עופר עיני מאיים להשבית את המשק בגלל דוח טרכטנברג

עוד הסתבכות של דוח טרכטנברג: לאחר שנפל אתמול בממשלה, ההסתדרות משגרת איום יוצא דופן להשבית את המשק בקרוב ■ הסיבה: היעדר פתרון בדוח לסוגיית העסקת עובדי הקבלן במשק ■ עיני: "סכסוך עבודה כבר בשבוע הבא"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, זרק היום (ג') פצצה כשהודיע כי הנהגת הארגון צפויה להתכנס ביום שלישי הבא כדי להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק, למען עובדי הקבלן בישראל. לדברי עיני, ההסתדרות תדרוש להעביר מספר מקסימלי של עובדי קבלן לידי המעסיקים הישירים בפועל, וזאת לא רק במגזר הציבורי אלא גם בסקטור הפרטי. המשמעות היא שבעוד 3 שבועות בדיוק תוכל ההסתדרות להפעיל את כוחה הארגוני עד כדי פתיחה בשביתה כללית.

"מדובר במאבק חשוב ביותר, אולי היסטורי, בדרך להשגת צדק חברתי אמיתי", אמר היום עיני. "תופעת עובדי הקבלן הפכה בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוצה ויש לצמצם אותה. יש הרבה מקומות, במיוחד במדינה, שבהם מועסקים עובדים באמצעות קבלנים לא מסיבה כלכלית, כדי לחסוך בעלות, אלא רק כדי שניתן יהיה ביתר קלות למנוע מהם את היכולת לקבל את זכויותיהם הבסיסיות ואת כבודם במקום העבודה", הוא הוסיף. עיני קורא למעסיקים ולממשלה לפתוח עמו בהידברות מיידית ליישום המהלך.

עוד הוסיף עיני כי גם מבחינה כלכלית לא מדובר כאן על תוספת עלויות ומי שיצא נשכר מכך הם העובדים. "במקרים רבים המעסיק בפועל משלם לקבלן הרבה כסף שרק חלקו מגיע לעובד. הקבלן גוזר קופון שמן על חשבון העבודה. אם העובד יועסק בהעסקה ישירה הוא יוכל לקבל לשכרו גם את פער התיווך. זו בהחלט דרך אפקטיבית לצמצום פערים".

עיני התייחס בהקשר זה לדוח טרכטנברג ואמר כי "קיוויתי כי טרכטנברג יעשה את הצעד המתבקש וימליץ לקלוט את עובדי הקבלן. אולם כפי שכבר אמרתי, כנראה שהידיים הארוכות של אגף תקציבים הביאו לכך שטרכטנברג אמר רק אמירה רפה בעניין זה".

עיני הבהיר כי "סכסוך העבודה הינו רק בנושא עובדי הקבלן מפני שזו סמכות של ההסתדרות. אולם ההסתדרות תמשיך גם בעניינים החברתיים האחרים שעלו מהמחאה להשמיע את קולה. הקולות שעלו מהמחאה החברתית הוכיחו לנו כי נושא עובדי הקבלן הוא תחנה חשובה שיש לעבור בדרך לצדק חברתי אמיתי".

הכאה על חטא

עיני הכה בדבריו על חטא העבר, על כך שההסתדרות השלימה למעשה במהלך השנים עם עצם הרעיון של העסקת עובדי קבלן. "עד עתה גם ההסתדרות וגם ארגונים חברתיים שונים נאבקו למען עובדי הקבלן בגזרה מצומצמת של יתר פיקוח, רישוי לקבלנים והסכמים קיבוציים ענפיים עם הקבלנים, אבל בכל המאבקים כולנו השלמנו עם רוע הגזרה שהעובדים האלה יישארו עובדי קבלן. במאבק הזה אנחנו אומרים לציבור שלא חייבים להשלים בכל המקרים עם הגזרה הזאת. יש הרבה מקומות שניתן להעסיק את העובדים בצורה ישירה". בהסתדרות מדגישים כי אין ביכולתם לחסל לחלוטין את תופעת עובדי הקבלן, אלא לצמצם אותה. גם בהסתדרות, מדגישים בארגון, קלטו לפני כמה שנים את עובדות הניקיון והן מועסקות באופן ישיר וזוכות לתנאים הוגנים.

קושי משפטי

אבל לא כולם סבורים שההסתדרות יכולה מבחינה חוקית לממש את האיום שלה. "נכון שהעילה לסכסוך היא אותנטית, משום שהמדינה אכן משתמשת באופן מופרז בשיטות העסקה זמניות, שבאות לידי ביטוי בין היתר בהעסקת עובדים סוציאליים על ידי עמותות שונות", אומר עו"ד נחום פינברג. "עם זאת", הוא מדגיש, "אתה לא יכול לקום בבוקר ולהכריז על סכסוך עבודה. אם הדבר יגיע לבית הדין, הוא ירצה לוודא שמוצו קודם כל ההליכים".

