המחאה מגיעה לפוליטיקה: מגעים להקמת תנועה פוליטית; סקר: ליף ושמולי - הכי אהודים בציבור

יוזמי התנועה החדשה מחפשים שמות שיעמדו בראשה ■ לפי סקר שביצע עבורם מכון רפי סמית, יותר מ-25% מהציבור יצביעו למפלגה חברתית חדשה ■ המשמעות: מפלגה פוליטית-חברתית זו תקבל לא פחות מ-30 מנדטים

בעוד שבממשלה מתווכחים על סעיפי המלצות ועדת טרכטנברג, בשטח כבר נראים ניצנים של מינוף פוליטי של המחאה החברתית ותרגומם לרמה האלקטורלית: ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים, על רקע האכזבה מהמלצות ועדת טרכטנברג, החלה לקרום עור וגידים התארגנות פוליטית חדשה שמתעתדת להוות כתובת לעשרות המנדטים הצפים שנולדו בעקבות המחאה ועל פי הסקרים מתלבטים עבור מי להצביע.

מאחורי היוזמה עומדים צעירים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, פעילים במחאה החברתית, אנשי עסקים ואמנים מכל הארץ, שלא מעורבים במערכת הפוליטית הנוכחית. מטרתם המוצהרת היא להוות מסגרת חדשה שתזרים דם חדש ובעיקר פנים חדשות לזירה הפוליטית. יוזמי המהלך עושים בשבועות האחרונים צעדים פרקטיים של ממש כדי לגבש כוח פוליטי ובהם ביצוע סקרים, גיוס כספים ואיתור הפנים המתאימות. בשלב זה עדיין לא ברור אם יחליטו חברי התנועה להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת כגוף פוליטי עצמאי או שיצטרפו למפלגה קיימת.

אחד ממובילי התנועה החדשה הוא בועז נול, שאם יחליט להתמודד בבחירות לכנסת יהיה זה הסיבוב השני שלו נגד נתניהו: נול עמד בראש תנועת התעוררות שהובילה את המאבק לגיוס בני הישיבות בשנת 2001 והקים בבחירות 2003 מפלגת צעירים תחת השם "ישראל אחרת". באחרונה חזר נול לישראל לאחר שהות של שמונה שנים בארה"ב שם למד לתואר שני, התמחה אצל נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון ועבד בוול סטריט. בשבוע האחרון שהה נול בארה"ב במסע לגיוס כספים להקמת התנועה החדשה, שמתעתדת לקום באופן רשמי אחרי החגים.

אנשי התנועה נשענים על תוצאות סקר שביצעו והגיע לידי "גלובס", ועל פיו יותר מ-25% מהציבור יצביעו למפלגה חברתית חדשה שתוקם על ידי אנשים צעירים מחוץ לפוליטיקה אם תתמודד בבחירות הקרובות. מדובר בכ-30 מנדטים. הסקר נערך ערב ראש השנה על ידי מכון רפי סמית לאחר ניצחונה של ח"כ שלי יחימוביץ' בפריימריז במפלגת העבודה ולאחר השבוע המדיני הסוער באו"ם. כמובן, מדובר בסקר שמשקף את יום ביצועו אבל אין ספק שעבור התנועה החדשה מדובר בפוטנציאל עצום להצלחה במידה שיציבו אג'נדה, סדר יום ומנהיגים ראויים.

חברי התנועה מבינים שכדי לתרגם את המחאה החברתית למספרים ולהצבעות בכנסת, הם יידרשו להציג בפני הציבור פרזנטורים חזקים מהם ואין בכוונתם לחזור על טעויות העבר.

לאור הטענות כי הציבור חש מיאוס מהמפלגות הקיימות ומהעומדים בראשון, בחן הסקר את מידת הרצון של הציבור לראות פנים חדשות בפוליטיקה הישראלית ונעשה ניסיון לבדוק מי הגורמים או האישים שיכולים להוביל מפלגה כזו, כאלו שמוכרים ומוערכים בציבור.

הציבור צמא לפנים חדשות

הסקר מראה בבירור כי הציבור מאס בפוליטיקאים ובמערכת המפלגתית וצמא לראות פנים חדשות וצעירות בפוליטיקה. יוזמי מחאת האוהלים, על פי הסקר, הותירו רושם חיובי והציבור רוצה לראות אותם נכנסים לפוליטיקה: רמת החשיפה של דפני ליף היא הגבוהה ביותר והיא מותירה את הרושם החיובי ביותר (43%) אולם גם חבריה, איציק שמולי (30%) וסתיו שפיר (29%) הצליחו להשאיר רושם מאוד חיובי. בקרב בעלי הדעה זוכה ליף ל-71% תמיכה, שפיר ל-79%, ושמולי ממריא ל-82%.

