית המזון, שמעסיקה כ-60 אלף עובדים במשק שהם כ-17% מכלל המועסקים בענפי התעשייה בארץ, רשמה באותו רבעון רווח תפעולי של 7.1%, הרחק מתחת לענפי הכימיה (15.8%), מוצרי הבנייה (10.3%) והחשמל (9.0%).

ברבעון השני המצב רע עוד יותר עבור חברות המזון: ניתוח ראשוני של ביצועיהן מצביע על החרפה במגמה: הרווח התפעולי הממוצע של כלל ענפי התעשייה צנח ל-10.4%, וזה של חברות המזון צלל לשפל של 6.1%, שיעור הרווחיות הנמוך ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008.

על-פי הערכות, מגמת השחיקה ברווחיות תוסיף ותחריף לקראת ניתוח הביצועים בענף המזון ברבעונים הבאים המתייחסים אל החציון השני של 2011, וסביר שיושפעו באופן מובהק מאירועי המחאה של הקיץ האחרון, איתם גם חרם הצרכנים וההאטה ניכרת בביקוש בשוק המקומי.

במחלקה למחקר כלכלי של אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים מייחסים את הנתון לעלייה בהוצאות ההנהלה והוצאות כלליות אחרות בחברות המזון השונות במהלך השנה שעברה. את עיקר ההוצאות הובילה ההתייקרות של חומרי הגלם בעולם.

לדברי מנהלת המחלקה למחקר כלכלי, דפנה אבירם-ניצן, גם עלויות נוספות שהושתו על התעשייה - כמו התייקרות שכר העבודה; התייקרות המים, הסולר והמזוט; התייקרות המסים ועוד - הוסיפו לשחיקה ברווחיות התפעולית של החברות.

הרווח הגולמי יציב

מנתוני החברות עולה כי חרף התנודתיות ברווח התפעולי שלהן, הרווח הגולמי שרשמו ממכירות נותר יציב, כ-36%. בהתאחדות התעשיינים מסבירים את הפער בין הרווח הגבוה לרווח התפעולי הנמוך, בעלויות הגבוהות של שיווק ופרסום, הפצה והובלה של מוצרים ועוד.

הוצאות אלה עתידות לגדול בתקופה הקרובה, על רקע המשבר התדמיתי שאליו נקלעו המחלבות הגדולות. מאמצי השיווק בתקופת משבר עשויים לכלול השקעות נוספות בפרסום והורדת מחירים נרחבת, בדומה למהלך שעליו הכריזה הבוקר תנובה ולפיו עשרות מוצרי חלב יוזלו בכ-15%.

כשברקע המחאה הנרחבת על יוקר המחיה, דווח באחרונה על ירידה בהיקף המכירות של חלק ממוצרי החלב במרכולים וברשתות השיווק בשל מחירם הגבוה: "הביצועים ברבעון הראשון עובדו באחרונה והרבעון השני, שעדיין נמצא בשלב העיבוד, כבר נראה יותר קשה על-פי דיווחי אותן חברות. הרבעונים שאחריהם, יהיו קשים אף יותר", אמרה היום (א') ל"גלובס" אבירם-ניצן: "אני מעריכה כי הרווחיות של ענף המזון תוסיף לרדת - אלא אם כלל תעשיית המזון תוביל עכשיו תהליכי התייעלות חדים מאד. עלויות הייצור צפויות לעלות, כך גם שכר המינימום יזנק בהמשך ויוביל להעלאת שכר כללית בכל הדרגים. זאת הסיבה לכך שצריך להיזהר מאד במתקפות על החברות בענף זה, שממילא שולי הרווח שלהן צרים".

בהתאחדות התעשיינים מזהירים ואומרים כי המשך שחיקת הרווחיות בתעשיית המזון לא תותיר מנוס מצמצום של פעילות הייצור ומפיטורי עובדים: "כבר לא מדובר בהערכות או בספקולציות, אלא בניתוח שמתבסס על הדיווחים הבורסאיים של החברות", אומרת אבירם-ניצן: "כנראה שהשנה הקרובה לא תהיה שנה טובה לתעשיית המזון".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התריע באחרונה מהמיקוד של פעולות המחאה החברתית בחברות המזון, וזאת בשל ההחלטה של הסטודנטים להחרים את מוצרי תנובה. ברוש הזהיר כי מחאה מסוג זה תוביל לפגיעה אנושה בתעשייה ואף תגרור פיטורי עובדים.

להסתייגויות שהעלה ברוש הצטרף לאחר מכן גם שר התמ"ת שלום שמחון, שקרא להפסיק את החרמות על יצרני המזון. לאחר שספג ביקורת, הוא חזר בו מן האמירה והבהיר כי יש במחאה החברתית מנוף והזדמנות לשינוי.

משבר גם בהיי-טק

בעוד גובר החשש ממשבר בתעשיית המזון, מצביע דוח המחלקה למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים על החרפת מגמת השחיקה של הרווח התפעולי בענפי האלקטרוניקה וההיי-טק. זאת, לאחר שברבעון הראשון של השנה הוא הסתכם בכ-4.1%, כשליש בלבד מסך הרווח התפעולי הממוצע בתעשייה. בהתאחדות מסבירים את הנתון המדאיג בהפסד תפעולי שרשמו כמחצית מהחברות הבורסאיות הישראליות שעוסקות בענף.

תנודתיות
 תנודתיות

תעשיית המזון במספרים
 תעשיית המזון במספרים