מתנגדי עסקת שליט יצעדו עם דגלים לבנים: "סמל לכניעה"

יום לפני שהחייל החטוף ישוב לביתו אחרי יותר מחצי עשור בשבי חמאס, יצעדו משפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועים שתכננו המחבלים שייצאו לחופשי בירושלים

ישראל נרגשת לקראת חזרתו הצפויה של גלעד שליט ביום שלישי הקרוב, אחרי יותר מחמש שנים בשבי חמאס. יום לפני כן, יערכו קרובי משפחותיהם של חללי פיגועים שמתנגדים לעסקת חילופי השבויים הפגנה בירושלים - שבה ינסו לשכנע את הציבור, רגע לפני, ששחרור המחבלים מבתי הסוהר מהווה כניעה מסוכנת לטרור ותוביל לקורבנות נוספים בנפש.

אחד ממובילי המחאה הוא רון קרמן, ששכל את בתו, טל, בפיגוע באוטובוס קו 37 בשדרות מוריה שבחיפה ב-2003. "ביום שני אנחנו נעלה לירושלים עם דגלים לבנים שיסמלו את הכניעה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדרישות הטרור", הוא סיפר בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט. "אנחנו נצא מאנדרטת קורבנות הטרור בהר הרצל ונצעד לכיוון משרד ראש הממשלה כדי להעניק לו את אחד הדגלים הלבנים".

במסגרת העסקה לשחרורו של גלעד שליט, אמורים להשתחרר מהכלא שלושה מבין חברי החוליה שהייתה אחראית לפיגוע שבו נרצחה טל ז"ל. "שניים מהם יגורשו לעזה ואחד לקהיר", סיפר קרמן. "יש אנשים שחושבים שבהתנגדות שלי למהלך הזה אני בא לנקום. זה לא נכון. אני מרים קול זעקה, כדי שלא יחזרו פעם נוספת על טעויות שעשו בעבר. יש לי משפחה וילדים שאני צריך להגן עליהם".

האב השכול הטיח האשמות קשות בהוריו של שליט, על המאבק המתוקשר שהובילו כדי שגלעד ייצא לחופשי: "נועם שליט נלחם בחירוף נפש והקריב את עתיד עם ישראל למען שחרור בנו. כניעה כל כך טוטאלית לטרור לא תקדם את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ובוודאי לא מהווה דוגמה לעולם על איך יש למגר את הטרור. לאותם אנשים שעמדו מאחורי מטה שליט יש אג'נדות שונות לגמרי".

על המחיר הכבד, בדמות 1,027 מחבלים שתאלץ ישראל לשחרר מהכלא בתמורה להשבתו של שליט, אמר קרמן: "חיילים נשלחים לקרב כדי להגן על אזרחים. לצערי, נוצר במדינה שלנו מצב שבו חיי אזרחים זולים מחיי חיילים. ראינו את זה בעסקאות עבר שבהן שוחררו מאות מחבלים תמורת חזרתם של חיילים או גופות. ניסיון העבר מלמד אותנו שחלק מהם חזרו לטרור ורצחו אזרחים גם לאחר מכן".

באשר לנתניהו, האשים קרמן כי "מה שעשה ראש הממשלה הוא להחליף דם בדם. צריך לזכור גם את אותם הלוחמים שחירפו את נפשותיהם כדי להביא את המחבלים שישתחררו לישראל, וזה מבלי להזכיר את אלפי שעות העבודה של הפרקליטות בדיונים בבתי המשפט. כל אלה יימחקו בהינף קולמוס - עם חתימתו של הנשיא. אם אנחנו עם חפץ חיים - אנו חייבים להתנהג בהתאם לסביבה שלנו".

בין היתר, לא פסל האב השכול כי מאחורי קידום העסקה עמדו גם שיקולים נוספים, פרט להשבת שליט לביתו. "אי אפשר שלא לשאול את השאלה מדוע דווקא עכשיו, בנקודת הזמן הזאת, כשמצבה המדיני של ישראל בעולם קשה והמצב הפוליטי הפנימי סבוך, בזמן שכולם עסוקים בשביתת המתמחים ובסוגיות של צדק חברתי, פתאום צצה העסקה הזאת", תהה קרמן.

הוא הדגיש כי "השאלות האלה לא נשאלות ולכן איש לא מספק תשובה עליהן. ראש הממשלה הוא אשף ביחסי ציבור ואני מניח שיש לו את התשובות. הן לא נוגעות בראש ובראשונה לשמירה על ביטחון מדינת ישראל, כפי שהוא לפחות מצהיר".

לשאלה האם הוא סבור שישנה דרך חלופית להביא לשחרורו של גלעד השיב קרמן: "במשך חמש שנים וחצי אני קורא לממשלת ישראל למצוא פתרון יצירתי אחר - פרט לכניעה לטרור. יש והיו לה את כל הכלים להכניע את חמאס ולשחרר את שליט שלא באמצעות שחרור מחבלים - אם באמצעות הפסקת הזרמת המזומנים לממשלת חמאס בעזה, אם בהפסקת אספקת המלט לשם ועוד".