בסקר נבדקו שמות נוספים: ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי וראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ שנתפסים כמנהיגים מקומיים, זוכים לפופולאריות גבוהה (15% ו-14% בהתאמה). הציבור היה רוצה לראות אותם נציגיו בכנסת. כמוהם גם אלוף פיקוד הדרום לשעבר דורון אלמוג שעם סיום תפקידו בצבא הקים בדרום כפר שיקומי למבוגרים בעלי לקות שכלית (16%), וכן החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה (13%) שקנה לעצמו תדמית של לוחם בשחיתות אנטי ממסדי והציבור מאמץ אותו אל לבו. 5% היו רוצים לראות את דב מורן נכנס לכנסת ואילו 7% היו שמחים אם הפרופ' יוסי יונה היה צועד במסדרונות המשכן.

אף שהציבור מביע רצון עז לראות אנשים חדשים במערכת הפוליטית ובפרט את אנשי המאבק החברתי, הוא חלוק בשאלת המסגרת שבה הדבר צריך להיעשות. 36% מהנשאלים סבורים שעל הצעירים להצטרף למפלגות הקיימות, אל מול שליש מהציבור (33%) שקורא להם להקים מפלגה חדשה.

פגיעה במרכז-שמאל

הקמת מפלגה חדשה כזאת פוגעת בעיקר בקדימה ובמפלגת העבודה. 32% ממצביעי קדימה ו-46% ממצביעי העבודה ענו כי יצביעו לה. עם זאת, הסקר גם מבטא את חששם של מצביעי קדימה והעבודה ממפלגה כזו: 49% ממצביעי קדימה סבורים שעל התנועה החדשה לחבור למפלגה קיימת, וכך גם 58% ממצביעי העבודה.

אף שהנזק העיקרי עם הקמתה ייגרם למפלגות השמאל והמרכז, עדיין מצליחה המפלגה החדשה "לגנוב" 21% ממצביעי הליכוד ו-14% ממצביעי ישראל ביתנו. נראה שהקמת מפלגת צעירים חדשה יכולה להפוך לגורם שיבצע מהפך בחלוקת הגושים ויהפוך לשובר השוויון של הפוליטיקה הישראלית.

מעניין שדווקא בקרב מצביעי ישראל ביתנו, יש נכונות הרבה יותר גדולה להקמת מפלגה חדשה מאשר בקרב כל תומכי המפלגות האחרות שבהן יותר מצביעים סבורים שהצעירים צריכים להצטרף למפלגות הקיימות ולא להקים גוף פוליטי חדש. האם הדבר מעיד על כך שמפלגה חדשה תגרוף מצביעים מליברמן? נראה שזהו הסקר הראשון שמצביע על כך שהמחאה החברתית מדגדגת גם את מצביעיו של ליברמן.

בסתירה לסקרים קודמים, הסקר הנוכחי אף מבטא לראשונה את הספק הגדול שמביע הציבור ביכולתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להוביל לשינויים חברתיים הדרושים בעקבות המחאה: 59% מהציבור חושבים שנתניהו אינו מתאים לביצוע השינוי, לעומת 33% בלבד שמסכימים עם קביעה זו. רק שליש מהציבור סבור שלראש הממשלה הנוכחי אין אלטרנטיבה. בתוך הליכוד היחס הוא הפוך: 39% ממצביעי מפלגת השלטון מערערים על מנהיגותו וסבורים שנתניהו הוא לא המנהיג שיכול להוביל את השינוי. מנגד, 59% אומרים: רק נתניהו יכול אל מול כל השמאל.

מי היית רוצה שיכהן כחבר כנסת / צלם: תמר מצפי, עינת לברון, איל יצהר, לימור אדרי, משה שי
 מי היית רוצה שיכהן כחבר כנסת / צלם: תמר מצפי, עינת לברון, איל יצהר, לימור אדרי, משה שי

מה דעתך על כל אחד מפעילי המחאה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר, בן יוסטר
 מה דעתך על כל אחד מפעילי המחאה / צלם: תמר מצפי, רוני שיצר, בן יוסטר

אם יוזמי המחאה היו מקימים מפלגה חדשה האם היית מצביע לה בבחירות הקרובות לכנסת
 אם יוזמי המחאה היו מקימים מפלגה חדשה האם היית מצביע לה בבחירות הקרובות לכנסת