לדברי פינברג, בתחילת השנה נחתם הסכם שכר במגזר הציבורי, ולכן כלל לא בטוח שההסתדרות יכולה לפתוח אותו. פינברג טוען כי העיתוי של ההכרזה הזו נראה לו מוזר, וספק אם מדובר בצעד פרופורציונלי. בהסתדרות, לעומת זאת, טוענים כי הם אינם חוששים מהסוגיה המשפטית, ומשוכנעים שבתי הדין לעבודה לא יטרפדו מהלך כזה. גורמים בהסתדרות כבר אמרו בעבר שכשרוצים להוביל מהלך ארגוני, על אף המורכבות המשפטית, "גם מטאטא יורה".

"אין בעיה עם עובדי קבלן"

את ההתקפה החריפה ביותר על עיני השמיע היום נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ששכח לציין בדבריו כי הוא עצמו בעל אינטרס בחברת כוח אדם (לין-ביכלר). "עופר עיני, שנדחק החוצה מהמאבק החברתי לעשיית צדק חברתי בישראל, מחפש עכשיו הזדמנות נוספת להיכנס למרכז הבמה והוא מתחיל לערוך מחזות אימה קיקיוניים", אמר לין.

גם הביקורת של עיני מאתמול על המלצות ועדת טרכטנברג, זכו להתקפה מצדו של לין: "עיני שואב את השפעתו מעולם מושגים תת-תרבותי כמו 'קניבליזם' על מנת לתקוף את המלצות ועדת טרכטנברג הראויה להערכה על עבודתה הרצינית, וכנראה שזה נובע מתסכול אישי עמוק מאוד".

לדברי לין, הבעיה האקוטית ביותר בשוק העבודה אינה קשורה לעובדי הקבלן, אלא לעובדים המכונים "דור ב'", בעקבות הסכמים קיבוציים שעליהם חתמה ההסתדרות שיצרו שכבה של עובדים הזוכה לתנאים נחותים מזו של השכבה הוותיקה יותר.

עוד אמר לין, כי "היום אין בעיה עם עובדי קבלן. החוק הסדיר זאת כך שאפשר להעסיקם לתקופה של עד 9 חודשים בלבד. עובדי הקבלן הם בעיקר ציבור עובדים דוגמת סטודנטים המעוניינים בעבודות זמניות. ההסתדרות הכללית עצמה חתמה על הסכם קיבוצי כללי המסדיר את תנאי עבודתם של עובדי קבלן כ"א ואף קיים צו הרחבה החל על כלל המשק".

תלוש של עובדת קבלן: 46 אגורות תוספת ותק

במאי האחרון פרסמו פרופ' אביה ספיבק וד"ר מאיר אמיר עבודת מחקר שערכו עבור התאחדות הסטודנטים, שעסקה בשיטות ההעסקה של עובדות ניקיון בקמפוסים השונים של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. העבודה הזו נולדה בעקבות מעורבות יוצאת דופן של הסטודנטים, בעיקר באוניברסיטה העברית, בבן גוריון ובאוניברסיטת ת"א, למען קליטתם של העובדות כעובדות מן המניין.

במסגרת העבודה, הוצג תלוש המשכורת של מרי, עובדת ניקיון המועסקת באוניברסיטת בן גוריון כבר 18 שנים. תלוש השכר שלה תמיד מראה שכר מינימום, ואילו רק שמו של הקבלן מתחלף. עם השנים היא עברה לנהל 40 עובדות תחתיה, והדבר זיכה אותה, תחזיקו חזק: בשקל אחד שחוק, תוספת לשעה.

"האם נתקלתם אי פעם", שואלים ספיבק ואמיר, "במנהל של 40 עובדים, שמקבל על כך תוספת של 1 שקל לשעה?". כשממשיכים לנתח את תלוש המשכורת שלה, מגלים "תוספת ותק" של 0.46 שקלים לשעה. התוספת המגוחכת הזו, שמקבלות עובדות ניקיון בעלות ותק של שנתיים ומעלה, למעשה עד הפנסיה, ממחישה עד כמה עלוב ההסכם הקיבוצי שעליו חתמה ההסתדרות בענף הניקיון. לא כך מגינים על העובדים, כך מנציחים אותם כעובדים עניים. ואת זה, לפחות על פי דבריו, מבין היום גם עופר עיני.

לקראת סוף העבודה, מתאר פרופ' ספיבק שיחה שערך עם מנכ"ל מכון ון ליר בירושלים, שמעון אלון, שמעסיק את עובדות הניקיון במכון באופן ישיר - בלי גורם מתווך באמצע. אלון מסביר לספיבק מדוע בחר בדרך הזו, שנראית היום יוצאת דופן במשק: "העובדות מזדהות מאוד עם המקום ועם ערכיו. חשוב להן שיהיה נקי לא פחות מאשר לי, ויש להן גאווה מקצועית גבוהה על עבודתן. אי אפשר בשום אופן להשיג את זה עם עובדות קבלן אשר מתחלפות ושמרגישות מנוצלות על ידי המעביד והקבלן".

תחומים בהם מועסקים כיום עובדי קבלן ומיקור חוץ
 תחומים בהם מועסקים כיום עובדי קבלן ומיקור חוץ