בנה"פ מאיים על זיסר בכינוס עקב חוב של כמיליארד ש'

תחילת הפרשה נחשפה במאי ב"גלובס" ■ הפועלים שכר את עו"ד הרטמן על מנת לתפוס מניות של חברה הרשומה בהולנד בשם BEAPART, המחזיקה במספר בתי מלון במערב אירופה ■ זיסר: "אני מקווה כי מערכת היחסים תחזור לפסים תקינים"

בנק הפועלים מתחיל הליכי כינוס נכסים כנגד איש העסקים מוטי זיסר, החייב לבנק כמיליארד שקל. "גלובס" חשף בחודש מאי השנה, את קשייו של זיסר בהשבת החוב הפרטי שנטלה חברת אירופה ישראל שבבעלותו.

בנק הפועלים הנחה את עו"ד אלכס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ, לתפוס מניות של חברה פרטית של זיסר הרשומה בהולנד בשם Beapart, ולעקל את נכסיה לטובת הבנק. החברה הפרטית מחזיקה מספר בתי מלון במערב אירופה, בעיקר בהולנד ובלגיה, ומניותיה שועבדו לטובת בנק הפועלים באוגוסט 2010.

בנק הפועלים, כך נראה, איבד אמון בזיסר ובהבטחותיו. ההערכות הן כי בשלב הבא בכוונת הפועלים לנקוט פעולות משפטיות כנגד זיסר ברמה האישית, לתפוס נכסים ורכוש השייכים לו, וייתכן שגם את מניות השליטה באלביט הדמיה (47%) שברשותו, המשועבדות לבנק.

נדגיש כי שווי השוק של מניות השליטה באלביט הדמיה - 118 מיליון שקל בלבד, קטן משמעותית מהחוב של זיסר לבנק, אשר נאמד ב-985 מיליון שקל. מקורו ההיסטורי של החוב הוא ברכישת השליטה באלביט הדמיה מידי אלרון בשנת 1999. במערכת הבנקאית סבורים כי לאור אי-עמידת אירופה ישראל של זיסר בתשלומי החוב, נאלץ הפועלים להפריש בעבר כמחצית מהסכום כחוב מסופק.

מעבר לחוב הפרטי של זיסר לבנק הפועלים, לחברות שבשליטתו חובות עתק למחזיקי האג"ח - היקף חוב האג"ח של אלביט הדמיה הינו כ-3 מיליארד שקל, ואילו היקף חוב האג"ח של החברה הבת פלאזה סנטרס עומד על כ-1.5 מיליארד שקל. מניות אלביט הדמיה נחתכו ביותר מ-80% מתחילת השנה, והאג"ח שהנפיקה החברה נסחרות כיום ב"תשואת זבל" של עד 50%.

טקטיקה של משיכת זמן

המהלך של בנק הפועלים מתבצע לאחר שהבנק גילה בשנה האחרונה סבלנות רבה כלפי זיסר, ולאחר שהאחרון לא עמד שוב ושוב בכל תאריך יעד שנקבע לתשלומי חובותיו. כבר בדצמבר הקודם היה זיסר צריך להעביר תשלום של 200 מיליון שקל, אך לא עמד במועד הנדרש. לבקשתו קיבל זיסר ארכה, ולאחריה שתיים נוספות, שהאחרונה בהן פגה ב-31 באוגוסט. במאי השנה הוציא הבנק לזיסר מכתב התראה רשמי, אך זה שוב לא עמד בהתחייבויותיו.

כעת הגיעו בבנק הפועלים להבנה כי מדובר בטקטיקה של משיכת זמן, והחליטו להעביר את הטיפול לפסים משפטיים, שבעקבותיהם אולי יבין זיסר את המסר. לפני מספר שבועות קיימו גורמים בבנק הפועלים פגישה עם זיסר, הבהירו לו את חומרת המצב ואת הציפיות ממנו. מאחר שלא קרה דבר מאז, הוחלט בבנק שהיחסים עם זיסר הגיעו לנקודת אל-חזור, וכי יש לעבור לפסים משפטיים. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן וראש החטיבה העסקית הוא שמעון גל. דוברת בנק הפועלים מסרה: "איננו מגיבים בנושאים הקשורים ללקוחות".

לזיסר דרושה ארכה נוספת

מקורבים לזיסר הסבירו היום, כי הוא מתכוון למכור את הנכסים של Beapart, ולהעביר את התמורה לבנק - כפי שהתחייב; אולם עד כה לא עלה הדבר בידו, ולמרות שמתקיים מו"מ רציני עם קונים, טרם סוכם דבר.

המקורבים הוסיפו כי ככל שהפועלים יפעיל לחץ על זיסר, כן תקטן יכולתו לקבל עבור הנכסים שבכוונתו למכור, את השווי הראוי להם. להערכתם, ארכה של כמה שבועות תספיק כדי לסיים את המכירה.

אלביט הדמיה של זיסר מתמקדת במספר תחומי פעילות: מרכזים מסחריים במזרח אירופה ובהודו; נדל"ן מסחרי בארה"ב (באמצעות EDT המחזיקה 48 מרכזים מסחריים); מלונאות; פיתוח רפואי (באמצעות אלביט מדיקל); בנייה למגורים בהודו ומזרח אירופה; קמעונאות (25 סניפי מנגו ו-5 סניפי GAP), ותחומים נוספים.

בתגובה רשמית מסר זיסר באמצעות דוברו: "אני מצר על כך ששמועות בלתי מבוססות מוצאות את דרכן בקלות לתקשורת, וככל הידוע לי אין בהן דבר. לפני מספר ימים נשלחה הודעה לבנק הפועלים, כי בכוונתי להעמיד תשלום לטובת הסדרת הסכום שבמחלוקת בשבוע של 30 בחודש. אני מקווה כי בכך עמדתי בהתחייבותי כלפי הבנק, וכי מערכת היחסים ביני ובין בנק הפועלים תשוב לפסים תקינים ופוריים כפי שהיו עד מקרה זה".