התקשורת חתמה על אמנה לא להפר את פרטיות שליט במשך 10 ימים

לשכת העיתונות הממשלתית תפיץ לעיתונאים הזרים מכתב ובו בקשה לפעול בדומה לכלי התקשורת הישראליים, שחתמו על אמנה לא לעקוב במשך 10 ימים אחר גלעד שליט ומשפחתו

כלי התקשורת המרכזיים בישראל חתמו אתמול (ב') על אמנה שנוסחה על-ידי דובר צה"ל, לפיה גופי התקשורת הישראליים מתחייבים לא לעקוב אחר גלעד שליט ובני משפחתו ולא לפרסם תמונות חדשות או וידיאו במשך 10 ימים.

מועצת העיתונות ואגודת העיתונאים בתל-אביב וכן משפחת שליט בירכו על היוזמה ועל עצם החתימה עליה. יצוין כי האמנה חתומה על-ידי כלי תקשורת ישראליים בלבד ולא על-ידי גופי התקשורת הזרים שנמצאים בארץ.

האמנה, שנחתמה אתמול בשעות הערב, שונה מזאת שגירסה ראשונית שלה שהופצה כמה שעות קודם לכן, עליה לא הסכימו לחתום גופי תקשורת מרכזיים, בהם ynet, בגלל שנקבע בה כי תוקף האמנה הוא ל-45 יום - ולא ל-10 ימים שכפי נקבע מאוחר יותר.

"אין באמנה זו כדי לעמעמם ולו במעט את אור התמיד של זכות הציבור לדעת", נכתב באמנה, "תכליתה היחידה היא לערוך איזון ראוי בין זכות עליונה זו לבין זכותם של רס"ל שליט ומשפחתו לפרטיות. פרטיות זו חיונית בין היתר לשיקומם כמשפחה וכן להתאוששותו ולהבראתו של גלעד מתקופת השבי הארוכה".

כמו כן מפרטת האמנה את גבולות הגיזרה של הסיקור התקשורתי, ולפיהם "ב-10 הימים שימנו החל ביום שובו של רס"ל שליט ארצה, לא יצולמו תמונות סטילס או וידיאו, וממילא לא ישודרו או יודפסו תמונות אשר יפרו את פרטיותו של רס"ל גלעד שליט... לא יצולמו בסטילס ולא יוסרטו בווידיאו חלונות ביתה של משפחת שליט, לרבות מרפסות הבית או החצר, בדרך שתאפשר זיהוי אדם כלשהו... לא תצולם ולא תוסרט בווידיאו יציאתו של רס"ל שליט מבית המשפחה אל רכב המשפחה או רכב אחר שישמש אותו, כמו גם כניסתו לכלי רכב ונסיעתו ברכב, בשום שלב ודרך... בשטח הסמוך לביתה של משפחת שליט יישמר השקט בכל שעות היממה. לא יופעלו מכשירים מכניים (מחוללי חשמל או מכשירים דומים), ולא יופעל אור חזק לכיוון או ליד הבית".

הגופים שחתמו על האמנה - "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "הארץ", "מעריב", "מקור ראשון", "ג'רוזלם פוסט", ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 9, גלי צה"ל, רדיו קול ברמה וכן אתר "הארץ", nrg ו-ynet.

ברשות השידור החליטו לא לחתום על האמנה, שכן בערוץ הראשון ובקול ישראל פועלים על-פי מסמך נקדי המסדיר את הקוד האתי של רשות השידור.

בשיחה עם "גלובס" אמר אורן הלמן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית שאמונה על הקשר עם העיתונות הזרה, כי במהלך היום יופץ מכתב בין כלל העיתונאים הזרים בישראל וכן בידי מערכות החדשות הזרות שמסקרות את האירוע, שמבקש מהם לא לפגוע בפרטיותו של שליט ובני משפחתו בדומה לכלי התקשורת הישראלים.

"לאחר התייעצות עם השר הממונה, יולי אדלשטיין, החלטנו שאפנה לתקשורת הזרה בבקשה לא מחייבת שלא לפרסם תמונות שיפרו את הפרטיות של שליט ובני משפחתו, למעט במקרה של קבלת אישור ממשפחת שליט", אמר הלמן.