פרשת רשות המסים: 7 חודשי מאסר בפועל ליורם קארשי

קארשי, אחיה של שולה זקן‏, שהורשע במתן שוחד, פעל לקידום עובדים ברשות המסים וניצל את כוחה של אחותו בלשכת אולמרט כדי ללחוץ על ראש הרשות דאז ג'קי מצא להיכנע לתכתיביו ‏

‎‎נאשם שני בפרשת רשות המסים הולך לכלא: בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה גזר היום (ב') 7 חודשי מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי על יורם קארשי, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בפרשה במתן שוחד, סיוע לשוחד ושידול להפרת אמונים.

קארשי, אחיה של שולה זקן, לשעבר ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הוא הנאשם השישי בפרשה שדינו נגזר, לאחר שגם שאר הנאשמים, בהם בכירי רשות המסים, הגיעו להסדרי טיעון עם הפרקליטות.

‏קארשי הורשע כי פעל כגורם בעל אינטרסים ברשות המסים, כדי להשיג בה דריסת רגל ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות בה, בדרך של סיוע לעובדי הרשות על-ידי קידומם ויצירת מחויבות כלפיו.

קארשי הורשע כי סייע לאיש העסקים קובי בן-גור לקדם את בחירתו של ג'קי מצא לתפקיד מנהל רשות המסים, ולאחר בחירתו תבע ממנו לקדם עובדים ולפעול למען האינטרסים שלו. בהמשך, כשמצא סירב להיענות לתכתיבים של בן-גור וקארשי, פעל קארשי בסיועה של זקן, ששימשה כמנהלת לשכתו של אולמרט כשר האוצר, כדי להפעיל לחץ על מצא על מנת שייענה לתכתיביו.

‏‏‏‎‎יצירת מחויבות

השופט זכריה כספי קבע כי "קארשי לא יזם את הפעילות הענפה שנועדה לקדם את מינויו של מצא לתפקיד מנהל רשות המסים. אולם כאשר מעיינים בפרטי הפעילות הזו, ובמיוחד בחלקו של קארשי בה, קשה להפריז בחומרתה, ובמיוחד כאשר המדובר במה שנעשה, בהשראתו, בדרגים הבכירים ביותר בלשכת שר האוצר דאז. וכל אלה, כדי ליצור מחויבות של מצא כלפי קארשי וקובי בן-גור".

השופט הסביר כי בניגוד למקרה של בן-גור, עליו גזר עבודות שירות, הוא החליט לגזור על קארשי עונש מאסר בפועל, רק כיוון שבן-גור סובל ממחלה קשה.

"הסתפקות במאסר לריצוי בעבודות שירות תשגר מסר בלתי ראוי לציבור ולא תרתיע אזרחים, כולל בעלי אינטרסים כאלה או אחרים מלפעול בדרכים פסולות ובלתי חוקיות, הפוגעות בשירות הציבורי בכלל ומשחיתות עובדי ציבור", פסק.

‏בא-כוחו של קארשי, עו"ד איתן מעוז, מסר: כי "פרשת רשות המסים התחילה כפרשה שכונתה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, כ'פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל', אך זה לא היה נכון אז, והסתבר כלא נכון עכשיו. זו פרשה שאולי מטרידה מבחינה חברתית וציבורית - אבל רחוקה מלהיות חמורה בהיבט הפלילי".

עוד מסר עו"ד מעוז כי "קארשי רצה לקחת אחריות ולשאת בתוצאות מעשיו מיד עם חקירתו, אבל בגלל החומרה היתרה שיוחסה לפרשה, לא ניתן היה להגיע בזמנו להסדר. רק לאחר שהפרקליטות הסכימה לרדת ממרבית האישומים, וטוב שעשתה כן, נפתחה הדרך להגיע לתוצאה הולמת ולאפשר ליורם לקחת אחריות על מעשיו".

בתגובה מסר דובר משרד המשפטים בשם המחלקה הכלכלית: "בשונה מטענות הסנגור, נבקש לציין כי קארשי הודה והורשע בשורה של עבירות חמורות, לרבות מתן שוחד וסיוע למתן שוחד למצא, וכי הפרקליטות לא ויתרה על האישומים החמורים, על עובדות כתב האישום ועל התזה שעמדה ביסודם".

