עיני הכריז על סכסוך עבודה: "עובדי הקבלן - סחר עבדים"

(עדכון) - ההסתדרות דורשת העסקה ישירה של עובדי קבלן כך שמספרם יצומצם למינימום הכרחי ■ עיני: "אנחנו רוצים שהעובדים האלה יוכלו להרים טיפה את הראש" ■ "לפעמים צריך שמישהו ידחוף את העגלה כדי להשיג צדק חברתי"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני הכריז הבוקר (ג') על סכסוך עבודה במשק בעניין עובדי הקבלן. ההסתדרות דורשת העסקה ישירה של עובדי קבלן כך שמספרם יצומצם למינימום הכרחי. זו הפעם הראשונה שההסתדרות מכריזה על סכסוך עבודה בגלל עובדי הקבלן, אולם מדובר למעשה ב"תירוץ" של היו"ר עופר עיני להכין את הקרקע להשבתת המשק בשל דוח טרכטנברג.

עוד לפני המסע"ת של עיני הבוקר, שר האוצר יובל שטייניץ התייחס הבוקר בראין לגלי צה"ל למהלך של עיני, וקרא לו לנהוג באחריות. "עד היום עופר עיני ידע להיות מנהיג שקול ואחראי", אמר שטייניץ. (לסיפור המלא)

"קרה משהו בקיץ 2011", פתח עיני את דבריו. "ציבור שלם של אזרחים יצא לרחובות ודרש צדק חברתי. לטעמי, לא יכול להיות צדק חברתי בלי הטיפול בנושא של עובדי הקבלן. כבר עשרות שנים הומצאו במדינת ישראל עשרות או אולי מאות צורות העסקה. המכנה המשותף לכולן - העסקה עקיפה. נוצר פה שוק של סחר עבדים; עושקים את עובדי הקבלן".

עיני הבהיר כי בכוונתו להילחם על העסקה ישירה של עובדי הקבלן ואמר: "לפעמים צריך שמישהו ידחוף את העגלה כדי להשיג צדק חברתי. צריך לטפל בעובדי הקבלן שיפסיקו להיות אנשים שקופים. זה לא רק הכסף, זה גם שהעובדים האלה ירגישו שייכים".

יו"ר ההסתדרות כינה את המהלך שהוא מוביל "היסטורי", ואמר כי "אם נצליח במהלך הזה - נתניע את המהלך הכי חשוב בישראל. נצבע את העובדים האלה שפתאום יראו אותם, שפתאום הם יהיו חלק. אל תטעו - המשימה אינה פשוטה וזהו נושא מסובך ומורכב והצליחו לבלבל את כולם. זה לא פוסח כמעט על אף מקום עבודה".

בפנייה לציבור הישראלי אמר עיני: "לכולנו יש ילדים או נכדים או קרובים שמועסקים כעובדי קבלן. המטרה שלנו היא שהם יוכלו להרים טיפה את הראש, שיוכלו להגיד 'אנחנו חלק מעם ישראל'". בשלב זה הוא הכריז על סכסוך עבודה כללי במשק וקרא לממשלה ולמעסיקים "לשבת ולפתור את הבעיה הזו. אין זמן אחר. רוצים צדק חברתי? בלי זה אין צדק חברתי".

דפני ליף, יוזמת מחאת האוהלים, תומכת במהלך של עיני. בהודעה שהוציאה לתקשורת לאחר מסיבת העיתונאים של עיני מסרה ליף: "גם למאות אלפי עובדי הקבלן שאינם מאוגדים מגיעות זכויות וכבוד בסיסי. ממשלת ישראל, שמתעלמת בסדרתיות מדרישות הציבור לצדק חברתי, היא המעסיקה הגדולה ביותר של עובדי קבלן במשק. צדק חברתי מתחיל בזכויות בסיסיות המגיעות לכל עובד ועובדת - ובייחוד לעובדי מדינה שמשרתים את כולנו ומשתכרים מהמסים שלנו. כאן בדיוק צריך להתחיל השינוי בתנאי ההעסקה בישראל".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, הודיע על הצטרפותו למחאה של עיני ועל התנגדותו להעסקת עובדי קבלן. לדבריו, מעתה עובדי קבלן לא יועסקו בלשכה, והעובדים הקיימים ייקלטו כעובדים מן המניין. מדובר בכמה עשרות עובדים.