‏דרישות ממצא

‏‎‎לפי כתב האישום המתוקן, בו הודה קארשי, הוא סייע לבן-גור לקדם את מינויו של מצא למנהל רשות המסים, כדי ליצור מחויבות של מצא כלפיו. זאת, מתוך ציפייה שמצא יקנה לו השפעה בצמרת הרשות, שתתבטא בעיקר בקידום עובדים ברשות המסים לפי דרישותיו, כדי שהם יטיבו עימו‎.‎‏

קארשי הודה גם בביצוע בצוותא של הפרת אמונים ביחד עם יוסי שטיינמיץ, בכיר לשעבר ברשות, וכן בשידולו של גידי בר-זכאי, בכיר לשעבר ברשות, לבצע עבירה של הפרת אמונים.

בכתב האישום מתוארות דרישותיו של קארשי ממצא ודריסת הרגל שניתנה לו ברשות המסים: קארשי פעל מול מצא כדי לסייע ליגאל סער להתמנות לסמנכ"ל ברשות וקיבל את הבטחתו של מצא כי ימנה את סער לתפקיד‏‏‎.‎‏ זאת, במטרה ליצור מחויבות של סער כלפיו. ואולם, מצא חזר בו בהמשך מהתחייבותו ורצה לקבל את אישרור שר האוצר למינויו של שמואל בוברוב לתפקיד.

כדי לגרום למצא לקיים את הבטחתו הביא קארשי לכך שמצא לא יוכל להיפגש עם שר האוצר דאז אולמרט‏‎.‎‏ הוא תיאם עם זקן שתימנע מלהיענות לפניותיו של מצא להיפגש עם אולמרט ותפנה אותו אליו בכל הנוגע למינויי סמנכ"לים - ובדרך זו עוכב אישור מינוי הסמנכ"לים, והוגבר הלחץ על מצא.

בסופו של יום, בסיוע בן-גור, הסכים קארשי להתפשר על כך שבוברוב ימונה לתפקיד סמנכ"ל למנהל, וסער ימונה לנציג הרשות בניו-יורק‏‏‎.‎‏

‏קארשי יוצג בידי עורכי הדין איתן מעוז ועמית בן-ארויה; התובעים הם עורכי הדין מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון ועמרי‎ ‎קופלר מפרקליטות מיסוי וכלכלה. ‏‏‎‎‏

‎‎ההר שהוליד הסדרי טיעון‏

‎‎פרשת רשות המסים נחשפה לפני 4 שנים וכונתה "תיק הדגל" של הפרקליטות במלחמתה בשחיתות הציבורית. ואולם, בינואר השנה החלה הפרקליטות לחתום על הסדרי טיעון עם הנאשמים בפרשה.

‏במסגרת הסדר הטיעון עם ג'קי מצא, לשעבר ראש ראשות המסים, נסוגה הפרקליטות מעבירת לקיחת השוחד והסתפקה בסיוע לשוחד ובמירמה והפרת אמונים. מצא נידון לשנת מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי, לאחר שהורשע כי קיבל סיוע מקובי בן-גור ויורם קארשי למינויו, ובתמורה איפשר להם דריסת רגל במינויים ברשות.

‏בן-גור הורשע במתן שוחד ובשידול עובדי ציבור להפרת אמונים ונדון ל-6 חודשי עבודות שירות. ערעור המדינה על עונשו נדון כעת בעליון.

שמואל בוברוב, לשעבר סמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש ברשות; יוסי שטיינמץ, לשעבר מנהל תחום יבוא אישי ומכס ברשות; וגידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות; הורשעו במירמה והפרת אמונים. בוברוב נידון ל-6 חודשי עבודות שירות ו-6 חודשי מאסר על-תנאי; שטיינמץ - ל-5 חודשי עבודות שירות ו-6 חודשי מאסר על-תנאי; וגידי בר-זכאי - ל-75 ימי עבודות שירות ו-3 חודשי מאסר על-תנאי.

בפרשה עדיין עומד לדין יגאל סער, שהיה נציג הרשות בארה"ב. בכתב אישום נפרד בפרשה עומדת לדין שולה זקן, מנהלת לשכת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ואחותו של יורם קארשי.

פרקליטיו של יגאל סער, עורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג, מסרו: "למרות שנגזר עונש מאסר בפועל על יורם קארשי, כל מי שמכיר את הפרשה וקרא את כתב האישום יודע שחלקו של יגאל סער הוא נפרד ושונה. סער היה מנותק לחלוטין מההתנהלות של המשולש מצא-קארשי-בן-גור, שהתרחשה מאחורי גבו ואף שלא בטובתו. לכן, יגאל סער הוא היחיד שבחר להילחם על חפותו מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכו".

הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים / צלם: תמר מצפי, אבשלום ששוני, עינת לברון
 הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים / צלם: תמר מצפי, אבשלום ששוני, עינת לברון